Sterker, Jumbo stopt ermee: https://nos.nl/artikel/2469380-einde-me ... haatsploeg
Je ziet gelijk dat de familie van Eerd minder invloed heeft. Volgens mij kwam die sponsoring met name bij Karel (dood) en en Frits (DSQ) vandaan.
Jammer voor het wielrennen en schaatsen maar vanuit bedrijfsoogpunt snap ik het denk ik wel. Naar verluid was het 20 miljoen, ben benieuwd welke sponsor daarvoor in de plaats komt. Met dat soort bedragen zullen de bedrijven die het überhaupt kunnen ophoesten niet dik bezaaid zijn, laat of je het als bedrijf wilt. Overigens eind 2024, dus nog meer dan anderhalf jaar de tijd.
Visma|Lease a bike (voorheen Team Jumbo Visma, Team LottoNL, Belkin pro cycling team, Blanco en Rabobank)
Schijnbaar al in 2022 bekend. Afijn, zal wel lukken om een nieuwe sponsor te vinden. Naar verluidt hoestte Jumbo "slechts" 30% van het budget op.
Maar het team draait op een globaal budget van zo'n 25 miljoen euro. Experts ramen dat de twee naamsponsors Jumbo en Visma samen 12 à 15 miljoen euro voor hun rekening nemen. Meestal betaalt de eerste naamsponsor iets meer dan de tweede.
Dus voor pak 'm beet zegt Greet, een miljoentje 7 a 8, das inderdaad minder dan 20. Maar toch, de vijver is denk ik wel beperkt. Je moet als bedrijf kunnen betalen en je moet het ook willen (en een business case voor hebben).
Zoals Ineos, dat lijkt toch liefhebberij, niemand (van gewone mensen) koopt iets bij Ineos. Dus waarom zo je zulke exposure zoeken in de wielrennerij?
Dus voor pak 'm beet zegt Greet, een miljoentje 7 a 8, das inderdaad minder dan 20. Maar toch, de vijver is denk ik wel beperkt. Je moet als bedrijf kunnen betalen en je moet het ook willen (en een business case voor hebben).
Zoals Ineos, dat lijkt toch liefhebberij, niemand (van gewone mensen) koopt iets bij Ineos. Dus waarom zo je zulke exposure zoeken in de wielrennerij?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Voor Ineos zijn de races een plek om je klantrelaties mee naartoe te nemen in de VIP tent etc etc.
Gelukkig is er wel nog even tijd dit jaar en volgend jaar.
Gelukkig is er wel nog even tijd dit jaar en volgend jaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4354
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Volgens mij is in 9 van de 10 keer liefhebberij de drijfveer voor sponsoring. Ik kan mij niet voorstellen dat dit rendabel is als reclame.
Maar met de huidige prestaties van de fietsers, schaatsers en Max Verstappen, verwacht ik wel voldoende liefhebbers die daarmee gezien willen worden.
Maar met de huidige prestaties van de fietsers, schaatsers en Max Verstappen, verwacht ik wel voldoende liefhebbers die daarmee gezien willen worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is natuurlijk heel lastig te bepalen een deel is zeker liefhebberij.
Sponsoring is niet altijd voor de particuliere consument.
Wat levert Ineos bv aan een autofabrikant? Zodoende kan die sponsoring ineens heel goedkoop zijn.
Het is natuurlijk vaak gewoon het gunnen aan elkaar en wegboeken van (te) hoge winsten.
Redbull/Heiniken dat halve blikje is sponsoring.
Sponsoring is niet altijd voor de particuliere consument.
Wat levert Ineos bv aan een autofabrikant? Zodoende kan die sponsoring ineens heel goedkoop zijn.
Het is natuurlijk vaak gewoon het gunnen aan elkaar en wegboeken van (te) hoge winsten.
Redbull/Heiniken dat halve blikje is sponsoring.
Ik denk ook wel dat Van Eerd een drijvende kracht is geweest achter alle sponsoring. Jumbo heeft echt bezopen veel gesponsord, en er zijn natuurlijk nogal wat lijken uit de kast gepleurd. Als ik het bericht lees, stoppen ze niet helemaal maar gaan ze er geen miljoenen meer in pompen. Ik denk dat Jumbo trouwens prima past bij wielersponsoring en ook het schaatsen. Los van het feit dat het wellicht een hobby was van Van Eerd, heeft de sponsoring echt wel veel goeds gedaan voor Jumbo.
Er zullen echt wel opvolgers zijn voor Jumbo, zeker gezien de huidige successen. Misschien Rabo weer terug ?
Er zullen echt wel opvolgers zijn voor Jumbo, zeker gezien de huidige successen. Misschien Rabo weer terug ?
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou lijken, er viel vooral veel geld uit de kast
Ik denk dat de sponsoring momenteel voor Jumbo niet heel goed voor het imago is.
Er hebben nog nooit zoveel mensen bij de voedselbank gelopen en dat straalt toch af op supermarkt prijzen.
Ik denk dat de sponsoring momenteel voor Jumbo niet heel goed voor het imago is.
Er hebben nog nooit zoveel mensen bij de voedselbank gelopen en dat straalt toch af op supermarkt prijzen.
Was algemeen bekend dat sport een grote hobby van hem is en zelf actief als coureur. Overigens herken ik dat wel. Toen ik mede-eigenaar was van een bedrijf hebben we ook best veel in sport gestopt zoals zorgmarathon, klantfietsdagen met oa oude vd Poel, golftoernooien etc. Erg leuke manier om de winst een beetje in de klauwen te houden. En ik fiets liever een dag met klanten en een oud coureur dan dat ik een paar honderd euro extra dividend krijg.
Toen we het bedrijf verkochten ging de nieuwe aandeelhouder die niet zo van de sport was ineens fors op de rem
Vertrek Van Eerd zal zeker invloed hebben gehad want die racet liever in de dikke bak op Le Mans dan wat extra flappen op z'n rekening.
Ik zou als supermarkt ook wat meer voor een terughoudende aanpak kiezen.wasbeer2006 schreef: ↑30 mar 2023 09:40 Ik denk dat de sponsoring momenteel voor Jumbo niet heel goed voor het imago is.
Er hebben nog nooit zoveel mensen bij de voedselbank gelopen en dat straalt toch af op supermarkt prijzen.
In een netwerkgroep waar ik in zit wordt druk gespeculeerd wat de eisen zullen zijn in geld maar ook qua termijn. Als ploeg wil je natuurlijk een lange termijn planning, maar ik zie toch wel wat investeerders om mij heen die het gewoon eens een jaar willen proberen. Vooral als het om producten gaat in het B2B segment. TV exposure is dan leuk maar de kracht zit dan veel meer in de VIP arrangementen, meet & greets, workshops, klanten bij ploegpresentatie etc.
Door de crisis die veel mensen in de problemen brengt denk ik dat supers, energiebedrijven, banken om er een paar te noemen maar niet op een truitje moeten gaan staan.
Misschien moeten we met wielrennen wel naar een heel ander verdienmodel. Is lastig maar software-, muziek-, filmindustrie hebben ook een slag moeten maken.
Langer wachten als wielersport zou wel eens heel slecht af kunnen lopen. Dat neemt niet weg dat ik denk dat de Jumbo-Visma ploeg wel aan een sponsor gaan komen maar op iets langere termijn moet er toch echt een heel andere koers gevaren gaan worden.
Net als Man United straks?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/