Alles over vakanties op én met de fiets

Beste wind mont ventoux

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 14 aug 2013 10:06

Ca 375watt bij 95kg en 53min.
What makes the boat go faster?

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 aug 2013 10:24

Doppertje schreef:
Ik ben inderdaad redelijk lang 2.03. Dus als ik 350 watt fiets kan ik het halen?? Op de alpe d'huez heb ik nu een tijd staan van 56.08 vorig jaar gefietst, als ik die weer zou doen zou ik denk ik 3 minuten af kunnen fietsen hoeveel watt heb ik toen gefietst??

Allemaal bedankt voor jullie (grappige) reacties!!!
Welk stuk van de Alpe? Vanaf de rotonde of vanaf de bocht waar het echt omhoog gaat. Tot aan de fontein/spandoek of tot aan de tourfinish.

Wanneer ga je eigenlijk richting de Ventoux?

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 14 aug 2013 10:44

Volgens de beginpost was hij er al op 7 augustus. Blijkbaar wacht hij nog steeds tot de wind uit een gunstige richting komt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 aug 2013 10:58

dbo schreef:Volgens de beginpost was hij er al op 7 augustus. Blijkbaar wacht hij nog steeds tot de wind uit een gunstige richting komt.
Jij bent zeker werkgever, dat je mensen niet meer dan een week vakantie gunt :twisted: ;)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 14 aug 2013 11:39

Doppertje schreef:
87 + 8 kg fiets geeft ca 350 watt. En dat is best wel veel namelijk > 3,5 w/kg. Ga je niet redden of je moet een enorm talent zijn :mrgreen: Froome deed het in 59 min dit jaar.

Het is zeker niet onmogelijk > 3,5 w/kg voor iemand van 87 kg. Hangt denk ik ook van zijn postuur af, als ie langer dan 2m is geef ik hem meer kans dan als ie 1.80m.
Ik ben inderdaad redelijk lang 2.03. Dus als ik 350 watt fiets kan ik het halen?? Op de alpe d'huez heb ik nu een tijd staan van 56.08 vorig jaar gefietst, als ik die weer zou doen zou ik denk ik 3 minuten af kunnen fietsen hoeveel watt heb ik toen gefietst??

Allemaal bedankt voor jullie (grappige) reacties!!!
Ventoux vanuit Bedouin met precies 1:25 is met 95 kilo totaal gewicht 340 Watt, zo ongeveer 3.9 W/kg.
Als je Alpe d'Huez oprijdt in 56 minuten (1100 hm in 13.7 km) dan kom ik op 346W ofwel rond de 4W/kg. 53 minuten is 367 Watt (4.2 W/kg).

Die 1:25 op de Ventoux ga je min of meer fluitend halen. Ik doe het je niet na.....
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Doppertje
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 jun 2013 16:51

Doppertje 14 aug 2013 12:25

Welk stuk van de Alpe? Vanaf de rotonde of vanaf de bocht waar het echt omhoog gaat. Tot aan de fontein/spandoek of tot aan de tourfinish.

Wanneer ga je eigenlijk richting de Ventoux?
Vanaf de parkeerplaats tot tot de waterbak!

Morgen gaan we hem op met een wind uit het noorden!
Wie niet start, kan niet winnen (Johan Museeuw)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 14 aug 2013 12:30

Laat maar even weten of je het haalt. Ik zou het echt knap vinden. :P
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 aug 2013 14:02

mrcoffee schreef: Ventoux vanuit Bedouin met precies 1:25 is met 95 kilo totaal gewicht 340 Watt, zo ongeveer 3.9 W/kg.
Als je Alpe d'Huez oprijdt in 56 minuten (1100 hm in 13.7 km) dan kom ik op 346W ofwel rond de 4W/kg. 53 minuten is 367 Watt (4.2 W/kg).

Die 1:25 op de Ventoux ga je min of meer fluitend halen. Ik doe het je niet na.....
Je moet het vermogen wel langer volhouden de Mont Ventoux op, dus je kan het niet zomaar doortrekken (het zal persoonlijk zijn hoeveel verschil daar in zit, bij de een zal er meer verschil zitten tussen het vermogen dat 1 uur kan worden volgehouden in verhouding met het vermogen dat 1,5 kan worden volgehouden).

Overigens kom ik voor 1.25 op de Ventoux op ongeveer hetzelfde wattage uit als de Alpe in 5 minuten, ca. 4 watt/kg (56 minuten over 1030 hm en 12.6km, parkeerplaats - waterbak). Dat komt ook ongeveer overeen met mijn ervaring, in 2008 beide klimmen gedaan, AdH 54:30, MV 1:26.

