Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale 10 vragen.

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 21 jul 2013 10:47

flap schreef:Bedankt Mooboo,

Ik rijd nu op een Trek 1200, en die zit goed. Maar elke fm zegt tegen mij dat de fiets te groot is.
Als je je laat meten kunnen ze toch elke fiets op de goede maat instellen.
Ja en nee. Ja, er zit best wat marge in de fiets omdat je aan de slag kunt gaan met de zadelpen, zadelpositie en stuurpen. Maar nee, dat kan zeker niet tot in het oneindige.

De grootste marge zit duidelijk in de zadelpen, die kun je flink verstellen. Hoewel daar eigenlijk maar één stand mogelijk is. Goed of fout. Er is daarbij geen sprake van wat je zelf "fijn" vindt.

Het zadel kun je naar voren en naar achter schuiven. Maar pas op, dit heeft ook een effect op de positie van je benen t.o.v. van de trap-as. Naar mijn mening is deze verstelling vooral van belang als je je zadelpen erg hoog of laag in moet stellen. Niet om je algehele positie op de fiets aan te passen.

Dan de stuurpen. Daar kun je best wat mee goochelen. Je kunt hem langer/korter maken (althans, er moet dan natuurlijk wel een vervangende stuurpen worden gemonteerd) en je kunt hem omdraaien zodat de hoogte verandert. Echter, een te korte stuurpen stuurt niet lekker omdat je fiets dan (te) direct reageert op je stuurbewegingen. Daarbij ziet het er ook niet. Om maar te zwijgen over een stuurpen die omhoog staat. Tuurlijk, het kan, maar mijn inziens valt het absoluut niet te prefereren.

Laat ik mijzelf weer als voorbeeld nemen. Zoals gezegd wilde ik destijds heel graag een Giant TCR 1 hebben. Dat type fiets was echter te lang/te laag voor mij. Dit had op twee manieren opgelost kunnen worden. Of ik kocht het grotere frame (welke te lang was) en had daarop een hele korte stuurpen laten monteren om de fiets korter te maken. Of ik kocht het kleinere frame (welke te laag was) en had dan een stuurpen moeten monteren die omhoog gericht stond. Beide opties kunnen wel, maar geven eigenlijk aan dat het frame gewoon niet voor mijn lichaamsbouw geschikt is.

Samenvattend, ja alles kan. Maar of het verstandig is kun je je afvragen. Mooi wordt het in ieder geval niet. En dat is zonde, wat dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom je oog op voorhand op een bepaalde fiets is gevallen.

flap
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jul 2013 23:33

flap 21 jul 2013 12:43

Bedankt voor je uitleg!
Dus eigenlijk moet je je eerst laten meten, en op basis van die gegevens een fiets uitzoeken die daar bij past.
Natuurlijk moet de fiets er ook nog goed uitzien, want je moet er jarenlang met veel plezier op fietsen!

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 21 jul 2013 14:29

Jups, naar mijn mening is "pasvorm" het eerste waar je mee begint. Daarna kun je op zoek gaan naar het juiste type binnen die "pasvorm". En wees gerust, er is zoveel te koop, dat komt echt wel goed.

Overigens heb je een voordeel t.o.v. de echte beginners. Je hebt immers al een racefiets, dus je hebt een referentie. Je vertelt dat iedereen zegt dat je huidige Trek 1200 te groot is. Kun je aangeven wat men er precies te groot aan vindt? Als je er een foto van plaatst dan kunnen we hier misschien wat beter met je meedenken.

Overigen "misbruiken" we nu wel het topic van Bredalp. Misschien is het beter als je zelf even een eigen topic start :)

flap
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 jul 2013 23:33

flap 21 jul 2013 14:45

MooMoo,

je hebt gelijk, dit is het topic van Bredalp, ik had al een eigen topic. hierop heb ik antwoord gegeven op jouw reactie

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=55975

Gebruikersavatar
hansieonthemove
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:05
Locatie: Tilburg

Gebruikersavatar hansieonthemove 25 jul 2013 22:47

Heb mijn Caad 10 onlangs opgehaald en eerste ritjes gereden. Keuze voor een Caad 10 is met name op basis van de goede review's. Heb wel de banden gewijzigd in Continental' s GP 4000 s. Dit was volgens een Engelse review het enige minpuntje.
Volegens de verkoper van de banden (een zaak met een grote M in Arnhem) een super fiets ondanks dat ze zelf geen Cannondale voeren :lol:
Als ik wist hoe ik een foto moet toevoegen dan zouden jullie ook kunnen genieten :D

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 26 jul 2015 22:50

Oei oei..... Is dit al weer twee jaar geleden?

Tsja, zou zo ongeveer kunnen. Ik was vollen bak aan het sparen voor een nieuwe fiets. Ben toen geschrokken van wat er nog allemaal bij komt, helm, schoenen, pedaaltjes, fiets comp etc etc... Verder gaan sparen.

Ziek geworden, en het leek wel of alle apparaten in een keer stuk zijn gegaan haha :-). Rekening leeg.

