Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Argeles-Gazost (Franse Pyreneeen)

z.osoloist
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 apr 2009 23:36

z.osoloist 10 sep 2013 20:43

Op doordeweekse dagen en ws ook op zaterdagen is de weg tussen 08.00 en 10.00 uur, tussen 10.30 en 12.00 uur, tussen 13.00 en 14.30 uur en tussen 15.00 en 18.00 uur gesloten.

Als de weg open was geweest had ik niet in mijn bovenstaande reisverslag hoeven noemen lijkt me. Dit doe ik enkel om mensen die toevallig nog die kant op gaan zo goed mogelijk te informeren. Bovendien reed ik op woensdag 4 september vanaf Saint Mary de Campan (oostzijde Tourmalet) naar de top met de auto. Ik besloot om via de westflank af te dalen naar Luz saint Sauveur. Net na Bareges werd ik tegengehouden door een security mannetje. Deze vertelde mij dat de weg tussen 15.00 uur en 18.00 weer gesloten was voor alle verkeer (dus ook fietsers). Aangezien het net 15.15 uur was ben ik de hele weg terug (om)gereden terug naar de camping via wederom de oostflank dus.
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 12 aug 2014 09:41

Net teruggekomen van mijn vakantie in Argeles Gazost. Een mager topic als je het afspiegelt tegen het fietsplezier dat daar is te beleven. Soulor, Aubisque, Luz Ardiden, Hautacam, Tourmalet, Spandelles, Pont d'espange. Het ligt allemaal aan je voeten en zijn binnen ongeveer 3 uur allemaal te doen. Dit zal menig familieman wel aan moeten spreken van wie verwacht wordt aan te schuiven bij de croissants.

Het weer viel ontzettend mee, ik zou elke dag hebben kunnen fietsen, ondanks dat donkere wolken in mijn fantasie zich samen hadden gepakt na het lezen van dit topic. Er werd zelfs verteld dat dit 1 vd slechtere jaren was. Bovengenoemde cols zijn binnen 90km wat ik me herinner wel te doen. De meeste zelfs veel korter. Als je met dijk- en polderbenen de bergen in trekt is deze lengte ook meer dan prima voor velen. Niet alleen is de belasting op de benen anders, je rug krijgt met al dat trekken aan je stuur ook het nodige te verwerken.
Een optie die je kan doen om dat enigszins op te vangen is om via de Auvergne die kant op te gaan. Prachtig fietsomgeving (wat ook een ruimer topic verdient overigens) maar met zeer vriendelijke percentages en lengte van de klimmetjes. (Mijn beste fietsherinnering is ook daar te vinden toen ik een km of 30 over een soort achtbaan weg tussen vosjes en eekhoorns heb gereden) De auvergne ligt ook prima op een dag rijden, en daarna nog een halve dag door naar Argeles. Tot zo ver de Auvergne, ik zal tzt nog wat routes plaatsen in dat topic.

De eerste van de twee beste tips over een fietsvakantie in Argeles die ik kan geven is een MUST-DO klim: Cirque du Troumouse. Hier zal de finish van de tour nooit komen, maar als hij daar zou zijn geweest ongetwijfeld een mythische col zou worden genoemd. Wat een prachtige uitzichten. Een tolpoort halverwege voorkomt ook het nodige verkeer. Overigens wordt dat vervangen door de nodige schapen en koeien op de weg. Het is geen col overigens, je komt boven in een kom-dal waar je heerlijk kunt wandelen in een prachtige omgeving (of picknicken met de familie die daar met de auto naar boven gereden is :-D ) Bij Gavarnie schijnt een vergelijkbare klim te zijn maar heb ik niet gezien. De klim is vanuit Luz saint Sauveur 28(!) km en vooral het laatste stuk is stijl, vanaf het smekende restaurant helaas. Het uitzicht boven en onderweg maken alle pijn goed.

De andere tip die ik je kan geven is de camping/standplaats. We stonden na een degelijke hoeveelheid reviews te hebben gelezen op camping Du Lac net even ten zuiden van Argeles bij Arcizans en Avant. Een camping met grote plekken waar ook prima huisjes te huur zijn. Zeer geschikt voor kids al is het daar absoluut geen kinderchreche. Zwembad, voetbalveld etc. Het sanitair is ruim, brandschoon en nieuw. Receptie is enigszins Nederlands sprekend en zeer vriendelijk. Het ligt wat hoger dan Argeles met een prachtig uitzicht op de Hautacam die af en toe boven de wolken uitsteekt. De klim die ik verreweg het zwaarst vond. Een soort Amstel gold maar dan bergop. Heel grillig, sommige km gem 10% waarvan je de eerste 200 m afdaalt, nou dan weet je wel hoe de andere 800m voelen.

Het hele gebied is overigens zeer goed te doen met kinderen aangezien je met de auto of met een lift al hoog in de bergen kan komen en kleine prachtige wandelingen kan maken naar meertjes of marmotfamilies. Een lang verhaal maar dat brengt dit topic en het prachtige gebied weer een beetje in balans. We gaan er zeker terugkomen.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 aug 2014 11:22

de col bij gavarnie is de "col des tentes" en is echt een prachtcol waar je boven een magnifique zicht hebt op de cirque du gavarnie.
Onderweg zie je ( en hoor je) regelmatig marmotten. Klim met stijgingspercentages tussen de 7 a 9%.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 aug 2014 11:43

Heerlijk verslag en die Anisclo kloof spreekt me enorm aan! Mooi!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 12 aug 2014 17:52

@benvdv : Leuk verhaal! Ben zelf, al weer heel wat jaartjes geleden, daar ook geweest. Standplaats was toen Ayzac-Ost (net iets ten N van Argelès). Ik kan alleen maar bevestigen dat je inderdaad vanuit die locatie 'alles wat bekend is' kunt bereiken: van de Col de Marie Blanque in het westen tot en met de Col de Portillon in het oosten en al die beklimmingen die daar tussen liggen (moet je wel voldoende tijd hebben ;)). Zelf vonden wij het Cirque de Gavarnie, met in september nog/al wat sneeuw op de 'terrassen' en de watervallen (veel) mooier dan het Cirque de Troumouse. Dat viel ons eigenlijk een beetje tegen, nadat we in Gavarnie dat andere cirque al gezien hadden ;).
60 x Ventoux

brouney
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:44

brouney 15 jun 2017 11:13

Nog mensen die recentelijk in dit gebied zijn geweest met wat aanraders? Vertrek volgende week naar Argeles!

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 15 jun 2017 21:48

Net terug. Tourmalet, Luz Ardiden, Gavarnie, Col des Tentes zijn niet te bereiken per fiets vanwege werkzaamheden. Dan moet je met de auto naar Luz st Sauveur.


Edit: de weg naar LuzSTSauveur is deze week weer opengegaan dus dat scheelt.

Col de Spandelles raad ik af. Niet alleen loodzwaar maar ook zeer zeer slecht wegdek.
Col de Couraduque loopt dood. Op de kaart staat dat je door kunt steken naar de Spandelles maar dat is een geitenpad met keien.
Uiteraard is Tourmalet een aanrader maar echt heel mooi is Col du Soulor-Aubisque. Veel mooier gaat het niet worden. Hautacam-Tramassel kun je doen en ook mooi is Cautarets-Pont d Espagne. Verder nog Col de Borderes gedaan, leuke klim met na de brug 1,5 pittig klimmen.
Laatst gewijzigd door pinarello op 16 jun 2017 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 jun 2017 23:15

Om enig idee te geven waar de diverse beklimmingen zoal liggen, kan je even snuffelen in deze Argelès Gazost-map met daarin een elftal routes.

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 16 jun 2017 18:55

Vorig jaar (dus mijn mening is daarop gebaseerd, en kan achterhaald zijn) de Spandelles beklommen vanaf Argelès-Gazost. Wegdek inderdaad niet best, maar omhoog goed te doen en qua afdaling ook wel te overleven. Onderaan kruis je de D126. Linksaf: Col du Soulor (noordzijde), kilometer of 13 omhoog aan 7,5-8%. Vanaf daar de Aubisque pakken of direct afdalen naar Argelès-Gazost.

Ben zelf onderaan de afdaling van de Spandelles rechtsaf gegaan. Vervolgens via Col de Castet (heen-en-weertje), Col de Marie-Blanque (oostkant) (heen-en-weertje), Lac de Bious-Artigues (ook een heen-en-weertje) de Aubisque vanaf de westzijde omhoog gefietst om vervolgens af te dalen naar Argelès-Gazost.

In de routes van buzz staan wel een paar leuke. Die Soulor/Aubisque - Marie-Blanque - Spandelles klinkt bijvoorbeeld cool, maar zou 'm dan wel andersom rijden (heb je de steile kant van de MB omhoog).

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 16 jun 2017 20:32

Col de Spandelles


Col de Spandelles is a spectacular and very hard climb in Hautes Pyrenees near Argeles-Gazost. The summit is at 1380 metres.

Col de Spandelles:
From the eastern side from Argeles-Gazost is is 15.5km at 6%. That does not tell the whole story. The road surface is very rough and there are ramps up to 20%.

From the west at Ferrieres it is 10.5km @ 8.4%. The road is narrow and rough, it really makes you work. Many riders say this is the hardest climb in the area.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 17 jun 2017 12:56

pinarello schreef: 16 jun 2017 20:32 Col de Spandelles


Col de Spandelles is a spectacular and very hard climb in Hautes Pyrenees near Argeles-Gazost. The summit is at 1380 metres.

Col de Spandelles:
From the eastern side from Argeles-Gazost is is 15.5km at 6%. That does not tell the whole story. The road surface is very rough and there are ramps up to 20%.

From the west at Ferrieres it is 10.5km @ 8.4%. The road is narrow and rough, it really makes you work. Many riders say this is the hardest climb in the area.
S.v.p.: dans la langue française

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 17 jun 2017 22:59

Engels wordt gesproken door zeker 765 miljoen mensen.
Frans door 200 miljoen.

I rest my case.
Maak joe woar

Plaats reactie