Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Argeles-Gazost (Franse Pyreneeen)

brouney
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:44

brouney 19 jun 2017 14:32

Dank voor de tips! Ik denk dat we Spandelles vanaf Argèles toch maar gaan proberen, al is het maar om 2 redenen: Uitzicht aan westkant is fenomenaal en klim van de soulor aan die kant is super en rustig. Wegdek is even behelpen, maar dat overleven we wel (toch?).

Verder staan idd Troumouse en Col de Tentes als rit op programma, evenals Cauterets en Pont d'Espagne. Denk dat ook Luz Ardiden zeker de moeite waard is en als hoofdmoot de Marmotte des Pyrenees.

@Pinarello, is de weg naar Luz Saint Saveur qua autodrukte een beetje te doen?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 19 jun 2017 15:48

brouney schreef: 19 jun 2017 14:32 Dank voor de tips! Ik denk dat we Spandelles vanaf Argèles toch maar gaan proberen, al is het maar om 2 redenen: Uitzicht aan westkant is fenomenaal en klim van de soulor aan die kant is super en rustig. Wegdek is even behelpen, maar dat overleven we wel (toch?).

Verder staan idd Troumouse en Col de Tentes als rit op programma, evenals Cauterets en Pont d'Espagne. Denk dat ook Luz Ardiden zeker de moeite waard is en als hoofdmoot de Marmotte des Pyrenees.

@Pinarello, is de weg naar Luz Saint Saveur qua autodrukte een beetje te doen?
Er loopt een vlak fietspad in ieder geval van Argeles tot Pierrefitte dus gaat iig prima. Daarna moet je op de weg. Wel redelijk verkeer maar heel erg druk nu ook weer niet. En er fietsen daar wel meer :)
Hautacam kun je vanuit Argeles nog doen, net als Curaduque (doodloper), Col de Borderes, leuke klim. In het algemeen zijn de klimmen erg onregelmatig dus verkijk je niet op de gemiddelde percentages. Die geven een zeer vertekend beeld ;)
En uitzichten zijn geen zekerheid; vanwege de mist heb ik niets gezien op de Spandelles :mrgreen:

Benieuwd naar je ervaringen na terugkeer. Veel plezier :winkthumb:

Gebruikersavatar
PsychoBartje
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 nov 2013 17:15

Gebruikersavatar PsychoBartje 22 jun 2017 09:41

Vanaf komende zondag verblijf ik een week met 3 fietsvrienden in Saint-Savin (net onder Argeles-Gazost).
Op de planning staan de onder andere deTourmalet, vanuit Sainte-Marie de Campan (rondje 100 km), een heen en weer route over de Soulor/Aubisque naar Laruns en een rondje over de Port de Bales en Peyresourde over Bagneres de Luchon.
Veel inspiratie en voorpret uit eerdere berichten hier gehaald :)
De weersvoorspellingen zijn een lichte domper voor de volgende week, dus misschien moet de planning er plaatse worden herzien.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 22 jun 2017 11:22

PsychoBartje schreef: 22 jun 2017 09:41 Vanaf komende zondag verblijf ik een week met 3 fietsvrienden in Saint-Savin (net onder Argeles-Gazost).
Op de planning staan de onder andere deTourmalet, vanuit Sainte-Marie de Campan (rondje 100 km), een heen en weer route over de Soulor/Aubisque naar Laruns en een rondje over de Port de Bales en Peyresourde over Bagneres de Luchon.
Veel inspiratie en voorpret uit eerdere berichten hier gehaald :)
De weersvoorspellingen zijn een lichte domper voor de volgende week, dus misschien moet de planning er plaatse worden herzien.
Het weer is dermate onvoorspelbaar daar dat ik me daar nog geen zorgen over zou maken. Het veranderd per uur.
Veel plezier, het is de moeite van een lange reis waard.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 jun 2017 11:38

8-) Ga je toch gewoon een dal verderop bivakkeren. Vooralsnog voorspelt Weeronline de komende week een magere 5 voor het fietsweer in Argelès-Gazost en een vette 7 voor Arreau (ten oosten van de Tourmalet). Zijn volgens mij ook best aardige routes te vinden, zo rond Standplaats Arreau. ;)

Gebruikersavatar
PsychoBartje
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 nov 2013 17:15

