Het E-Bike topic
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De electrische racefietsen/mtbs zijn inderdaad ook gelimiteerd op 25. In mijn ogen zijn ze vooral erg nuttig als er veel in sterk heuvelachtig of bergachtig terrein wordt gefietst. In zeer vlakke gebieden zal je er toch te weinig van merken al hebben electrische mtbs in het terrein zeker meerwaarde. De kruissnelheid in vlak gebied kan als snel hoger zijn. De regelgeving laat hier in Nederland snellere ondersteuning niet toe. In de praktijk doen ze al vaak net iets meer, zeker als je er de groots passende bandenmaat onder legt. De meeste racefietsen kunnen echter wel een sneller ondersteuningsniveau aan. Dit omdat de regelgeving in bepaalde landen een hogere ondersteunde snelheid toelaat. In de US is pedal assist bijvoorbeeld toegestaan tot 20mph, wat een stuk sneller is dan hier. ( er is ook een 28mph categorie = speed ped elec hier) Nu zijn er genoeg modellen die alleen softwarematig afwijken tussen de verschillende verkoopregios. Dus er is wel t een en ander mogelijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Joris, Zotteken is Belg, dus zal hij de exacte regelgeving daar moeten vinden. En de gewichten? Er zijn bij alle merken diverse modellen te vinden, met allemaal hun eigen gewicht. Dat wordt dus een avondje googlen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Volgens mij zijn de regels bij onze zuiderburen toch nagenoeg gelijk als ik deze link aanklik.
https://www.vlaanderen.be/elektrische-fietsen
https://www.vlaanderen.be/elektrische-fietsen
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hoe ver je er mee komt hangt af van hoe je de ondersteuning gebruikt en de accu-capaciteit. Ik heb vorig jaar mensen met e-bike hellingen op zien fietsen, dus dat kan, maar dat gaat dan wel weer ten koste van je bereik. Een race e-bike zal gauw een kilo of 6 a 7 zwaarder zijn dan een gewone racefiets, bv de Trek Domane+ LT weegt incl. accu een kleine 15 kg.
Persoonlijk zou ik kiezen voor het alleen koersen en samen met partner gaan op een gewone fiets.
Persoonlijk zou ik kiezen voor het alleen koersen en samen met partner gaan op een gewone fiets.
Even deze mooie vinding uit India hier droppen.
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100026655_daa7c75d
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100026655_daa7c75d
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17 aug 2021 07:15
Heeft iemand ervaring met een Bafang BBS middenmotor die bij AliEpress is gekocht. Er staan er verschillende op en het scheelt enorm in de prijs
-
- Forum-lid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen maar ik doe een gok. Mag het niet ook goed dan wordt het verwijderd.
De fiets van mijn vrouw, een Leader Fox Lucas, heeft een Bafang M420 middenmotor.
De ondersteuning valt zo nu en dan uit tijdens het rijden en dan soms ook ineens weer aan. Soms valt hij uit na 1 km en soms na 10 km, het is heel wisselend maar tijdens langere fietstochten, 80-140km bijv. is de ondersteuning meer uit dan aan en dat is lastig op fietsvakantie met 4 tassen bagage.
De fietsenmaker heeft geen idee waar ze het moeten zoeken.
Kabels zijn al nagekeken op evt. breuken maar volgens de fietsenmaker kunnen ze niet zelf de motor open maken voor evt. de Trapkracht sensor. Trouwens ze hebben ook geen idee hoe die er precies uitziet en of ze hem eruit kunnen halen en of ze daarna alles er weer goed in krijgen. Ook weten ze niet of ze wel iets kunnen doen aan de Trapkracht sensor.
Ze zijn geen dealer meer van Leader Fox en zodra ze er toch naar bellen met een afgeschermd nummer anders nemen ze niet op, dan verbreekt de de importeur onmiddellijk de verbinding omdat ze niets met hun willen doen, jullie zijn toch geen dealer meer zeiden ze.
De motor opsturen is volgens de fietsenmaker eigenlijk geen optie zeiden ze want dat duurt minimaal 6 weken en dan is het maar de vraag of je er iets mee opschiet, vermoedelijk zeggen ze nieuwe kopen is het advies.
Is er misschien iemand die een tip heeft?
De fiets van mijn vrouw, een Leader Fox Lucas, heeft een Bafang M420 middenmotor.
De ondersteuning valt zo nu en dan uit tijdens het rijden en dan soms ook ineens weer aan. Soms valt hij uit na 1 km en soms na 10 km, het is heel wisselend maar tijdens langere fietstochten, 80-140km bijv. is de ondersteuning meer uit dan aan en dat is lastig op fietsvakantie met 4 tassen bagage.
De fietsenmaker heeft geen idee waar ze het moeten zoeken.
Kabels zijn al nagekeken op evt. breuken maar volgens de fietsenmaker kunnen ze niet zelf de motor open maken voor evt. de Trapkracht sensor. Trouwens ze hebben ook geen idee hoe die er precies uitziet en of ze hem eruit kunnen halen en of ze daarna alles er weer goed in krijgen. Ook weten ze niet of ze wel iets kunnen doen aan de Trapkracht sensor.
Ze zijn geen dealer meer van Leader Fox en zodra ze er toch naar bellen met een afgeschermd nummer anders nemen ze niet op, dan verbreekt de de importeur onmiddellijk de verbinding omdat ze niets met hun willen doen, jullie zijn toch geen dealer meer zeiden ze.
De motor opsturen is volgens de fietsenmaker eigenlijk geen optie zeiden ze want dat duurt minimaal 6 weken en dan is het maar de vraag of je er iets mee opschiet, vermoedelijk zeggen ze nieuwe kopen is het advies.
Is er misschien iemand die een tip heeft?
Ik heb helaas geen tip die je zou kunnen helpen, daar ben ik onvoldoende (elektro-)technisch voor onderlegd.
Wat de importeur doet is niet toegestaan, die moet de service blijven verlenen. Dat ze zo handelen geeft wel aan dat je nooit van dat merk iets moet kopen.
In de tussentijd kan je het hard spelen met je fietsenmaker (los het maar op, linksom of rechtsom), een andere fietsenmaker bezoeken die nog wel dealer is, of zelf contact opnemen.
Overigens geeft de website van Leader Fox al weinig vertrouwen, geen adres, geen telefoonnummer, en dealer locator werkt niet.
Wat de importeur doet is niet toegestaan, die moet de service blijven verlenen. Dat ze zo handelen geeft wel aan dat je nooit van dat merk iets moet kopen.
In de tussentijd kan je het hard spelen met je fietsenmaker (los het maar op, linksom of rechtsom), een andere fietsenmaker bezoeken die nog wel dealer is, of zelf contact opnemen.
Overigens geeft de website van Leader Fox al weinig vertrouwen, geen adres, geen telefoonnummer, en dealer locator werkt niet.