Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in Toscane

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2019 20:11

daniel1975 schreef: 14 okt 2019 13:28 Wij hebben paar jaar geleden in september in Figline Valdarno op de zustercamping van Pack Albatros gestaan. Fantastische camping zolang hij voor maximaal 70% gevuld is. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden als het daar hoogseizoen is.

Siena is idd 120km maar ik zou het zeer zeker doen als dagtocht. Ik vind het een fijnere stand dan Florence (persoonlijk).
Wij hebben vorig jaar in september op een relatief kleine camping in Scarlino gestaan, wel met een groot zwembad (om te zwemmen, geen glijbanen enz). De kust is een kwartiertje rijden, maar qua fietsen was het niet ideaal. Drukke, saaie, rechte wegen om in de heuvels/bergen te komen, voor mij niet zo'n punt als dat 30 km is van de 120+, maar als je 50-70 km wel genoeg vindt dan is het een serieus nadeel.

Siena is de trip zeker waard (in het voor- of naseizoen, in de zomer vrees ik dat het er te druk is). Maar die afstanden verkijk je je snel op als Nederlander.

Orcia vallei staat van hetgeen ik gezien heb met stip op één qua fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 okt 2019 22:34

amclassic-fan schreef: 14 okt 2019 20:11
daniel1975 schreef: 14 okt 2019 13:28 Wij hebben paar jaar geleden in september in Figline Valdarno op de zustercamping van Pack Albatros gestaan. Fantastische camping zolang hij voor maximaal 70% gevuld is. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden als het daar hoogseizoen is.

Siena is idd 120km maar ik zou het zeer zeker doen als dagtocht. Ik vind het een fijnere stand dan Florence (persoonlijk).
Wij hebben vorig jaar in september op een relatief kleine camping in Scarlino gestaan, wel met een groot zwembad (om te zwemmen, geen glijbanen enz). De kust is een kwartiertje rijden, maar qua fietsen was het niet ideaal. Drukke, saaie, rechte wegen om in de heuvels/bergen te komen, voor mij niet zo'n punt als dat 30 km is van de 120+, maar als je 50-70 km wel genoeg vindt dan is het een serieus nadeel.

Siena is de trip zeker waard (in het voor- of naseizoen, in de zomer vrees ik dat het er te druk is). Maar die afstanden verkijk je je snel op als Nederlander.

Orcia vallei staat van hetgeen ik gezien heb met stip op één qua fietsen.
Ik was vandaag in Siena,het was topdrukte ivm de scholen.Juli en augustus zijn rustigste ivm geen scholen en mensen die het te warm vinden.Behalve wanneer de Palio er is.
Idd rond de Orcia kan je perfect fietsen,mijn standplaats is Chianciano terme en je kan alle kanten op en de klimmen komen nauwelijks boven de 10%.Het asfalt is wel soms dieptriest al heb ik hier al 5.000km geen lekke band gehad met de Vittoria’s.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 okt 2019 20:35

fiedoo schreef: 03 jul 2013 00:06
loos schreef:
uninvitedguest schreef:Zit over drie weken op camping Belsito bij Vico/Montecatini Therme. Iemand daar nog leuke tips voor de racefiets?
Hoe ver zou je willen fietsen en hoeveel hoogtemeters wil je pakken?
Heb je een Garmin?
Ik ben daar toevallig drie weken geleden gefietst.
Goed fietsen daar, maar best steil.

tip: ga eens 's avonds met het treintje naar montecatini alto. Daar is een prachtig pleintje om te eten.
Inderdaad mooi dorpje met prachtig pleintje. 'k heb daar 3 dagen rondgefietst in het heuvelachtig gedeelte maar de rondjes zowat op goed geluk gereden. Met de kaart in de hand een weg ingeslaan en hopende dat ik niet te veel extra kms zou bekomen.
In elk geval zeer mooie parcours en massa's hoogtemeters ( op ritjes van 85 kms had ik zowat 2300 hoogtemeters!).
vanaf montecatini kun je direct een klim van 15 kms lang a 6% rijden (900 hm. Indien je wat verder rijdt kom je in een rustig bebost gebied met kortere maar dikwijls steile klimmen.
Richting Lucca is het omzeggens vlak maar ook wat een drukkere weg.
Montecatini is een gezellig stadje. Indien je een dagje citytrippen wil doen: vanaf het station van Montecatini ben je met de trein op een klein uur in het centrum van Firenze (zonder overstap en vrij goedkoop).
Zelfs Pisa is bereikbaar met de fiets ( en trein).
Prachtige streek om te fietsen: zeker ook montecatini alto bezoeken en iets eten of drinken op 1 van de terrasjes. Ook Lucca op een 15-tal kms is 1 van de mooiste stadjes van Italië (en dat wil al wat zeggen :-) ).

https://www.routeyou.com/nl/route/view/ ... tini-terme
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2019 10:27

Het doel van onze vakantie in september dit jaar was Toscane (Camping Belsito bij Montecatini). Alleen zijn uiteindelijk aan de cote d'azur beland haha. Wel heb ik zo'n 15 routes gemaakt rond Montecatini wisselend van 30 tot 150km. Als er behoefte aan is, wil ik wel eens proberen die hier te posten.

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 12 jul 2021 16:55

Binnenkort hoop ik, samen mijn gezin, af te kunnen reizen naar Toscane, standplaats Cecina (Camping Montescudaio). Fiets gaat mee. Ik heb de eerdere bericht doorgebladerd maar wellicht zijn er hier mensen met wat recentere info. La Sassa en Riparbella zijn een 'must' begrijp en aansluiten bij de locals kan natuurlijk altijd. Het zullen veelal relatief korte ritjes worden van zo'n 50/60km
Alle tips zijn welkom!
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 jul 2021 20:52


Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jul 2021 08:19

TKMP schreef: 12 jul 2021 20:52 https://vimeo.com/437766472
Mag ik die even niet begrijpen.

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 13 jul 2021 08:41

Jans schreef: 13 jul 2021 08:19
TKMP schreef: 12 jul 2021 20:52 https://vimeo.com/437766472
Mag ik die even niet begrijpen.
Ja, dat mag...ik begrijp 'm ook niet en als Zuid Limburger behoeft Zuid Limburg geen introductie of promotie voor mij

Andere wel relevante tips blijven welkom!
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 17 jan 2022 21:50

Kickje.
Dit jaar staat ook een trip naar Toscane op de planning, grofweg een roadtrip in de driehoek tussen Siena, Florence, Montepulciano.

Ik kon maar weinig fietservaringen vinden, dus hoor graag jullie tips en ervaringen!
Het idee is om niet de witte wegen mee te pakken, dus wel verhard.

Alvast bedankt!

Plaats reactie