Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

brekson
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 13 aug 2013 01:31

Ik vraag me af of het interessant zou zijn om voor de vriendin of de vrouw een ebike te kopen die snel genoeg is om een racefietser te begeleiden.
Ik denk dan aan die ebikes die tot 45km/u kunnen.

Zo zou ik af en toe eens met m'n vrouw een "langere" tocht kunnen maken
Ik als training en zij als uitstapje ( en wie weet dan ook als training ) :)

Hoe is de autonomie ? ( de werkelijke, niet de beloofde )
Kan er ± 80km worden afgelegd aan een tempo van 30 a 32 km/u ?
Gaat dit dan moeiteloos ? Slechts met lichte ondersteuning ?

Welke merken staan goed aangeschreven , en zijn er al nederlandse testverslagen bekend ?

Veel vragen , maar wie weet ze ? :oops:
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge, specialized epic pro

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 13 aug 2013 01:39

De Nederlandse wet over elektrische fietsen:

Pedelec (fietswetgeving)
Volgens de Nederlandse wet mogen fietsen tot maximaal 25km/h (met 10% afwijking) ondersteund worden. Dit is momenteel dan ook het meest verkochte type elektrische fiets (Pedelec). Volgens de wet zijn dit dan ook reguliere fietsen en is verder geen helm- of verzekeringsplicht. Als u sneller wilt gaan zult u op zoek moeten gaan naar een e-bike die ook ondersteuning geeft als er niet getrapt wordt. Dit zijn dan echter volgens de wet geen fietsen meer. Deze vallen onder de categorie snorfietsen of brommers en zijn verzekeringsplichtig.

E-bike max 25 km/u (snorfietswetgeving)
De Nederlandse wet ziet de e-bike/snorfiets in als een soort tussenvorm tussen fiets en brommer. Men moet daarnaast minimaal 16 jaar oud zijn om een ebike te mogen berijden en moet een bromfietsrijbewijs (of motor- of autorijbewijs) hebben. Ook zijn verzekering en een kentekenplaat verplicht, net als bij een brommer. De snelheid mag echter niet boven de 25 km/u komen om nog als snorfiets op de weg te mogen. Voor dit type ebike is overigens geen helmplicht.

E-bike max 45 km/u (brommerwetgeving)
Voor de wet wordt dit type fiets gezien als brommer. De meest bekende variant is op dit moment een elektrische scooter, maar er zijn elektrische fietsen te koop die met gemak 40 tot 45 km/u kunnen rijden. Bij wet is dan echter wel een WA-verzekering en een valhelm verplicht.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2013 08:15

Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 aug 2013 08:30

Volgens mij is Specialized Turbo S op dit moment de enige geschikte kandidaat voor dit werk!

http://www.mtbsnake.nl/BikeReviews/Revi ... 300512.pdf
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 aug 2013 08:37

daniel1975 schreef:Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.
Beetje kortzichtig, wat is precies je probleem?
Is wat mij betreft een soort zelfde reactie als die van de ANWB dat wielrenners op mooie zomermiddagen beter thuis kunnen blijven. In hun ogen en die van vele anderen zijn "wij" op dit moment de krengen.

Als het bij wetgeving goed geregeld is, dan is er niets aan de hand!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 13 aug 2013 08:40

Er worden al fietsen aangeboden die bij de FM voor €160 extra omgebouwd worden zodat je de 40 makkelijk haald.
De snelste die ik gevonden heb gaat 56!!!!!km/u :oops: :oops:
cornelli racing cycles Uden

M@rtijn74
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2013 15:42

M@rtijn74 13 aug 2013 08:43

colnagofreak schreef:Volgens mij is Specialized Turbo S op dit moment de enige geschikte kandidaat voor dit werk!

http://www.mtbsnake.nl/BikeReviews/Revi ... 300512.pdf
Prijzig fietsje 5500

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 aug 2013 08:45

neos schreef:Er worden al fietsen aangeboden die bij de FM voor €160 extra omgebouwd worden zodat je de 40 makkelijk haald.
De snelste die ik gevonden heb gaat 56!!!!!km/u :oops: :oops:
Dit gaat goed tot je een keer een noodstop moet maken, de remmen zijn natuurlijk niet berekend op dit soort snelheden! :mrgreen:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2013 09:00

colnagofreak schreef:
daniel1975 schreef:Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.
Beetje kortzichtig, wat is precies je probleem?
Is wat mij betreft een soort zelfde reactie als die van de ANWB dat wielrenners op mooie zomermiddagen beter thuis kunnen blijven. In hun ogen en die van vele anderen zijn "wij" op dit moment de krengen.

Als het bij wetgeving goed geregeld is, dan is er niets aan de hand!
LOL, wetgeving....alsof er uberhaupt op gecontroleerd zal gaan worden.... Tis voor oom agent veel makkelijker om met z'n luie reet achter een fototoestel op de A2 te gaan zitten.

Maar wat ik er op tegen heb:
- met 45km/u hoor je niet op het fietspad
- wie gaat er een goede helm dragen op zo'n ding?
- hoeveel mensen kunnen de snelheid van zichzelf niet juist inschatten?
- hoeveel mensen verwachten niet dat er iemand rechtop zittend met 40km/u aan komt racen? Je gaat dus inschattingsfouten maken.

Maar waarom zou je het in hemelsnaam willen? Dat is toch geen fietsen meer? Koop dan een scooter oid, want de enige overeenkomst met fietsen is dat je je benen nog een beetje moet bewegen. Voor de 25km/u fietsen heb ik nog begrip, er zijn hele volksstammen bij gebaat. Maar om die dingen op te gaan voeren etc? Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het idioot.
Less is bore

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 aug 2013 09:06

daniel1975 schreef:Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.
Wat een ongenuanceerd gebrul

Brekson beschrijft precies wat hij met die fiets wil bereiken daar zit ik ook aan te denken. Met een fiets tot 25 km gaat dat niet. Ik krijg mijn vrouw niet meer mee om een week in toscane te gaan fietsen met iets meer vermogen komt dat ook weer binnen bereik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2013 09:10

Pak dan gewoon een MTB als je met je vrouw wilt gaan fietsen. Kan je vrouw 25 km/h op de E-bike rijden en is het probleem opgelost.

Ben het volledig met Daniel eens dat snelheden van 45 km/h te zot voor woorden zijn. Maar goed voor wie dat echt wil zijn er wel opties dan alleen de Specialized. Er zijn wat Duitse merken met een Bosch motor die vrij hard gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 aug 2013 09:14

daniel1975 schreef:.

Maar wat ik er op tegen heb:
- met 45km/u hoor je niet op het fietspad
- wie gaat er een goede helm dragen op zo'n ding?
- hoeveel mensen kunnen de snelheid van zichzelf niet juist inschatten?
- hoeveel mensen verwachten niet dat er iemand rechtop zittend met 40km/u aan komt racen? Je gaat dus inschattingsfouten maken.
De eerste 2 zaken die je noemt zijn een kwestie van wetgeving, persoonlijk vind ik dat een racefietser ook niet thuis hoort op het fietspad, daar waar de scooter/brommer eraf op moet zou ik er voor willen pleiten dat de racefietser er ook af moet. Ik zou er gelukkig mee zijn!

Dat de snelheid van je eigen niet in kunt schatten? Ik heb er geen ervaring mee, ik weet niet hoe dit met anderen is, maar is voor mij geen probleem.

Het laatste is denk wel een probleem, ik heb nu al vaak met automobilisten als ik op de racefiets aankom, dat ze denken daar kan ik nog wel voorlangs. Niet dus! Ook een keer aangereden op deze manier.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie