Pagina 1 van 1

Moderne crank met 7 speed cassette?

Geplaatst: 14 jun 2013 18:35
door alexp
Kenners,

Ik ben bezig met het upgraden van mijn hybride fiets die ik gebruik voor woon-werkverkeer. Een aantal onderdelen zijn versleten en moeten echt worden vervangen. Het gaat om crankset, trapas, cassette en ketting.

Ik heb een 7 speed shifter daarom wil ik bij een 7 speed cassette blijven. Is het mogelijk om een modern race crankstel (10 speed) te monteren i.c.m. met een 7 speed cassette of levert dit complicaties op? Ik moet de trapas ook vervangen, deze moet uiteraard passen bij het crankstel. Ik heb nu een goedkope mtb (Alivio/Altus) groep op de hybride zitten, maar ik wil naar raceversnellingen toe, vandaar de vraag.

Groet,

Alex

Re: Moderne crank met 7 speed cassette?

Geplaatst: 15 jun 2013 05:11
door klimmer
Het is zeker mogelijk. Gewone (7-8v) of 9v ketting gebruiken. Het kritische punt ligt ergens anders. Het schakelen van de voorderailleur en de keuze van de crankset. Kies je voor bijv Stronglight crankset met losse trapas (Shimano, Stronglight of Token) of voor een tweedelig systeem. Met een losse trapas kun je rekening houden met het feit dat je (waarschijnlijk) een (stalen?) zitbuis hebt van 28,6mm. Je kunt dan zelf je kettinglijn bepalen. Belangrijk voor het bereik van je bestaande voorderailleur. Met een tweedelig systeem (bijv Tiagra compact) is de kettinglijn een gegeven. Maar mocht je huidige voorderailleur niet voldoen dan zal iedere moderne voorderailleur zoals gewenst reageren. De schakelratio van 7-10v is ongewijzigd en voor alle merken gelijk, ook SRAM en Campa.
Ook mag je niet vergeten bij een tweedelig crankset eerst je brackethuls haaks vlak te laten frezen.

Re: Moderne crank met 7 speed cassette?

Geplaatst: 15 jun 2013 12:51
door alexp
Bedankt voor de info. Het gaat om een Raleigh frame (Cromoly 4130 staat op het frame). Fiets van 1997 als ik het goed heb. De zitbuis is inderdaad rond de 28,6 mm (al is het lastig meten).

De combinatie 7-speed cassette met ketting (7-8 0f 9 v) en crank 10 v is dus geen probleem als ik het goed begrijp. Als ik een nieuwe (moderne) voorderailleur aanschaf maakt het niet uit of ik een losse trapas neem of een tweedelig systeem? En even voor de zekerheid een tweedelig systeem trapas is de moderne trapas met buitenlagers (bijv: Hollowtech II/ Ultra Torque) en losse trapas (bijv: vierkante trapas)?

Tot slot nog een vraag, ik kan goedkoop aan een 10v Campagnolo crankset inclusief bijpassende trapas (buitenlagers) komen. Als ik hier een bijpassende Campa voorderailleur bij aanschaf levert dit dan geen problemen op met de rest van de Shimano onderdelen? Achter een 7-speed Shimano cassette + ketting en voor de mountainbike 7 speed shifters (ook Shimano)? Als dit problematisch is kies is voor gemak en schaf ik een Shimano crankstel aan.

Re: Moderne crank met 7 speed cassette?

Geplaatst: 15 jun 2013 19:41
door klimmer
Eerst even de feiten. Chromoly 4130 staat voor een sterke staallegering met chroom en molybdeen. Een moderne voorderailleur zal meestal een type zijn zonder klem. En als ze er met klem zijn, dan van een grotere maat dan 28,6mm, dus verder naar rechts staan. De meeste verkrijgbare zijn die voor montage op een op de zitbuis gemonteerde/gelaste nok. Die nok is te vervangen door een losse klem, diameter 31.8 of 34,9mm. Er worden vulstukken meegeleverd of los te krijgen voor de 28,6mm buizen.
Wanneer de Campa crankset met de lagers voor BSA schroefdraad is ontworpen (en niet ITA), zie ik geen hindernissen. Voorderailleurs worden door de drie grote merken met hetzelfde schakelratio geschakeld (behalve 11v). Een 9v shimano ketting zal het prima doen op de campa 10v set. Je moet de voorderailleur afstellen met de standen 1 en 2 van de shifters. De uiterste standen van de voorderailleur zorgvuldig afstellen, om vergissingen aan het stuur te blokkeren. Wacht even: Waar komt de kabel vandaan voor je voorderailleur? Van onder: geen probleem. Van boven: ho! Probeer eerst eens met je oude derailleur deze nieuwe combinatie te schakelen. (een racederailleur heeft de kabel van onderen.) Met een Shimano set moet je hetzelfde doen.
Oh ja: losse trapassen zijn: vierkant JIS (vooral Shimano), Campa ISO, ISIS en Shimano Octalink, komt binnenkort weer terug met de Claris groep.
P.S. Ik heb heel graag feedback of het werkt en ook als het niet werkt. Kan ook per PB.

Re: Moderne crank met 7 speed cassette?

Geplaatst: 16 jun 2013 21:49
door alexp
Korte update: Een Raleigh Chromoly (4130) is dus een sterk frame, dat is mooi meegenomen. De kabel van de voorderailleur komt van onder, daar dus geen probleem. Verder heb ik de klem van de huidige voorderailleur, deze gebruik ik in het geval ik een nieuwe derailleur moet aanschaffen. Ik twijfel nog of ik voor het Campa aanbod ga of toch een simpele Tiagra dubbel ga monteren. De Claris groep klinkt ook interessant, maar een compact voor alleen gebruik op het vlakke hoeft voor mij niet zo nodig.

Ik hou je hier of via een PB op de hoogte.