Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Veloce 10 speed ombouwen naar 11 speed

juul
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 11 okt 2006 12:56

juul 12 aug 2013 12:28

Hallo,

Als ik mijn Campa Veloce 10-speed groep wil ombouwen naar 11-speed, welke onderdelen van de groep moet ik dan vervangen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2013 12:33

Shifter, achterderailleur, cassette, ketting en kettingbladen.

Met 10v kettingbladen werkt 't ook wel, maar dat zal toch niet 100% schakelen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43475
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2013 13:01

Gewoon een Athena 11sp groep kopen zou ik zeggen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 14 aug 2013 12:29

Rij zelf al behoorlijk tijd met de laatste generatie 10 speed bladen Record uitvoering in een volledig 11 speed groep uitgezonderd 10 sp voorderailleur. Dit schakelt niet verschillend dan 11 speed bladen. Meest verschil in schakel prestaties voorzijde haal je uit een goed stijve voorderailleur.

Prijs technisch is het wel beter om gewoon een complete groep te scoren als je van Veloce naar 11sp wil. Enige punt van aandacht is dan dat je met Athena de Powershit krijgt ipv Utrashift(Chorus en (Super) Record). Ook Powertorque crank zou ik niet vrolijk van worden...

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 15 aug 2013 23:34

11 speed groepje zonder crank kopen bij Mantel is wellicht een idee.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9978
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 aug 2013 07:18

haaldoor schreef:
Prijs technisch is het wel beter om gewoon een complete groep te scoren als je van Veloce naar 11sp wil. Enige punt van aandacht is dan dat je met Athena de Powershit krijgt ipv Utrashift(Chorus en (Super) Record). Ook Powertorque crank zou ik niet vrolijk van worden...
Ik rij nu 9.000km met een Athena 11sp crankstel is nog nooit los geweest en heeft ook nog nooit een kraak of bijgeluid gehad.
Meest verschil in schakel prestaties voorzijde haal je uit een goed stijve voorderailleur.
Deze begrijp ik niet helemaal.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 16 aug 2013 07:40

nijkie schreef:
haaldoor schreef:
Prijs technisch is het wel beter om gewoon een complete groep te scoren als je van Veloce naar 11sp wil. Enige punt van aandacht is dan dat je met Athena de Powershit krijgt ipv Utrashift(Chorus en (Super) Record). Ook Powertorque crank zou ik niet vrolijk van worden...
Ik rij nu 9.000km met een Athena 11sp crankstel is nog nooit los geweest en heeft ook nog nooit een kraak of bijgeluid gehad.
Meest verschil in schakel prestaties voorzijde haal je uit een goed stijve voorderailleur.
Deze begrijp ik niet helemaal.

De problemen beginnen met Power Torque pas als je het crankstel wil los halen. Dat gaat dus niet zo gemakkelijk. Heb je een speciale tool voor nodig(pullytrekker) die ook nog is onhandig is in gebruik. Een Ultra Troque crank heb je in 5 min los en in 5 min weer gemonteerd. En dat alleen met de juist inbussleutel(en evt. een momentsleutel voor aandraai moment).


Een niet stijve voor derailleur zoals de vorige generatie SRAM Red heeft grote invloed op je je schakel prestaties voor. Het gaat minder snel en soepel. Sommige prof renners reden om die reden met een Force VD ipv Red. Idem dat Thomas Voeckler en een hoop andere profs vaak een Chorus voorderailleur verkozen boven de carbon Record(ook een duurzaamheids issue).

Plaats reactie