Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 14 aug 2013 01:23

Karl66 schreef: * En heb je die winterfiets of reservewielen nog niet, dan heb je een goede reden om het geld van die e-bike daar in te investeren :)
Fietsen en wielen genoeg. ZIe mijn onderschrift
Ik doe 12000km/jr en heb graag af en toe iemand naast me fietsen :P
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 14 aug 2013 01:39

daniel1975 schreef:Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.
Beetje schrik gekregen dat de lustige coureur op zijn dure fiets plots wordt ingehaald door een niet zo sportieve vrouw ?
Of nog beter, dat ze roept of fluit "opzij !!!" haha
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 aug 2013 08:43

En een e-bike is geen fiets, dus hoef ik mij er ook niet voor te schamen. En als er een dame op een fiets op een strak tempo langs komt heb ik daar respect voor. Ik weet nl. van heel dichtbij hoeveel ze er voor moeten doen.
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 aug 2013 09:18

Ervaring met dit soort fietsen heb ik uiteraard ook niet (gelukkig, maar dat is mijn mening). Wat topic starter wel moet realiseren is dat zo'n e-bike zoals eerder aangegeven onder de brommer wet zal moeten vallen. Dat betekend dat moeders de vrouw gezellig naast je zal moeten fietsen met een goedgekeurde brommerhelm en zeker ook verzekeringsplaatje achterop. Nog leuker wordt het dan in de bebouwde kom, waar moeders de vrouw met haar brommer op de weg dient te fietsen terwijl jij gezellig op het fietspad moet plaatsnemen.
Offtopic dit mogen ze van mij wel weer zeer streng controleren en beboeten, zeker op drukke zonnige dagen. Ik ben er dan ook voor dat iedereen zich aan de omstandigheden aan moet passen op de weg, en zich zeker aan de regels dient te houden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2013 09:35

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2013 10:33

Heeft je vrouw in het verleden wel lang gefietst? Voor iemand die nooit fanatiek gefietst heeft is 3 uur op een fiets gaan zitten wel erg lang, ook al hoeft ze niet hard te trappen. Ik heb zo'n vermoeden dat jij met het idee van de E-bike bent gekomen en niet je vrouw.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 aug 2013 11:18

scepticus schreef:Het kan nog harder: http://www.youtube.com/watch?v=FYIJm7101pg
Ja maar met dit filmpje maak je wel meteen het punt duidelijk dat dit geen fiets meer is maar een brommer-light. Ik zie hem niet een keer zijn pedalen ronddraaien.

Een normale e-bike heeft als ik het goed begrijp een trapondersteuning tot ongeveer 25 km/uur, wil je harder dan moet je zelf harder trappen. @ scottwilko, daar hoef je geen brommerhelm etc. voor te hebben hoor.

@ Brekson Een vriend van mij heeft er een. Zonder een e-bike zou hij helemaal niet meer kunnen fietsen omdat zijn gezondheid dat niet toelaat. Hij heeft geen auto dus voor hem is het ideaal. Maar realiseer je wel dat het bereik van die fietsen vaak niet zo lang is, zeker niet als jullie meerdere uren willen rijden. Na 50 km met een "lege" en looooooodzware e-bike ergens op een berghelling staan is niet echt een pretje denk ik.
Veni. Vidi. Fietsie.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 aug 2013 13:08

@TumTumTum Topic starter heeft het niet over een normale e-bike (waar ik voor een bepaalde doelgroep groot voorstander van ben) Hij heeft het over de exemplaren zonder begrenzer, dus de exemplaren welke ook boven de 25 km/u nog trapondersteuning bieden. En die exemplaren dienen in mijn ogen als bromfiets aangeduid te worden, met alle beschreven regels daarbij.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 aug 2013 13:23

Moeilijk, dit is iets waar de meningen duidelijk over verdeeld zijn/bliven.
In mijn ogen heeft een fiets trapondersteuning om het voor de bereider makkelijker te maken om te fietsen.
Echter moet er nog steeds getrapt worden.
Dus waarom mag ik wel met +40 over het fietspad(alleen met harde wind in de rug ;) ), maar een fiets met trapondersteuning niet?
Zodra er een hulpmotor bij komt kijken denk ik dat het zeker onder de snor- en bromfietsregelgeving vallen maar nu weet ik het niet.
En over het fysieke aspect; Het is denk ik aan de bestuurder om te bepalen of hij zelf geschikt is om met die snelheden op een fiets te gaan zitten.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 14 aug 2013 13:26

Vandaag bij rings in goirle geweest en daar staat die specialized bike. Er zit ook een blauw brommerplaatje op. Verwacht dus dat deze onder de verzekering van een brommer vallen. Ben benieuwd welke maatschappij dit wil verzekeren.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 aug 2013 14:52

Kennelijk is het in NL (terecht) formeel een brommer, dan zal je m overal kunnen verzekeren als brommer toch?

Maar dan moet je er dus ook een brommerhelm bij op.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 14 aug 2013 15:02

Gelukkig zijn de reacties vandaag al wat meer onderbouwd
Ja , ik beken, de idee komt van mij. M'n vrouw staat er iets sceptischer tegenover

Wat betreft dat blauwe plaatje : als Belg hebben we zoiets niet ( de fiets blijft er dus als een fiets uitzien )
Wat betreft fietspaden : Als grensbewoner rijd ik 95% van de tijd in Nederland. Kom ik zelden politie tegen, en zie ik veel brommertjes op het fietspad rijden
Hoe het bij ons nu juist zit, ben ik vergeten ( moet ik opzoeken )
Die helm gaat heus wel op , evenzo dat de verzekering in orde zal zijn dan ( het gaat wel een fietshelm worden )
Die keuze maken we zelf wel. Mag het !!
Zo lijkt het dat we beiden tegen 30 rijden . OP het fietspad waar er één is, WEL verzekerd , en hopelijk NIEMAND iets in de weg leggend.
Lekker sporten voor de één ( al denk ik de ebiker ook wel ) en toch nog lekker bijgebabbeld zodat er 's avonds meer tijd is om op café te gaan :)
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Plaats reactie