Met 3 minuten in theorie sneller op de Alpe zit er nog wat marge in, maar wordt dus wel een aardige, maar haalbare uitdaging!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2013 14:09

Doppertje schreef:
Welk stuk van de Alpe? Vanaf de rotonde of vanaf de bocht waar het echt omhoog gaat. Tot aan de fontein/spandoek of tot aan de tourfinish.

Wanneer ga je eigenlijk richting de Ventoux?
Vanaf de parkeerplaats tot tot de waterbak!

Morgen gaan we hem op met een wind uit het noorden!
Wordt krap dan. Ik fietste de ventoux in 1:27:30. De week daarvoor deed ik de Alpe in iets meer dan een uur (zelfde stuk als jij), maar dat was aan het slot van de marmotte. Ik heb die week de Alpe niet nog eens gedaan, maar 2 jaar daarvoor, met vergelijkbare "fitheid" wel in ca. 54 minuten. Woog toen ca 75 kg. Het blijft een beetje lastig vergelijken natuurlijk, misschien heb je een superdag en lukt het je.

EDIT: er schiet met nog een stukje vergelijkingsmateriaal te binnen. Jaaaaren geleden, 1e keer hooggebergte. Alpe d'Huez en Mont Ventoux in 1 vakantie gedaan. Alpe volgens mij toen in 1u02, Ventoux dacht ik (lang geleden...) in 1u42. Interessant genoeg is de vehouding tussen de tijden op beide klims vrijwel identiek (Ventoux iets meer dan 1.6 keer zo langzaam). Jij zou dan circa anderhalf uur over de klim moeten doen volgens deze berekening.

Je kunt natuurlijk rekenen totdat je een ons weegt; uiteindelijk moeten de benen het maar doen. Succes! En wel laten weten wat je tijd was natuurlijk!
Laatst gewijzigd door 53x11 op 15 aug 2013 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 aug 2013 09:28

Doppertje schreef:
Welk stuk van de Alpe? Vanaf de rotonde of vanaf de bocht waar het echt omhoog gaat. Tot aan de fontein/spandoek of tot aan de tourfinish.
Wanneer ga je eigenlijk richting de Ventoux?
Vanaf de parkeerplaats tot tot de waterbak!
Morgen gaan we hem op met een wind uit het noorden!
Noordenwind (Mistral dus) is nu precies de wind die je niet moet hebben als je vanuit Bédoin de Ventoux op wilt. Tussen Chalet Reynard en de top speelt de wind een veel grotere rol dan in de rest van de klim. Op het 'kale' stuk is dus een N tot NW wind een serieuze tegenstander. Om voordeel van de wind te hebben, zou je eigenlijk voor die laatste 6 km wind uit het ZO ( of desnoods Z) moeten hebben. Als ik nu naar het weerbericht voor Bédoin kijk, zie ik dat er een zwak/matig windje uit het ZW staat. Die heb je 'boven' dan min of meer schuin tegen. Ik ben, met de andere lezers, benieuwd wat je tijd geworden is (met of zonder 'hulp' van de wind ;) )!
60 x Ventoux

Doppertje
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 jun 2013 16:51

Doppertje 15 aug 2013 22:14

Vandaag dus de mont ventoux opgefietst, en helaas, de weddenschap verloren. 1.27.22 was mijn tijd. Ik heb in het begin hard gefietst en achteraf ben ik daar blij mee. Net voor de eerste bocht haalde ik iemand in die een iets hoger tempo fietste als mij, ik heb geprobeerd daar heel lang achter te zitten maar op een gegeven moment wou dat niet meer. Ik heb hem laten gaan en ben mijn eigen tempo gaan fietsen, en daar waar het mogelijk was op geschakeld . Toen ik de top kon zien had ik één uur en vijf minuten er op zitten en ik dacht dit gaat mij lukken. Maar hoe dichter ik bij de top kwam hoe minder vertrouwen ik kreeg. Toen ik boven kwam was ik helemaal kapot, wat een goed teken is!
Ik weet nu zeker dat de mont ventoux niet te vergelijken is met de Alpe d'huez. En dat ik geen klimmer ben.
Binnenkort weer terug naar het vlakke Nederland waar ik, denk ik beter ben.

Jullie allemaal bedankt voor de tips en leuke reacties!!
Wie niet start, kan niet winnen (Johan Museeuw)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 15 aug 2013 22:20

Jammer van dat kratje, maar je hebt een zeer mooie tijd neergezet! :D

Gefeliciteerd!!!!!
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie