Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Wat voor Freewheel/cassette is dit?

bobsky
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2013 20:56

bobsky 28 mei 2013 21:35

Hoi,

Ik heb afgelopen weekend een oude racefiets aangeschaft, met als doel deze om te bouwen tot singlespeed. Ik wordt hierbij niet gehinderd door al teveel kennis, maar dat vind ik prima. Ik wil er vooral van leren, en ik hoef niet binnen de kortste keren een schitterende fiets te hebben staan.

Nu mijn vraag. Ik heb een hoop youtube-filmpjes bekeken en sites gelezen, maar bij het loshalen van mijn achterwiel kwam ik een freewheel en/of cassette tegen die ik niet helemaal kan plaatsen. Eigenlijk zie ik overal 'splined' of schroefdraad-versies, maar ik kom een soort flauw buigend schroefdraad tegen:
Afbeelding

De naaf ziet er zo uit:
Afbeelding

Het stuk schroefdraad wat je ziet op de tweede foto kan niet bewegen ten opzichte van de rest van het wiel, het freewheelstuk zit dus in de cassette.

Wat achtergrondinfo: de fiets is een oude Peugeot met 12 versnellingen. De versnellingen zijn van een merk dat lijkt op 'Mallard' (moeilijk te lezen)

Ik heb nu geen idee of ik hier nog iets mee kan, of dat ik beter op zoek kan naar een ander wiel o.i.d. Is hier iemand die me hier meer over kan vertellen?

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 29 mei 2013 10:00

Google is je vriend, het merk wat je zoek is Maillard. En het is Frans, oude Franse maten wijken vaak af van de moderne (Europese) standaard.

Na even gegoogled te hebben kwam ik op een "Helicomatic hub", wat dus deze naaf is. Aangezien het lastig wordt deze singlespeed te maken zou ik proberen een nieuw achterwiel te scoren of een andere naaf in dit wiel te (laten) spaken.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 29 mei 2013 10:02

Oh ik zie net ook dat ze een bmx freewheel maakten met 1 kransje, je zou op zoek kunnen gaan naar zo een en deze met spacers te pas maken op deze naaf, maar het is veel werk en het zal je uiteindelijk meer kosten dan een nieuw naafje.

paliri
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 jul 2012 22:25

paliri 12 nov 2018 10:22

Hoi ik maak even gebruik van dit onderwerp.

Hoe krijg je dit freewheel eraf. Ik heb de sluitring met de speciale sleutel verwijderd echter de pignon wil er niet afschuiven? Is er nog een special truc om de pignon los te halen?

Plaats reactie