Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Visma|Lease a bike (voorheen Team Jumbo Visma, Team LottoNL, Belkin pro cycling team, Blanco en Rabobank)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 mar 2023 07:46

Sterker, Jumbo stopt ermee: https://nos.nl/artikel/2469380-einde-me ... haatsploeg

Je ziet gelijk dat de familie van Eerd minder invloed heeft. Volgens mij kwam die sponsoring met name bij Karel (dood) en en Frits (DSQ) vandaan.

Jammer voor het wielrennen en schaatsen maar vanuit bedrijfsoogpunt snap ik het denk ik wel. Naar verluid was het 20 miljoen, ben benieuwd welke sponsor daarvoor in de plaats komt. Met dat soort bedragen zullen de bedrijven die het überhaupt kunnen ophoesten niet dik bezaaid zijn, laat of je het als bedrijf wilt. Overigens eind 2024, dus nog meer dan anderhalf jaar de tijd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mar 2023 07:53

Schijnbaar al in 2022 bekend. Afijn, zal wel lukken om een nieuwe sponsor te vinden. Naar verluidt hoestte Jumbo "slechts" 30% van het budget op.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 mar 2023 09:01

Maar het team draait op een globaal budget van zo'n 25 miljoen euro. Experts ramen dat de twee naamsponsors Jumbo en Visma samen 12 à 15 miljoen euro voor hun rekening nemen. Meestal betaalt de eerste naamsponsor iets meer dan de tweede.

Dus voor pak 'm beet zegt Greet, een miljoentje 7 a 8, das inderdaad minder dan 20. Maar toch, de vijver is denk ik wel beperkt. Je moet als bedrijf kunnen betalen en je moet het ook willen (en een business case voor hebben).

Zoals Ineos, dat lijkt toch liefhebberij, niemand (van gewone mensen) koopt iets bij Ineos. Dus waarom zo je zulke exposure zoeken in de wielrennerij?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 mar 2023 09:09

Voor Ineos zijn de races een plek om je klantrelaties mee naartoe te nemen in de VIP tent etc etc.

Gelukkig is er wel nog even tijd dit jaar en volgend jaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 mar 2023 09:10

Volgens mij is in 9 van de 10 keer liefhebberij de drijfveer voor sponsoring. Ik kan mij niet voorstellen dat dit rendabel is als reclame.
Maar met de huidige prestaties van de fietsers, schaatsers en Max Verstappen, verwacht ik wel voldoende liefhebbers die daarmee gezien willen worden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2023 09:21

Dat is natuurlijk heel lastig te bepalen een deel is zeker liefhebberij.

Sponsoring is niet altijd voor de particuliere consument.
Wat levert Ineos bv aan een autofabrikant? Zodoende kan die sponsoring ineens heel goedkoop zijn.

Het is natuurlijk vaak gewoon het gunnen aan elkaar en wegboeken van (te) hoge winsten.
Redbull/Heiniken dat halve blikje is sponsoring.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 30 mar 2023 09:23

Team Ineos is volgens mij ook meer een speeltje van miljardair Jim Ratcliffe. De exposure zal zijn ego strelen, maar dat is het dan ook wel.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 mar 2023 09:31

Ik denk ook wel dat Van Eerd een drijvende kracht is geweest achter alle sponsoring. Jumbo heeft echt bezopen veel gesponsord, en er zijn natuurlijk nogal wat lijken uit de kast gepleurd. Als ik het bericht lees, stoppen ze niet helemaal maar gaan ze er geen miljoenen meer in pompen. Ik denk dat Jumbo trouwens prima past bij wielersponsoring en ook het schaatsen. Los van het feit dat het wellicht een hobby was van Van Eerd, heeft de sponsoring echt wel veel goeds gedaan voor Jumbo.

Er zullen echt wel opvolgers zijn voor Jumbo, zeker gezien de huidige successen. Misschien Rabo weer terug :-) ?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mar 2023 09:40

Nou lijken, er viel vooral veel geld uit de kast :-)

Ik denk dat de sponsoring momenteel voor Jumbo niet heel goed voor het imago is.
Er hebben nog nooit zoveel mensen bij de voedselbank gelopen en dat straalt toch af op supermarkt prijzen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 mar 2023 10:22

marsman schreef: 30 mar 2023 09:31 Ik denk ook wel dat Van Eerd een drijvende kracht is geweest achter alle sponsoring.
Was algemeen bekend dat sport een grote hobby van hem is en zelf actief als coureur. Overigens herken ik dat wel. Toen ik mede-eigenaar was van een bedrijf hebben we ook best veel in sport gestopt zoals zorgmarathon, klantfietsdagen met oa oude vd Poel, golftoernooien etc. Erg leuke manier om de winst een beetje in de klauwen te houden. En ik fiets liever een dag met klanten en een oud coureur dan dat ik een paar honderd euro extra dividend krijg.
Toen we het bedrijf verkochten ging de nieuwe aandeelhouder die niet zo van de sport was ineens fors op de rem :mrgreen:
Vertrek Van Eerd zal zeker invloed hebben gehad want die racet liever in de dikke bak op Le Mans dan wat extra flappen op z'n rekening.
wasbeer2006 schreef: 30 mar 2023 09:40 Ik denk dat de sponsoring momenteel voor Jumbo niet heel goed voor het imago is.
Er hebben nog nooit zoveel mensen bij de voedselbank gelopen en dat straalt toch af op supermarkt prijzen.
Ik zou als supermarkt ook wat meer voor een terughoudende aanpak kiezen.

In een netwerkgroep waar ik in zit wordt druk gespeculeerd wat de eisen zullen zijn in geld maar ook qua termijn. Als ploeg wil je natuurlijk een lange termijn planning, maar ik zie toch wel wat investeerders om mij heen die het gewoon eens een jaar willen proberen. Vooral als het om producten gaat in het B2B segment. TV exposure is dan leuk maar de kracht zit dan veel meer in de VIP arrangementen, meet & greets, workshops, klanten bij ploegpresentatie etc.

Door de crisis die veel mensen in de problemen brengt denk ik dat supers, energiebedrijven, banken om er een paar te noemen maar niet op een truitje moeten gaan staan.
Misschien moeten we met wielrennen wel naar een heel ander verdienmodel. Is lastig maar software-, muziek-, filmindustrie hebben ook een slag moeten maken.
Langer wachten als wielersport zou wel eens heel slecht af kunnen lopen. Dat neemt niet weg dat ik denk dat de Jumbo-Visma ploeg wel aan een sponsor gaan komen maar op iets langere termijn moet er toch echt een heel andere koers gevaren gaan worden.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 mar 2023 12:49

Voordeel is wel dat we van die lelijke wespen shirtjes af zijn 😉
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 30 mar 2023 12:54

kxlight schreef: 30 mar 2023 09:23 Team Ineos is volgens mij ook meer een speeltje van miljardair Jim Ratcliffe. De exposure zal zijn ego strelen, maar dat is het dan ook wel.
Net als Man United straks?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie