Vormbehoud

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Aspide83
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 30 jun 2020 19:28

Nee_Nee schreef:
30 jun 2020 18:40
Aankomende winter een boek over trainingsleer lezen. Fast Over Fifty van Joe Friel is een leuk sinterklaasgeschenk.
Het geheim is rust en inspanning afwisselen. Bijv. 3 weken stevig trainen en dan elke 4e week maar de helft van de trainingsuren maken
Is deze er in Nederlands?

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 5193
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 30 jun 2020 20:30

#tuttoandrabene

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 30 jun 2020 20:43

Helaas alles in Engels. Zijn er goede Nederlandse boeken?

Sulla
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 jun 2020 23:12

Pak Genoeg rust inderdaad!

Ging paar weken terug opeens met sprongen vooruit. Tempo lag duidelijk iets hoger, was niet moe na ritten, kon met gemak aanhaken en was zelfs in staat om de fietsmaten pijn te doen (terwijl ik doorgaans de langzaamste was of er als eerste af lag). Hierdoor wordt je net iets te fanatiek, pak je toch dat extra rondje of toch die extra paar sprintjes.

Maar helaas, nu een paar weken verder voelen de benen als pap, ben ik niet meer vooruit te branden en lig er bij de kleinste tempo versnelling er af, en voel ik me eigenlijk continue moe.

toevoeging: inzakking wordt trouwens ook deels veeroorzaakt doordat de hockeytraining weer is begonnen en dat wel heel erg omschakelen is na 2 maanden blessure leed en 3 maanden corona stop. Dus komt niet door alleen maar wat extra fietswerk.

Thijs010
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2011 16:59

Thijs010 06 jul 2020 10:17

Ik denk dat het er een beetje van af hangt wat je doelen precies zijn en hoe serieus je het wil nemen. Een hoop van de bovenstaande adviezen zijn perfect uitvoerbaar.

In de trainingsleer komen bij een vraag als deze met name de begrippen periodisering en tapering om de hoek kijken.

Periodisering gaat over je trainingsopbouw en bijvoorbeeld de verhouding tussen duurinspanning en maximale inspanning. Een periodisering gaat meestal in cycli van vier tot zes weken met een week van relatieve rust er tussen. Waarbij de eerste cycli voornamelijk op duur gericht zijn (dus maar een enkele intensieve training per week) en de latere cycli (dichter bij het moment waar je goed wil presteren (je piek)) meer nadruk ligt op intensiteit en de totale trainingsomvang dus wat omlaag gaat.

Die laatste fase van de periodisering ben je met een zogenaamde taper bezig. Je perst jezelf dan in de laatste periode echt helemaal leeg waarna je serieuze rust neemt, meestal ongeveer een week. Je creëert daarmee een effect wat supercompensatie heet. Je lichaam gaat de "stress" van de trainingsbelasting overcompenseren waardoor je op de dag van je inspanning maximaal hersteld bent en het lichaam in alle opzichten klaar is voor iets wat het nog nooit heeft gedaan, dat is je piek.

Periodisering is relatief eenvoudig, maar taperen is een ware kunst en bovendien zeer persoonlijk. Timing is dus cruciaal en vereist een hoop ervaring.

Als je hier serieus mee aan de slag wil dan zou ik ergens in je programma voor september al een keer experimenteren met een milde taper zodat je weet wat de effecten hiervan zijn en hoe je je hierbij voelt, je doet in dat geval dus een "dubbel" programma.

Gebruikersavatar
patrickvb
Forum-lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

Gebruikersavatar patrickvb 06 jul 2020 10:46

Thijs010 schreef:
06 jul 2020 10:17
I
Periodisering is relatief eenvoudig, maar taperen is een ware kunst en bovendien zeer persoonlijk. Timing is dus cruciaal en vereist een hoop ervaring.
Tapering is idd zeer persoonlijk.
Toen mijn madam nog topsporter was, heeft ze deze techniek vaak toegepast, bv; vlak voor een kampioenschap.
Dat draaide soms compeet verkeerd: topprestatie op het einde van de zeer intensieve periode, en na een week relatieve rust een minder goede prestatie afleveren.
Dus tegen de logica en trainingsleer in.
Bij vrouwen komen nog andere zaken om de hoek piepen zoals de hormonale cyclus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten