Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

speling body ksyrium elite & racing 1

t-kops
Forum-lid

t-kops 21 mei 2013 14:10

ik heb een set ksyrium elite wielen gekocht begin 2011. er zit nu wat speling in de body, en als ik de cassette op en neer beweeg hoor ik een soort klik. ik heb ze in twee jaar eigenlijk nog niet uit elkaar gehad, omdat ik er alleen wedstrijden mee heb gereden en dan vooral in goed weer, dus tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.

betekent deze speling dat de body vernieuwd moet worden, of volstaat openmaken, schoonmaken en insmeren met de minderale olie?

ook heb ik nog een set fulcrum racing 1 wielen van enkele jaren oud. ook hier zit wat speling in de body, maar mn ploegmaat waarvan ik ze heb gekregen zegt dat de body van een nieuwe set racing 0 die hij gekocht had overgezet is naar het racing 1 wiel, dus die is nu ca twee maanden in gebruik. verder zit er geen speling op de lagers, dit is eenvoudig bij te stellen. iemand een idee waar dit aan kan liggen?

alvast dank voor het antwoord

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 mei 2013 14:53

Er zit altijd wat speling op een body, op de een wat minder dan de ander.
dat is opzich niet erg als het maar hoort.

Op een mavic naaf hoort standaard voorbaar amper speling te zitten, het wel hebben van deze speling is het besleten glijlager en naaf waar al heel veel over geschreven is.

Een Acros naaf heeft standaard bv behoorlijk wat speling maar dat hoort en tijdens het fietsen merk je er niet van. Hope heeft ook iets speling, maar weer een stuk minder. De standaard speling op een Fulcrum naaf weet ik niet maar er zijn hier genoeg van deze wielsets in omloop dus daar zal snel antwoord op zijn.

t-kops
Forum-lid

t-kops 23 mei 2013 15:49

iemand hier nog iets over te zeggen?

marrcel
Forum-lid

marrcel 23 mei 2013 21:14

google hubdoctor. op mtb forum al veel over geschreven ;)
Meer plezier op twee wielen

Plaats reactie