Gebruikersavatar PsychoBartje 22 jun 2017 16:17

Daar heb ik de inspiratie voor een rondje met de Port de Bales en Peyresourde ook vandaan. :like:
En nog genoeg anders fraais ook te vinden.
Het onderkomen is al geboekt, maar met de auto zijn we zo in Arreau.
En ach, een beetje wielertourist kan ook afzien; regen houdt ons niet tegen. :)

Maxie360
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 apr 2017 14:56

Maxie360 29 dec 2022 11:12

Wij willen eind Juni met 5 man een week gaan fietsen in de Pyreneeën. We hebben 3 huizen geselecteerd. Aangezien niemand van ons ooit in de Pyreneeën is geweest vroeg we ons af of de gekozen locaties wel geschikt zijn om te verblijven. Het gaat ons vooral om het feit dat we richting de klimmen nog over een drukke weg moeten fietsen. Dat proberen we zoveel mogelijk te vermijden. We hebben een huis net buiten het centrum van Argeles Gazost, een huis in Prechal (oostelijk van Argeles) en een huis in Arras en Lavedan (zuid westelijk van Argeles). Input is van harte welkom!

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 29 dec 2022 13:46

Als ik goed heb gekeken ligt Arras in de beklimming van de Soulor.
Wil je naar de Tourmalet of Hautacam,moet je eerst naar Argeles.
Dat is niet erg , het is toch bergaf. Dan is het bij terugkeer natuurlijk bergop.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 29 dec 2022 13:47

Maxie360 schreef: 29 dec 2022 11:12 Wij willen eind Juni met 5 man een week gaan fietsen in de Pyreneeën. We hebben 3 huizen geselecteerd. Aangezien niemand van ons ooit in de Pyreneeën is geweest vroeg we ons af of de gekozen locaties wel geschikt zijn om te verblijven. Het gaat ons vooral om het feit dat we richting de klimmen nog over een drukke weg moeten fietsen. Dat proberen we zoveel mogelijk te vermijden. We hebben een huis net buiten het centrum van Argeles Gazost, een huis in Prechal (oostelijk van Argeles) en een huis in Arras en Lavedan (zuid westelijk van Argeles). Input is van harte welkom!
Verschil lijkt me miniem.
Grote wegen zal je in de bergen nooit kunnen ontwijken.
Maar als ik dan toch moet kiezen is het Zuid-Westelijk : niet door Argeles voor Soulor / Aubisque / ... + via Pierrefitte richting Tourmalet. Voor Hautacam dien je dan weer wel drukkere regio door.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 dec 2022 16:17

@Maxie360: Argelès-Gazost ligt in een dal, waardoor de finish ook telkens in dalende lijn is (mijns inziens een groot pluspunt). Bovendien ligt er tussen Lourdes, Argelès-Gazost en Pierrefitte-Nestalas een vrijliggend geasfalteerd fietspad – bijna 20 km lang, over een oude spoorlijn – waarmee je de (mogelijk) wat drukkere verkeerswegen in het dal grotendeels kunt vermijden.

Voorts ligt (jouw 3e optie) Arras-en-Lavedan hoger dan Argelès-Gazost, waardoor je veelal zal eindigen met hetzelfde klimmetje over de D918 van circa 4 km en 250 hm.

Bijkomstigheid is nog dat Argelès-Gazost in ruime mate voorzien is van de nodige horeca en boodschappenwinkels, terwijl dat in Préchac en Arras-en-Lavedan niet/nauwelijks het geval zal zijn.

Maxie360
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 apr 2017 14:56

Maxie360 30 dec 2022 11:36

Galileo2, timovdl en Buzz hartelijk dank voor jullie input. Dit was precies wat we nodig hadden. Nu weet ik ook dat Argeles-Gazost in een dal ligt....Ik gooi het in de groep en weet eigenlijk wel wat het gaat worden.
@Buzz, jouw routes zullen we ook zeker gaan bekijken en de nodige inspiratie uit kunnen halen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 30 dec 2022 12:49

Graag gedaan.
Het is al wat jaren geleden dat wij er geweest zijn. Gewoonlijk gingen wij een terrasje doen op het plein in Argeles Gazost.
We logeerden in hotel Primmerose

Plaats reactie