Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

"Sportieve" stadsfiets

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 27 jul 2013 18:51

Ik ben een beetje aan het uitkijken naar een nieuwe "stadsfiets".
Nu, ik vind zo'n echte stadsfietsen enorm lomp en ik rijd daar helemaal niet zo graag mee.
De fiets dient om eens naar de winkel te gaan, woon-werk (6km) en naar de toekomst toe zou er ook een kinderstoeltje op moeten passen.
Voor een kinderstoeltje zou er dus al zeker een fietsrek op moeten staan.

Ik kom veel van die sportievere modellen tegen zonder een rek, ik neem aan dat zo'n rek er achteraf ook kan opgezet worden?
Mijn dealer heeft oa Giant, en als ik op die website eens rondkijk dan kom ik op de Aero RS (link)

Als het aan mij lag ging ik naar iets in de aard van een BMC Alpenchallenge (link) maar dan moet ik er uiteraard nog spatborden, rek (op termijn) en fietsverlichting bij opsteken :)

Iemand anders nog goede ervaringen/tips?
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2013 19:50

Een fietsrek..., daar zet je je fiets in.. :)
de link naar de Aero laat een fiets met bagegedrager zien, maar die drager is totaal niet geschikt voor montage van stoeltjes enz. Veel te smal.

Trouwens, wat moet je schijfremmen in de stad? Ik weet het al: ..iedere maand remblokjes vervangen. Echt leuk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jul 2013 20:20

Je zou eens kunnen kijken naar Cannondale Tesoro's. Een aantal Duitse merken hebben ook wel keuze in deze categorie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 27 jul 2013 20:29

Dit topic is al vaker voorbij gekomen. Ik kan het niet vinden met de zoekfunctie. Tips:
  • - V-brakes zijn goed genoeg. Schijfremmen zijn niet nodig
    - Dunne banden zijn niet praktisch in de sneeuw of zand. Banden van 28-35mm gaan hard genoeg in de stad.
    - Een groep derailleur vraagt om onderhoud. Heb je wel zin om je stadsfiets schoon te maken? Een naafversnelling zoals nexus8 werkt prima voor snelheden tot 35+ km/u. Er zitten wel veel grotere stappen tussen de versnellingen als je een racefiets met 12-23 gewend bent.
    - Als je een fiets zonder derailleur neemt, is een kettingkast erg handig om je broek te beschermen.
    - Een kinderzitjes kunnen ook aan de zadelpen gemonteerd worden.
Ik heb zelf deze: http://www.cube.eu/nl/tour/urban-life/hyde-pro/ met http://www.cube.eu/nl/equipment/accesso ... kking-set/ en http://www.hebie.de/Chainglider-350-38- ... .html?&L=1

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 27 jul 2013 21:02

klimmer schreef:Een fietsrek..., daar zet je je fiets in.. :)
de link naar de Aero laat een fiets met bagegedrager zien, maar die drager is totaal niet geschikt voor montage van stoeltjes enz. Veel te smal.

Trouwens, wat moet je schijfremmen in de stad? Ik weet het al: ..iedere maand remblokjes vervangen. Echt leuk.
Met fietsrek bedoel ik dus de bagagedrager ^^

Momenteel probeer ik de verschillende merken te vergelijken maar de keuze is zo uiteenlopend dat het zeer moeilijk is om er eentje uit te pikken.
Bij racefietsen en mountainbikes kan ik mijn weg wel vinden, maar van zo'n 'stadsfietsen' ken ik eigenlijk helemaal niks :)
Ook niet van die versnellingen zoals nexus, alfine, ... :p
En zo'n sportievere modellen komen 9/10 met schijfremmen, wat voor mij overigens geen must is :)
Bij mijn LBS kan ik vooral Giant, Oxford, BMC en Scott terugvinden (nog enkele andere merken ook, maar die zijn vrijwel uitsluitend racefietsen).
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2013 21:18

De fiets die jij zoekt is een hybride (kruising dus), kan met kettingversnelling, maar ook met naafversnelling, Alfine , Nexus enz. Lang niet alle hybrides hebben schroefdraadbussen om de bagagedrager bovenaan de staande vork te monteren. Keuze is inderdaad het probleem. Oxford zegt mij helemaal niets en BMC wel , maar die zie je nooit. De betere Scotts hebben allemaal schrijfremmen. Je kunt een te smal bagagerek natuurlijk altijd nog vervangen door een breder, dat wel aan je doel beantwoord. Tubus, Racktime, Pletscher zijn goede merken die die leveren.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 27 jul 2013 21:55

Oxford is een Belgisch merk, die maken al jaren stadsfietsen :)

Als ik bij Scott ga kijken dan kom ik bij de SUB terecht, voor een naafversnelling zit je al bij de SUB 10 (link
Flashy kleurtje alleszins :D
Onderaan staan er ook nog de kits (spatborden, bagagedrager, ...) :)
Als ik de meningen lees van deze fiets op het internet dan zijn de meesten zeer tevreden van deze fiets, alleen kost hij wel wat centjes :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2013 06:58

Op die Scott dragers ga je geen kind vervoeren. het is meer het amerikaanse show-werk. Wel mooi dat Scott nu ook op de Gates Carbon "belt-wagon" gesprongen is. SKS spatborden-de spatborden fabrikant voor de wereld- kosten per set in diverse breedtes €30. Een drager kost je hetzelfde.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 28 jul 2013 09:00

Ik heb gezien dat BMC ook de Urbanchallenge heeft (link).
Hele knappe fiets, maar die prijs :shock:
Blijkbaar zijn er nog niet zo heel veel merken die een fiets met belt drive hebben :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

dicksol
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:10

dicksol 04 sep 2013 12:56

Zelf heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan. Uiteindelijk voor de KTM Veneto Alfine 11 gekozen. Versnellingsnaaf ivm met weinig onderhoud, wel zelf open kettingkast vervangen door chainglider. Twijfelde wel over de geveerde voorvork, maar blijkt toch nuttig als zoontje voorop in zijn fietstoeltje zit. Wel zo comfortabel voor hem. Als ik naar het werk fiets zet ik de vering weer uit. Fiets was bij Mantel in de aanbieding ivm model van vorig jaar. Huidige KTM model zou dan de Life Tour 11 zijn

Plaats reactie