Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 21 aug 2013 14:17

ericpeters schreef:Die goedkope Bullets/Red Wind hebben toch ook nastelbare naven? Verschil zit hem zich in het materiaal" Staal voor de goedkope, USB met keramische kogels, Ultra met CULT (Lageschaal en kogels keramisch) . Daarnaast hebben de goedkoopste Aluminium naven en de duurste Carbon, wat de middelste heeft weet ik niet.
Nee, de gewone versie heeft de FR7, FR5 naaf.
En de Fulcrum Red Wind XLR versie heeft een cup/conus naaf net als FR3, FR1, FR zero.

Die vervolgens leverbaar is met verschillende lagers.
Idem met Campagnolo.

goedkope naaf:
http://www.fulcrumwheels.com/en/collect ... s/red-wind

cup/conus naaf:
http://www.fulcrumwheels.com/en/collect ... dark-label
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2013 14:48

@ts de velgen van wheeltec zijn carbon neem ik aan?,vandaar de hogere prijs t.o.v aluminium velgen.
Wheeltec etc etc leveren maatwerk,shamals etc is massa productie.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 21 aug 2013 16:33

ericpeters schreef:Die goedkope Bullets/Red Wind hebben toch ook nastelbare naven? Verschil zit hem zich in het materiaal" Staal voor de goedkope, USB met keramische kogels, Ultra met CULT (Lageschaal en kogels keramisch) . Daarnaast hebben de goedkoopste Aluminium naven en de duurste Carbon, wat de middelste heeft weet ik niet.
Die Bullit Ultra's met USB en CULT zien er zeker ook niet slecht uit en kosten nog geen 1000, zie ik.
Dat is wel een heel mooi setje; het is ongeveer even zwaar als een setje Shamal (1423 gram)
Nououou ... dat niet. Dan gaat hij (45mm) naar de 1543, evenveel als mijn Mavic's. Bij 30mm is hij bijna 1500.

Met de Alchemy's is de 30mm wel 1423 gram. Bij 45mm 1483.


Mensen zijn vaak minstens zo lyrisch over de Alchemy naven als de CK's, En de eerste zijn lichter en goedkoper. :idea:

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 21 aug 2013 16:36

nijkie schreef:@ts de velgen van wheeltec zijn carbon neem ik aan?,vandaar de hogere prijs t.o.v aluminium velgen.
Wheeltec etc etc leveren maatwerk,shamals etc is massa productie.
Campa claimt dat (meerdere van) hun wielen handwerk zijn. Maar ja, volgens mij mogen ze dat al zeggen als iemand in de fabriek er een ventieldopje op zet. :P

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2013 19:46

Ik heb alchemy naven lopen heel mooi,mooie ratel er in niet te luid,en momenteel is de nieuwe u l achternaaf nog lichter,je kunt de naven alleen met speciaal gereedschap onderhouden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 21 aug 2013 20:24

snowkrash schreef:
Die Bullit Ultra's met USB en CULT zien er zeker ook niet slecht uit en kosten nog geen 1000, zie ik.
Dat is wel een heel mooi setje; het is ongeveer even zwaar als een setje Shamal (1423 gram)
Nououou ... dat niet. Dan gaat hij (45mm) naar de 1543, evenveel als mijn Mavic's. Bij 30mm is hij bijna 1500.

Met de Alchemy's is de 30mm wel 1423 gram. Bij 45mm 1483.


Mensen zijn vaak minstens zo lyrisch over de Alchemy naven als de CK's, En de eerste zijn lichter en goedkoper. :idea:
Je hebt gelijk; de door mij aangehaalde gewichten betroffen de Reynolds velgen.
Met de Stealth .45C van Wheeltec komt Alchemy op 1513 gram en CK op 1543 gram.
30 mm zou ik niet doen, dat zijn meer klimwielen.
Bedenk dat aero het altijd wint van gewicht.
Overigens zijn de Campa Bullet wilen juist wel weer iets meer zijwindgevoelig, omdat ze nog de traditionele V-shape hebben, i.t.t. de Stealth .45C.
Als gewicht een punt voor je is: heb je wel eens over tubes nagedacht?

De door mij genoemde issues met van Alchemy met Campa worden (o.m.) hier beschreven (sowieso interessant om de naven te vergelijken):
http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... -overload/

"Mentioning freehub bodies there have been some reports of failing Campag bodies in recent months".

Ook @nijkie heeft hier ervaring mee; kom er maar in, en vertel van hoe ze je nu bevallen.
Afbeelding

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 21 aug 2013 20:35

Een set Shamal (bij de prijsstunters voor rond € 700,- verkrijgbaar) vergelijken met een setje van Wheel Tec met Chris King naven en (ik denk:) carbon velgen van de A-merken is appels met peren vergelijken.

De Shamals zijn erkend goed, maar een set van Wheel Tec met bij voorbeeld Acros .54 ("de Duitse Chris King") of White Industries 11 naven met Sapim X-ray en Stan NoTubes 340 of H Plus Son Archetype velgen is niet zwaarder en kwalitatief m.i. niet minder (en m.i. mooier dan de Shamals, maar dat is een kwestie van smaak). En dan kom je op een bedrag van ergens tussen € 700 en € 800,-.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 aug 2013 20:42

snowkrash schreef:
nijkie schreef:@ts de velgen van wheeltec zijn carbon neem ik aan?,vandaar de hogere prijs t.o.v aluminium velgen.
Wheeltec etc etc leveren maatwerk,shamals etc is massa productie.
Campa claimt dat (meerdere van) hun wielen handwerk zijn. Maar ja, volgens mij mogen ze dat al zeggen als iemand in de fabriek er een ventieldopje op zet. :P
Velgen, spaken en naven worden natuurlijk gewoon machinaal gemaakt. Assemblage gaat met de hand, de uiteindelijke spaakspanning wordt met een robot nog nagespannen. In ieder geval voor Zonda/R3 en alle duurdere modellen.
Mooi te zien in het volgende filmpje van Discovery channel:
http://youtu.be/tIGm7pKx3rs

Campa systeem wielen (de duurdere) zijn tot in den treuren door ontwikkeld waarbij met name het totaalpakket klopt (ik vergelijk dat maar eens met de evolutie van een Porsche 911) Als iemand, ook een zeer goede vakman, met de hand een setje samenstelt zal hij het heel moeilijk krijgen om dat totaalpakket te verslaan ook al gebruikt veel duurdere onderdelen.
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 aug 2013 21:52

daniel1975 schreef:
havana schreef:Da's onzin. Fietsmaat X heeft ook CK-naven en rijdt ook met Campa.
+1
Is al gewoon een tijdje op de markt, CK R45 campa.

Qua wielen: shamal is perfecte wielset, meer allround ga je ze niet vinden.
Meer allround kan wel: handgespaakt, liefst met een brede velg. Iets als een Pacenti SL23 met 20/24 spaken. Comfortabeler, aerodynamischer, minder zijwindgevoelig en eenvoudiger te repareren. Alleen je remmen opnieuw afstellen. En het is een stuk minder blits.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 aug 2013 23:17

loos schreef:
snowkrash schreef:
Die Bullit Ultra's met USB en CULT zien er zeker ook niet slecht uit en kosten nog geen 1000, zie ik.
Dat is wel een heel mooi setje; het is ongeveer even zwaar als een setje Shamal (1423 gram)
Nououou ... dat niet. Dan gaat hij (45mm) naar de 1543, evenveel als mijn Mavic's. Bij 30mm is hij bijna 1500.

Met de Alchemy's is de 30mm wel 1423 gram. Bij 45mm 1483.


Mensen zijn vaak minstens zo lyrisch over de Alchemy naven als de CK's, En de eerste zijn lichter en goedkoper. :idea:
Je hebt gelijk; de door mij aangehaalde gewichten betroffen de Reynolds velgen.
Met de Stealth .45C van Wheeltec komt Alchemy op 1513 gram en CK op 1543 gram.
30 mm zou ik niet doen, dat zijn meer klimwielen.
Bedenk dat aero het altijd wint van gewicht.
Overigens zijn de Campa Bullet wilen juist wel weer iets meer zijwindgevoelig, omdat ze nog de traditionele V-shape hebben, i.t.t. de Stealth .45C.
Als gewicht een punt voor je is: heb je wel eens over tubes nagedacht?

De door mij genoemde issues met van Alchemy met Campa worden (o.m.) hier beschreven (sowieso interessant om de naven te vergelijken):
http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... -overload/

"Mentioning freehub bodies there have been some reports of failing Campag bodies in recent months".

Ook @nijkie heeft hier ervaring mee; kom er maar in, en vertel van hoe ze je nu bevallen.
Je denkt nog steeds aan me :D wielen lopen perfect,zoeven heerlijk.lekker stijf,maar je moet niet met een waterpomp tang omdat je beetje boos bent de body er af rukken :lol: :lol: :lol:
Alles is netjes gerepareerd op mijn eigen kosten ;) was ook eigen schuld.
(vriend van me heeft voor de 3de maal van zijn nieuwe Quaser wielen de body vast zitten)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 22 aug 2013 11:36

poulain schreef:Een set Shamal (bij de prijsstunters voor rond € 700,- verkrijgbaar) vergelijken met een setje van Wheel Tec met Chris King naven en (ik denk:) carbon velgen van de A-merken is appels met peren vergelijken.
In die zin: wat geeft de beste rijprestaties, maar ook in verhouding. Even de looks (en sound bij de CK) daargelaten. Geven de custom wielen me ook zoveel extra prestaties?

Ik kan aardig trappen, maar een pro ben ik niet. Maar ik moet zeggen dat ik nog steeds in de lift zit zodat hogere velgen daadwerkelijk nuttig worden en niet alleen maar looks.

Iemand wees me ook op Rolf Prima: de Vigor serie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2013 11:46

snowkrash schreef:
poulain schreef:Een set Shamal (bij de prijsstunters voor rond € 700,- verkrijgbaar) vergelijken met een setje van Wheel Tec met Chris King naven en (ik denk:) carbon velgen van de A-merken is appels met peren vergelijken.
In die zin: wat geeft de beste rijprestaties, maar ook in verhouding. Even de looks (en sound bij de CK) daargelaten. Geven de custom wielen me ook zoveel extra prestaties?

.
Waar het verschil in zit is de materialen, looks en kosten, maar niet in de prestaties.
Je moet al een verdomd goede bouwer zijn om de shamal (eurus, fr1/0) te evenaren of zelfs te verbeteren.
Beste prijs/prestatie in dit rijtje is zonder twijfel de Shamal (eurus nog beter ivm lagere prijs). De Campanaven zijn gewoon steengoed en de set heeft een keurig laag gewicht bij hoge stijfheid.
Less is bore

Plaats reactie