Wilde weer gaan voetballen met wat oude maten, dat gaat niet door wegens niet genoeg fitte spelers. Ok.. Wat dan?

Terug naar het fietsplan, was ik helemaal uit het oog verloren.

En na verbeterd inzicht (minder eigenwijs?) ga ik niet voor een caad tien maar een Cannondale Synapse, en dan denk ik alloy en 105, de goedkoopste. Met een tripple voor het hoog gebergte.

Ik denk dat dat verstandiger is, ben 42 nu, wedstrijden doe ik toch niet. Ik wil lekker lange ritten maken, genieten van het fietsen , maar toch wel sportief rammen af en toe.

Denk dat de synapse beter bij mij past dan. En... Ik heb er al een keer op gezeten en zou zo weg rijden zeg, wat een fantastische fiets,

Maar goed, lang verhaal, maar ben weer terug en nu zet ik mijn plan door. Tenzij gezondheid weer roet in het eten gooit.

Rvddijk
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 jul 2013 16:39

Rvddijk 27 jul 2015 09:43

Ben het bijna volledig met je eens. Synapse is een heerlijke fiets, echt gebouwd op lange ritten.
Enige puntje waar ik nog even over na zou denken is je opmerking over de triple. Bij mijn weten wordt de Synapse standaard met een lichtste verzet van 32 tanden achter afgeleverd. In combinatie met een 34 als kleinste blad voor heb je een heel mooi licht verzet. Je zou even in de verzettentabel op deze site kunnen kijken (via het kopje 'techniek'). Daar staat precies in hoeveel meter je vooruit gaat met 1x rondtrappen bij een bepaald verzet. Zo kun je dus verschillende verzetten met elkaar vergelijken. Hoe kleiner het getal, hoe lichter de versnelling is. (Misschien wat uitgebreid uitgelegd, maar ik weet niet hoe jouw kennis is met betrekking tot verzetten).

Bedenk je overigens wel dat de alloy Synapse niet zo subliem is wat comfort betreft als het carbon model. Wel wat betreft houding, minder wat betreft trillingen etc. Maar dat zie je ook in de prijs terug.
Trek Domane 4.3 Disc 2015

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 jul 2015 18:16

Rvddijk schreef: Je zou even in de verzettentabel op deze site kunnen kijken (via het kopje 'techniek').
daar wordt waarschijnlijk ook naar de mooiste tool gelinkt, deze: http://ritzelrechner.de/#

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 27 jul 2015 21:58

Ik rijd nu zo'n 1200km op een nieuwe CAAD 10 met 105 groep en deze fiets is echt te gek !!! Vanaf de levering zijn alleen de banden (Schwalbe Lugano) echt het enige minpuntje. Hoge rolweerstand, slechte grip en waren na 1000km compleet vierkant.

Anyway, de fiets is echt superstijf, iedere trap is raak zonder dat het comfort in het gedrang komt. Zelfs de wielen (Shimano RS11) zijn echt stijf en ik weeg 87kg, maar ze geven geen krimp.

Als je geen wedstrijd aspiraties hebt, maar je bent wel een resultaat gerichte fietser die lekker van racen houdt, dan zou dit wel eens je keuze kunnen zijn.

De geometrie is hier dan ook naar, dus dat moet je wel liggen. Voor mijn lichaamsverhoudingen en doelstellingen is de geometrie perfect !!! Maar dat kan voor jou anders zijn, dus kijk even of je een stukje op de fiets kunt rijden en laat jezelf uiteraard opmeten.

Als ik verliefd zou kunnen worden op een voorwerp..., dan zit de CAAD 10 daar dicht tegen aan....

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 28 jul 2015 02:49

Ben er ook nog niet 100% zeker van hoor. Kan altijd nog voor een andere fiets gaan. Ligt ook een beetje aan of er een leuke aanbieding langs komt. Zag voor 1249 een caad 10 nu, tsja... Dat is wel een mooie prijs.

Met de triple heb ik gewoon meer keus en zekerheid. Maar ook hier kan ik uiteraard nog van gedachte wisselen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 jul 2015 08:17

Bredalp schreef:Met de triple heb ik gewoon meer keus en zekerheid.
Met de nieuwe 105 groep (die volgens mij toch jouw wens was?) is een triple niet meer leverbaar.

En, misschien een ander idee... vorige keer was je druk aan het sparen, geschrokken wat er allemaal nog weer meer bij kwam, nog verder sparen... en andere dingen met het geld gedaan. Ik weet niet hoe het nu gaat en hoeveel/lang je nog moet sparen, maar als je niet oppast gebeurt hetzelfde weer en fiets je over 2 jaar nog niet... :(

Misschien dus een idee om niet gelijk de ultieme fiets te willen kopen maar met iets anders te beginnen? Een goede tweedehands, of een meer "budget" merk?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 jul 2015 08:32

Ik weet niet wat voor maat je moet hebben maar bij Anjo Jager in Assen staat een overjarige 56'er CAAD10 met triple.

Plaats reactie