Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Argeles-Gazost (Franse Pyreneeen)

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 11 jun 2013 17:35

Leuk om te lezen. Ik ben met negen anderen op 12 mei naar Argelès gereden om daar vier dagen te fietsen. De eerste twee dagen waren top, daarna sloeg het weer om. Op de laatste dag in een flinke sneeuwbui de top van de Tourmalet bereikt (tot aan de ploeg sneeuwruimers die met ons op de foto wilde...). Vanuit Ste. Marie de Campan. De afdaling was ronduit gevaarlijk door het slechte weer en de kou. Na achttien kilometer afdalen kreeg ik de autosleutel niet meer uit m'n zakje om op te warmen. Eén collega is halverwege de afdaling bij een Portugese bouwvakker ingestapt (fiets achterin) en naar beneden gebracht. Die kon van de kou niet meer op z'n fiets zitten. Maar desondanks is het een schitterend gebied waar heel veel cols voor het grijpen liggen. Een aanrader!!
Michiel

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 11 jun 2013 18:18

Oei, zou mijn keus niet zijn geweest, maar achteraf wel een mooi verhaal natuurlijk. Toen wij 'em wilden doen was de weg 8 km van de top gesloten ivm lawinegevaar... dat hebben we dus maar niet gedaan :)

Ik lees dat via de oostkant de top inmiddels te bereiken is. De westkant blijft nog gesloten 3 km van de top. Mochten er nog mensen die kant op gaan binnenkort, dit is een mooie site om de actualiteiten in de gaten te houden: http://www.velopeloton.com

Gebruikersavatar
dhrspek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 okt 2006 15:12

Gebruikersavatar dhrspek 20 jun 2013 10:05

Was van plan om de eerste week van juli naar Luz Saint Sauveur (net onder Argeles Gazost) te vertrekken, maar aangezien de omstandigheden de afgelopen paar dagen ben ik flink aan het twijfelen of ik niet beter richting de Alpen kan vertrekken.

Het heeft de afgelopen dagen behoorlijk geregend en i.c.m de smeltende sneeuw heeft dit voor een hoop narigheid gezorgd. De westkant van de Tourmalet is waarschijnlijk nog maanden dicht. Baréges is gister compleet geëvacueerd, de weg naar Cauterets is voor een deel weggespoeld en voorlopig is de Perysourde gesloten. :shock:

http://www.facebook.com/pyreneescycling ... ion=stream
http://www.velopeloton.com/articles.html
"Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do."

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jun 2013 10:40

De boel is daar wel serieus gehavend, wat een water daar naar beneden gekomen moet zijn :O
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 jun 2013 10:58

Ik vraag me af of ze in de tour het parcours van etappe 9 gaan aanpassen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
dhrspek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 okt 2006 15:12

Gebruikersavatar dhrspek 21 jun 2013 14:55

Op het moment geeft de ASO aan dat de route niet gewijzigd wordt.

"At this time, ASO will let local authorities see what, if some measures are necessary to take. We will wait for their recommendations"

Bron:http://www.cyclingweekly.co.uk/news/lat ... tages.html
"Any fool can criticize, condemn, and complain - and most fools do."

z.osoloist
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 apr 2009 23:36

z.osoloist 04 aug 2013 17:13

Is iemand de afgelopen weken nog in de buurt van Argeles Gazost geweest? Ik ga daar over een paar weken heen voor een 2 weeksevakantie en vraag me af hoe de boel er momenteel voor staat. Overigens prachtige foto reportage van topic starter! Zo krijg je nog eens zin in je aanstaande vakantie
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 04 aug 2013 20:42

Dank :)

Check www.velopeloton.com. De Tourmalet is zoiezo open vanaf La Mongie. Vanaf de westkant hebben ze razendsnel een provisorische route aangelegd die onder bepaalde restricties open is:

"Wednesday 17th July 2013. YES
Col du Tourmalet is open. There are no problems on the eastern side (Campan). On the western side work is continuing on reconstruction of the road. From this weekend there will be a temporary road open and there should be no problem cycling up it. There will be restrictions during the week for several months to come. The road will be closed weekdays from 08:00 to 12:00 and from 13:30 to 18:30."

