Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

basissnelheid verhogen

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 08 apr 2013 00:53

Afgelopen weken heb ik toertochten met een groep vrienden gereden, allen mannen. Met het klimmen merkte ik dat ik goed bij kon blijven en naarmate de tocht vorderde de meesten achter mij liet, maar zodra het vlak werd kon ik het tempo (ca. 35/u) niet meer volgen. Omdat ik nog wel vaker met hen zal fietsen, zou ik hen toch ook op het vlakke wel willen volgen. Nu begrijp ik uiteraard wel dat:
- er nu eenmaal een verschil in spiermassa is tussen mannen en vrouwen
- in het wiel rijden ook iets is wat je moet leren en dat het niet echt helpt als je na elke bocht 5m achter ligt
- hoger tempo rijden ook iets is wat je kunt leren door vaker te doen, je wordt immers beter in wat je traint
- intervaltraining kan helpen om je snelheid te verhogen.Wat is dan het meest efficiënt, korte intervallen/lange intervallen, intensief/extensief, of combinatie?

Mis ik nog iets, of heb ik het meeste wel genoemd? Zo nee, dan is mijn vraag al beantwoord.
Zo nee, dan houd ik mij aanbevolen voor specifieke tips.

In de tussentijd blijf ik gewoon lekker fietsen, dat is voor mij het belangrijkste ;) .

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8543
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 apr 2013 08:22

Helen schreef:Afgelopen weken heb ik toertochten met een groep vrienden gereden, allen mannen. Met het klimmen merkte ik dat ik goed bij kon blijven en naarmate de tocht vorderde de meesten achter mij liet, maar zodra het vlak werd kon ik het tempo (ca. 35/u) niet meer volgen. Omdat ik nog wel vaker met hen zal fietsen, zou ik hen toch ook op het vlakke wel willen volgen. Nu begrijp ik uiteraard wel dat:
- er nu eenmaal een verschil in spiermassa is tussen mannen en vrouwen
- in het wiel rijden ook iets is wat je moet leren en dat het niet echt helpt als je na elke bocht 5m achter ligt
- hoger tempo rijden ook iets is wat je kunt leren door vaker te doen, je wordt immers beter in wat je traint
- intervaltraining kan helpen om je snelheid te verhogen.Wat is dan het meest efficiënt, korte intervallen/lange intervallen, intensief/extensief, of combinatie?

Mis ik nog iets, of heb ik het meeste wel genoemd? Zo nee, dan is mijn vraag al beantwoord.
Zo nee, dan houd ik mij aanbevolen voor specifieke tips.

In de tussentijd blijf ik gewoon lekker fietsen, dat is voor mij het belangrijkste ;) .
Als het vrienden zijn passen ze de snelheid aan jou aan,zoveel verschil zal er niet zijn neem ik aan? en of je nu 35 of 33 rijdt maakt toch niks uit dan rij je maar een uur langer eens kijken of ze dat dan ook vol houden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 apr 2013 09:16

Als ik je verhaal zo lees, dan sluit ik me aan bij Nijkie. Ze kunnen toch best hun snelheid een beetje aanpassen?

Voor jou geldt denk ik dat de meeste winst te behalen is in het verbeteren van je bochtentechniek en in het wiel rijden.
Dat zijn twee zaken die enorm veel energie besparen (en uiteindelijk je gem. kunnen verhogen).
Afbeelding

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 08 apr 2013 10:10

Je noemt de belangrijkste dingen al. INtervallen, zowel kort als lang helpen.
Wat ook belangrijk is, is dat je trapfrequentie hoog is.

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 08 apr 2013 10:13

Bedankt voor jullie snelle reactie, dan weet ik in elk geval dat ik op de goede weg zit. Trapfrequentie ligt overigens op het vlakke tussen 95-105 en afgelopen zaterdag bij Veenendaal-Veenendaal gemmideld op 80.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8543
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 apr 2013 10:15

loos schreef:Als ik je verhaal zo lees, dan sluit ik me aan bij Nijkie. Ze kunnen toch best hun snelheid een beetje aanpassen?

