Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kledingadvies fietselfstedentocht

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 18 mei 2013 15:44

Maandag Fietselfstedentocht. Vorig jaar heerlijk weer (ik ben zelfs een beetje verbrand) en dus gemakkelijk kleding kunnen kiezen, maar dit jaar vind ik het wat moeilijker. De temperatuur moet iets tussen de 14 en 20 graden zijn met kans op buien. Ik start om ca. 05.30 en ga dan eerst de bovenste lus fietsen (Franeker, Harlingen, Dokkum, Leeuwarden en Bolsward).

Ben zelf van plan om in die eerste lus een thermo-ondershirt met lange mouwen van Craft te dragen met daaroverheen een fietsshirt met Nano-armwarmers van Castelli. En daar overheen nog het Leggero windvest (zonder mouwen) van Castelli, omdat deze lekker compact is op te vouwen.
Verder een korte broek met gewone beenstukken, waarbij ik ze vaak wat naar binnen krul en een klein deel van mijn onderbenen bloot is.

Maar ik zit eigenlijk nog te twijfelen om daar een thermofietshirt (met zo'n fleece binnenkant) met lange mouwen aan te trekken. Ik vind het wat onhandiger dan het windvest omdat ik deze gemakkelijker dan zo'n thermoshirt kan wegstoppen in mijn achterzak.

Op zich kleed ik mij altijd wel redelijk op tochten van ca. 60 km., maar ik heb altijd vooral koud op mijn lichaam en handen.

Ik weet dat het persoonlijk is, maar ben toch benieuwd naar de adviezen.

lange63
Forum-lid

lange63 18 mei 2013 18:33

:D :D :D :D

Heb zojuist de spullen ingepakt voor de Elfstedentocht (morgenochtend in de loop van de morgen vertrekken). En natuurlijk ook enorm staan te twijfelen bij de kledingkast: :D :D :D

Maar goed: vochtregulerend ondershirt lange mouw, wielershirt korte mouw, dunne windstopper Rogelli en een body van Beone. Hiervan is de voorkant wind/waterdicht én ik heb een flinke achterzak waar een regenjack in gaat. Bij regen (bepaald niet ondenkbaar) verwisselen de windstopper en regenjack van plaats..... :mrgreen:

En natuurlijk: korte broek en beenstukken en overschoenen.
staal.....what else.....??

molenwiek
Forum-lid

molenwiek 18 mei 2013 22:47

Je komt onderweg weer langs je auto, dus kun je simpel nog wisselen.

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 19 mei 2013 09:05

molenwiek schreef:Je komt onderweg weer langs je auto, dus kun je simpel nog wisselen.
Dat weet ik, daar ging het mij ook niet om. Het gaat mij om advies voor de eerste lus, dus voordat ik weer terug bij de auto ben.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 19 mei 2013 18:57

Ik heb twee jaar geleden met vergelijkbaar weer gereden met arm- en beenstukken.
Daarbij een regenjasje als het nodig was, eerst tegen de kou en later tegen een paar 'leuke' buitjes.

Plaats reactie