Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gel vs repen (geen smaaktest)

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 19 aug 2013 15:26

Hallo mede-forummers.
Ik hoor/lees de nodige tegenstrijdige adviezen over gelletjes en repen.
Dit gaat dus niet over de smaak, of het gemak van openen, hoe makkelijk je het eet/drinkt/binnenhoudt, of wat dan ook. Maar alleen om wat het doet.
Ik hoor dat gelletjes geschikt zijn voor een snelle energiestoot en dat deze korter duurt dan repen.
Repen zouden dus voor een langere tijd energie geven en de energie ook geleidelijker afgeven.
Op zich klinkt het plausibel, denk maar aan de actie van Froome die Porte een gelletje liet halen om de laatste 10 minuten nog door te komen.
Maar aan de andere kant hoor ik dus vaak dat gelletjes net zo goed genomen kunnen worden dan repen en dat er geen verschil is. (nogmaals, gemak van inname en dergelijke laat ik hier even buiten)

Weten jullie wat in het algemeen waar is?
Thanks,
Sander.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 19 aug 2013 16:19

Gelletjes zijn wat makkelijker te vervoeren. Wat het doet is als je een reep in je achterzak hebt zitten dit of een gelletje wordt of gruis. Over het algemeen wel een stuk smakelijker maar daar mochten we het niet over hebben. Maar dat doet mij wel beter (niet als in meer dan goed maar in verhouding tot de gelletjes)

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 19 aug 2013 16:30

Met een reep zit je toch flink te kauwen , ikzelf vind het moeilijk om dan tegelijkertijd te ademen ( gebruik denk ik veel lucht of zo ) en raak altijd wat ontregelt...gelletje is zo weggewerkt.

MVG Arno

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 19 aug 2013 17:35

Maar zit er ook niet een verschil inde soort koolhydraten die je binnen krijgt? Trage en snelle suikers?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2013 17:54

Ben ooit eens de marmotte gestart met 8 powerbars, om er met 7 en een half te finishen. Niet weg te krijgen die dingen. Ik zweer nu bij dit soort dingen bij gedroogd fruit, en gels voor het laatste stuk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 19 aug 2013 18:04

op een gel van preformance kom ik ook rustig een uurtje op voorruit en laatst die van Born gehad en die gaf ook lang genoeg energie en zeker niet korter dan een reep al ben ik sowieso niet z`n hongerlijder
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 19 aug 2013 18:44

Hoewel ik vaak een snelle jelle mee heb is dit moeilijk weg te krijgen. Een goed alternatief is een fruitreep, deze heeft een gel/jam aan de binnenkant waardoor hij minder droog is.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 19 aug 2013 19:42

verschuift het topic onderwerp toch naar hoe makkelijk iets binnen te krijgen is..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 19 aug 2013 20:55

Snelle Jelle met rozijnen zijn erg makkelijk weg te krijgen en lekker, maar daar ging t niet om.

Misschien afhankelijk van de gel die je hebt maar ik vind het net een schep jam met een beetje vocht, oftewel directe energie. Blikje cola werkt volgens mij hetzelfde :)

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 19 aug 2013 21:04

Vanwege de structuur van gel wordt deze snel door de maagwand opgenomen en zijn de voedingsstoffen dus snel beschikbaar. Logischerwijs wordt een reep dus minder snel/langzamer opgenomen door de maagwand.

Omdat de gel snel wordt opgenomen hoeft er ook niet veel bloed naar de maagwand om de inhoud van de maag te verteren en kan dat bloed naar de beenspieren!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2013 21:18

hendrikjan schreef:verschuift het topic onderwerp toch naar hoe makkelijk iets binnen te krijgen is..
Klopt, maar dat lijkt me dan ook vrij relevant...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 19 aug 2013 22:11

Behalve dat ts daar niet naar vroeg... En ik ben het met je eens dat het op zich een relevante vraag is, maar over smaak valt niet te twisten dus dat wordt lastig, over de werking van de verschillende stoffen die of in een reep, of in een gel zitten misschien wel...

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb laatst een tijdje in de Vogezen gefietst, gemiddeld 100 km per dag gefietst, en ik heb mij wel afgevraagd wat nu beter is om te "eten", ook vanuit een gezondheidsperspectief. Ik kan mij voorstellen dat het misschien wat beter voor je is, om wat complexere suikers tot je te nemen dan de meest kale dextrose .. En daar een beetje op voortbordurend kan ik mij ook voorstellen dat een bepaalde reep wellicht meer biedt dan een gel ... Ik ben overigens niet gehinderd door enige kennis van zaken bij het tot stand komen van deze gedachten :)

edit / typo en een komma :P
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 19 aug 2013 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
:winkthumb:

Plaats reactie