Voor jou geldt denk ik dat de meeste winst te behalen is in het verbeteren van je bochtentechniek en in het wiel rijden.
Dat zijn twee zaken die enorm veel energie besparen (en uiteindelijk je gem. kunnen verhogen).
scheelt een procentje of 30 schat ik aan energy.

Maar wat is eigenlijk het gem uiteindelijk?want ze rijden wel 35km/u maar hoe lang?en hoeveel km rijdt je in totaal?

Helen, gewoon lekker genieten en je niet over de kop rijden want dan geniet je echt niet meer.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8543
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 apr 2013 10:17

wezenloze schreef:Je noemt de belangrijkste dingen al. INtervallen, zowel kort als lang helpen.
Wat ook belangrijk is, is dat je trapfrequentie hoog is.
Dat laatste mag je mij eens uitleggen waarom de trapfrequentie hoog moet zijn.
Laatst gewijzigd door nijkie op 08 apr 2013 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8543
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 apr 2013 10:24

Helen schreef:Bedankt voor jullie snelle reactie, dan weet ik in elk geval dat ik op de goede weg zit. Trapfrequentie ligt overigens op het vlakke tussen 95-105 en afgelopen zaterdag bij Veenendaal-Veenendaal gemmideld op 80.
Mooie tocht ik was er helaas niet bij dit keer,a.s Zaterdag is vanuit Bennekom een tocht,stukje rustiger als v-v 110-115 en 150km
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 apr 2013 10:36

nijkie schreef: Dat laatste mag je mij eens uitleggen waarom de trapfrequentie hoog moet zijn.
Ten eerste duurt je dode punt korter bij een hoge trapfrequentie, en ten tweede rijdt je meer op souplesse.
Ik heb vorige week jouw rit bekeken op Strava. Jouw trapfequentie mag best ca. 10 - 15 rpm hoger.
In het begin best even wennen, maar later best lekker.
Give it a try!

P.S.: ik probeer zo tussen de 100 en 105 te trappen. Gemiddeld kom ik dan bij de Polar op 97 en bij de Garmin op ca. 93 uit bij een vlakke rit. Geen idee waar dit verschil vandaan komt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8543
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 apr 2013 10:48

loos schreef:
nijkie schreef: Dat laatste mag je mij eens uitleggen waarom de trapfrequentie hoog moet zijn.
Ten eerste duurt je dode punt korter bij een hoge trapfrequentie, en ten tweede rijdt je meer op souplesse.
Ik heb vorige week jouw rit bekeken op Strava. Jouw trapfequentie mag best ca. 10 - 15 rpm hoger.
In het begin best even wennen, maar later best lekker.
Give it a try!

P.S.: ik probeer zo tussen de 100 en 105 te trappen. Gemiddeld kom ik dan bij de Polar op 97 en bij de Garmin op ca. 93 uit bij een vlakke rit. Geen idee waar dit verschil vandaan komt.
Heb het gevoel dat ik dan een stuk hoger in de hartslag kom,effe proberen morgen.
(nu effe de nw tube p-r aan het oprekken,gisteren de achtertube aan gort gereden)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2013 10:53

Hogere freq rijdt voor de meeste personen idd fijner. Ik zit zelf ook rond de 100rpm.
Jaren geleden bewust de freq iets opgevoerd, nu is het gewoon mijn standaard ritme. M.n. op snelheid en met tegenwind is het prettiger fietsen.
Less is bore

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 08 apr 2013 12:23

Hogere frequentie vraagt minder pure kracht en dat is waarvan topicstarter aangeeft minder te beziiten dan fietsmaatjes. Souplesse helpt om meer snelheid in een groep te ontwikkelen. Zelf rij ik in een groep vaak 110+ omwentelingen.
Om daar aan te wennen kun je bv. series van 30 seconden of 1 minuut doen op licht verzet (39-17): 30 seconden je gewone snelheid en 30 seconden door sneller te trappen zo'n 5 km/u harder rijden.

Plaats reactie