Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Tintelende handen

Bmaaskant76
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2013 00:23

Bmaaskant76 21 aug 2013 00:09

Ik heb,als ik aan het fietsen ben op de racefiets, na een kilometer of 30 last van tintelende / slapende handen. Nu heb ik handschoenen aangeschaft maar het gaat nog niet echt over. Iemand nog tips? Grt bjorn

G.b
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2013 21:41

G.b 21 aug 2013 05:57

Hallo,

Meestal heb je dan een verkeerde zithouding.
(te veel gewicht op handen)

het zadel iets lager of het
stuur wat hoger kan een uitkomst bieden.

Het beste is even dat je even langs de
fietsenmaker gaat, en hem even laat kijken naar jouw houding.

Succes!

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 21 aug 2013 07:48

Zelfde probleem hier
alleen heb ik het wel met een stuk meer kilometers mar het houd ook vrij lang aan
mijn houding is prima alleen ik heb gewoon iets klem zitten in m`n schouder.
Vandaag ga ik er zelfs voor naar de fysio omdat het nu wel heel storend wordt.
Ik fiets dan wel ca 25uur per week.

Vele hebben het omdat ze niet ontspannen op de fiets zitten of natuurlijk idd de verkeerde houding hebben
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Panic
Forum-lid
Berichten: 417
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:55

Panic 21 aug 2013 07:55

Ik had het laatst ook. Begon in mijn pink en sloeg over naar de rest.
Bleek dat ik mijn zadelpen een halve centimeter te hoog had gemonteerd na onderhoud.
Om maar aan te geven dat het in details kan zitten..

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 aug 2013 08:12

Klinkt misschien vreemd, maar heb je de handschoentjes gepast en droog een stuur vastgepakt in de winkel? Ik heb handschoentjes van de club gekregen en daarbij zitten de naden net zo dat ze een zenuw raken, daardoor al na 20km slapende handen. In de winkel een paar andere handschoentjes gekocht met naden op andere plaatsen, nergens last van.
Ach, ik zeg ook maar wat

De_Klusjesman4
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2013 20:43

De_Klusjesman4 21 aug 2013 09:12

Ik heb er ook last van gehad, krachtverlies in mijn linkerhand en tintelende pink en ringvinger. Bleek dat mijn zadel en zadelpenklem niet goed waren vastgezet door de FM. Hierdoor zakte tijdens een van mijn eerste ritjes alles in elkaar. Tijdens het fietsen had ik dat helaas niet door. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat in twee maanden tijd veel spiermassa is verdwenen in mijn linkerhand, omdat ik deze nauwelijks heb kunnen gebruiken.

Ik fiets nu op aanraden van de fysio zonder handschoenen en heb nergens meer last van. Spierkracht begint ook langzaam weer terug te komen.

Een goede afstelling van je fiets is inderdaad erg belangrijk. Je kunt ook proberen of het helpt om je zadel wat naar achteren te doen. dat vermindert de druk op je handen. Te kleine handschoenen kunnen ook een en ander afknellen. Daarnaast is het ook verstandig om je handen regelmatig te verplaatsen op je stuur.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 21 aug 2013 11:00

Ik zou als tip wat vaker de stand van de handen veranderen.Eens de handen bovenop het stuur, dan weer in de bovenste beugel, dan weer een andere stand.Als rekreaktieve fietser heb je al gauw last van overbelasting blessure's.
De fine tuning kun je toch zelf doen.Inbussleutels in de achterzak en dan uitproberen tot je echt een fijne stand hebt van het zadel en het stuur.Stuurlint is ook belangrijk.Die vangt met de handschoenen de schokken op.
Ik heb eens hele dikke stuurlint eropgehad met gelpads eronder.Hartstikke comfortabel, maar nu was de omtrek van het stuur weer te groot voor mijn handen/vingers.Dat gaf ook wat een onaangenaam gevoel in mijn vingers
Bij de FM is het een momentopname en je staat dan stil.
De beste instelling krijg je mijn inziens, als je blijft uitproberen tot het goed voelt met je handen.

craftec
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:49

craftec 21 aug 2013 19:37

Ga eens op de fiets zitten met de handen op de remgrepen. Laat iemand van opzij kijken naar de denkbeeldige lijn door je onderarm en je hand. Dit moet een rechte lijn zijn. Bij veel fietsers staan de remgrepen te laag waardoor er een knik (naar beneden) ontstaat tussen de arm en de hand. Vaak helpt het al wanneer je het stuur iets verzet (stuurnok los, stuur iets omhoog draaien) ; als dat niet helpt dan de shifters wat hoger op het stuur zetten
CT

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 21 aug 2013 20:29

Als blijkt dat je afstelling eenmaal echt goed staat dan kan het voor de beginnende fietser een kwestie zijn dat je lichaam gewoon nog moet wennen aan de houding op een racefiets. Dat kan best echt een tijdje duren.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmaaskant76
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2013 00:23

Bmaaskant76 21 aug 2013 22:28

Thnx voor de intel!

Plaats reactie