Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting aanlopen voorderailleur

Green Al
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:29

Green Al 18 aug 2013 10:39

Dag,

Een vraag: fietsen op het binnenblad (39) en het kleinste kransje (12) achter veroorzaakt een scheve kettinglijn en is in principe niet de bedoeling. Bij het rijden op het binnenblad zou je de kleinste twee kransjes niet moet gebruiken.

Stel dat dit wel gebeurd is het dan vanzelfsprekend dat de ketting tegen de buitenkant van de voorderailleur loopt? Of zou je alle kransjes moeten kunnen gebruiken zonder dat er sprake is van het schuren tegen de voorderailleur?

Er zijn situaties waarin ik even wil doorschakelen naar de laatste twee kransjes, zonder dat ik naar het buitenblad moet. Dat ik op dat moment een scheve kettinglijn heb is niet zo erg, want het is maar voor zeer korte duur (de slijtage zal mijn inziens meevallen). In mijn geval loopt de ketting dan tegen de voorderailleur en dat vind ik niet zo'n prettig idee.

groet,

Marcel

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 aug 2013 13:39

Leer er mee leven. :) De ketting loopt in/tegen de kooi, die daarvoor gemaakt is...

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 18 aug 2013 13:53

Na zeer langdurig afstellen van je voor derrie is het enigszins mogelijk om hem vrij te laten lopen, echter gaat dit vaak ten kosten van rijden op je grote blad met de grote kransjes achter, deze gaan dan, je raad het al, aanlopen.

Advies van klimmer is geen verkeerde.
op een waterfiets kom je ook vooruit

Green Al
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:29

Green Al 18 aug 2013 14:04

Ah, dus het is wel 'normaal' dat dit gebeurd en het ligt niet aan een verkeerde afstelling.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 18 aug 2013 15:30

De bedoeling is toch dat je alle combinaties kunt schakelen zonder dat ketting schuurt.
Op 1 fiets heb ik Ultegra, de ander 105. Op beide kan ik alle kransjes schakelen zonder dat ketting voorderrie raakt, (met behulp van de trimfunctie.)

Green Al
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2012 23:29

Green Al 18 aug 2013 20:10

Dus het is wel mogelijk en 'normaal' dat alle kransjes geschakeld kunnen worden. Wat bedoel je precies met de trimfunctie?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 18 aug 2013 20:40

Trimfunctie= paar kleine tussenstapjes die je kunt nemen met voorderrie.
Welke groep heb je op je fiets?

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 18 aug 2013 21:21

Je kunt de trimfunctie gebruiken op je voorderailleur.
D.w.z. dat je de Li remhendel zachtjes naar rechts duwt tot het aanlopen voorbij is.
Dit is niet afhankelijk van de groep, maar van de speling die je instelt met de + en - van de voorderailleur. Als alles normaal is afgesteld kun je deze trim dus gewoon gebruiken.

marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 aug 2013 23:07

gene schreef:De bedoeling is toch dat je alle combinaties kunt schakelen zonder dat ketting schuurt.
Op 1 fiets heb ik Ultegra, de ander 105. Op beide kan ik alle kransjes schakelen zonder dat ketting voorderrie raakt, (met behulp van de trimfunctie.)
Neen dat is niet de bedoeling, kijk maar eens op de technische fiches van je ultegra en 105 groep.
Bij een triple is het zelfs zo dat je de twee buitenste kroontjes niet gebruikt bij het tegengestelde voorblad, en één aan elke kant bij het middenblad.
Het zo afstellen dat het wel kan of dat er een minimum aan frictie ontstaat zal de schakelprestaties alvast niet bevorderen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 19 aug 2013 11:33

Ik heb het hier over een dubbel of compact. TS heeft het immers over het binnenblad.
Technische fiche van Shimano geeft toch aan van 0.5 mm speling te laten in de uiterste standen!?
Ik heb gister nog eens de proef op de som genomen met een fiets door Rose opgebouwd, schuurt op geen enkele combinatie. (Ultegra compact) En schakelt zo zacht als boter.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 aug 2013 12:42

Ik weet niet welke technische fiche van Shimano jij hebt, maar in de mijne staat een afstelling tussen 0 en 0.5 mm. Hoe korter, hoe nauwkeuriger het schakelen.
Bij een dubbel of compact wordt verondersteld het uiterste kroontje van het tegengestelde voorblad niet te gebruiken.
Het is niet moeilijk om een voorderailleur zodanig af te stellen dat hij niet schuurt, alleen heb je dan niet de perfecte afstelling en bijhorende schakelprestaties. (ik zeg niet dat hij dan niet vlot zal schakelen, sommigen streven echter naar de perfectie). Bij een te ruime afstelling, om schuren (in de niet aan te raden combinaties) te vermijden, wordt het risico op afvallen ketting en onnauwkeurig schakelen groter.

Ik hou er niet van dat een derailleur schakelt als boter, het moet tik zijn met de shifter gevold door tak van de derailleur.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 19 aug 2013 15:40

Afstelling tss 0 en 0.5 betekent toch niet raken aan voorderrie.
Uiterste kroontje zal ik ook nooit gebruiken, voorlaatste wel regelmatig.
"Tik" en "Tak" heb je bij Campagnolo, niet bij Shimano en daar gaat de afstelling niets aan veranderen.

Plaats reactie