sharkman113 schreef: ↑06 jul 2020 08:32
Overigens heb je al snel de neiging om alles in je herinnering mooier te maken en alvorens je besluit er weer een te kopen moet je ook de keerzijde bekijken. High end aluminium fietsen waren lichter en stijver dan de voorlopers van staal en titanium. Keerzijde is dat ze echt knalhard zijn (alle oneffenheden ongefilterd doorgeven) en dat een rit van meer dan 100 km nooit een feest is (dat kunnen goede carbonfietsen met dezelfde stijfheidswaarden heel veel beter).
Ik heb nu een Klein, alleen een 'Trek'-Klein (Aura XV). En die is uit 2004 en die maakt ook nog ritten van meer dan 100km (totaal zelfs 25.000km (and running) in de afgelopen 3 jaar). En dat gaat prima hoor! Dus ik romantiseer helemaal niets.

En ja, een carbon-fiets kan dat vast allemaal beter. Maar het is niet zo dat, en dat lees ik vaak, iets ouds niet te berijden valt. Al is mijn Klein net als de Klein hierboven wel met moderne onderdelen voorzien.
Sinds kort een CAAD12 disc ernaast en ja, dat is een heel verschil in aluminium en hoe het rijdt. Er zit ook niet voor niks 14 jaar tussen. Maar die Klein is nog steeds een topper onder de alu-frames, Ook na 16 jaar. Tuurlijk, met een gewicht van 1250gr voor maat 52 zijn er keuzes gemaakt die je merkt tijdens het rijden (al zal dat in de tijdsgeest van toen moeten worden gezien en toen was het natuurlijk wel qua stijfheid een topper denk ik). De CAAD, in maat 50, is nog eens iets van 200gr lichter maar die is stijver door slim gebruik van het materiaal in al zijn hydro-vormen.
Blijft dat ik toch ook naar een Quantum blijf kijken. Laatst stond er eentje op MP in mijn maat, Was al na een paar uur verkocht (en maar een vraagprijs van 350EUR). Anders had ie nu bij mij in de schuur gestaan! Als ik bij onze buren kijk dan zie ik regelmatig prijzen van richting de 1000EUR of hoger met orginele afmontage (dus 20+ jaar) voorbijkomen.