Aubisque, Spandelles, Hautacam is zo te lezen allemaal geen probleem. De weg naar Cautarets is een paar weken geleden ook weggespoeld. Weet niet of die inmiddels weer open is. Je zou de auteur van de website kunnen mailen. Hij runt een fietshotel in Argeles-Gazost.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 aug 2013 20:46

Moet je in 1.5 uur naar boven rijden ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 10 aug 2013 23:00

ik heb eind juli de westkant vd tourmalet gedaan, een rondje vanuit luz-saint-sauveur. het was een zondag, en later bleek het de enige dag vd week te zijn dat ie open is vanuit het westen (volgens horen-zeggen). laatste helft is erg mooi, en steil.
onderste deel is echt flink gehavend, de rivier is een bende en de weg is op vele plekken opgebroken. stukken onverhard fietsen dus. een afdaling naar luz zou ik afraden.

tip: maak een rondje vanuit Lourdes naar LuzSaintSauveur, Tourmalet, lange afdaling, en dan vanuit Pouzac de D26 nemen richting Lourdes. wel kaartje meenemen want bordjes zijn schaars. maar dat is een erg mooi stuk. rondje is totaal 100km oid. en leuker dan heen en weer.

z.osoloist
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 apr 2009 23:36

z.osoloist 10 sep 2013 12:47

Ik ben net terug van mijn 2 weekse vakantie in Agos Vidalos dat 3,5 km boven Argeles Gazost ligt. Ik verbleef in een stacaravan op camping Domaine de la Tour, hetgeen een prima verblijfplaats bleek om een dergelijke fietsvakantie vanuit te ondernemen.

Het was een fantastische vakantie waarbij we gezegend waren met 2 weken heel goed weer.
In deze 2 weken heb ik o.a de col de Borderès, Col de Soulor, Col d'Aubisque, Luz Ardiden, Hautacam, Port de Boucharo, Cirque de Troumousse en Pont d'Espagne met succes beklommen.

De Borderès bleek een prettige 1e col om weer het klimgevoel in de benen te krijgen. De Soulor vond ik pittig en het vervolg naar de Aubisque was mytisch door de mistige omstandigheden. Luz Ardiden bleek een heerlijke loper. Hautacam daarentegen vond ik erg pittig en dwong me 2 keer voet a/d grond te zetten. Port de Boucharo is mooi en uitdagend en lekker hoog (2270m), cirque de Troumousse vond ik een overweldigende omgeving waar je je als mens erg nietig voelt omgeven tussen al die enorme bergtoppen. Dit overwinnen was mijn persoonlijke hoogtepunt. Pont d'Espagne is en leuke klim in een heel mooi decor waarbij je constant wordt getrakteerd op mooie uitzichten op watervallen en woest stromende rivierstromen langs de weg.

Zoals de vorige post al goed weergeeft was de situatie tussen Luz saint Sauveur en Bareges op de westflank van de col de Tourmalet nog steeds slecht te noemen en zijn ze daar op zondagen na dagelijks op diverse dagdelen bezig met herstel werkzaamheden. Dit maakt dat deze klim moeilijk begaanbaar is en daarom heb ik hem maar gelaten voor wat het is. Het ziet ernaar uit dat de herstel werkzaamheden nog wel een tijd voort zullen duren. Ik verwacht dat dit pas volgend jaar zomer weer is zoals het was.

Ik vond het trouwens erg indrukwekkend om te zien wat de overstromingen teweeg hebben gebracht in dit gebied. Her en der zie je de Fransen druk bezig met herstel werkzaamheden. Hopen met grote keien, stapels wrakhout en verwrongen hopen staal kenmerken diverse routes naar plaatsjes in de omgeving. In Lourdes hangen op diverse plekken foto reportages aan de muren van gebouwen die een heel duidelijk beeld geven van wat er zich heeft afgespeeld. Nu, enkele maanden later vind ik het opvallend te zien hoe het herstel is gevorderd en hoe de plaatselijke bevolking met dit voorval omgaat.

Ik vind het mede door deze wetenschap een prettig gevoel door mijn bezoek aan dit stukje prachtig Frankrijk een kleine bijdrage te hebben geleverd aan het herstel. Ik kan het dan ook iedereen van harte aanbevelen ook eens een vakantie naar dit gebied te ondernemen. Je zal er geen spijt van krijgen dat is zeker! Er zijn in deze regio overigens ook nog tal van andere leuke activiteiten te ondernemen die ook leuk zijn voor meereizende partners en/of kinderen. Mocht je hier meer van willen weten hoor ik het graag.

Jurrit.
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 10 sep 2013 13:25

Tussen Luz saint Sauveur en Bareges is de weg wel weer open, er zijn geen restricties meer (20 augustus ben ik er langs gereden). Er is uiteraard wel flink overlast van bouwverkeer tot de parkeerplaats van Super Bareges.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie