Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Creatine

liemburg
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 aug 2011 18:55
Locatie: Putten

liemburg 04 mar 2013 12:03

Door verschillende beoefenaars in een sportschool is mij aanbevolen om creatine te gaan gebruiken.
Zou de spieraanwas bevorderen en het herstel na een zware training.

Is creatine nu doping of zijn er onder jullie al gebruikers?

gr

Jan
Cube Peleton SLR
Specialized Rockhopper
Sensa Fermo

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 04 mar 2013 12:14

Dat ligt geheel aan jouw definitie van doping....

De lijst van verboden stoffen en middelen is in ieder geval hier te vinden;
http://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_d ... offenlijst" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door jorrit10 op 04 mar 2013 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 04 mar 2013 12:16

Creatine is geen doping.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 mar 2013 12:21

Heb je al eens op creatine gegoogled?
In ieder geval, het is een eiwit, je maakt het van nature aan, en het zorgt voor meer spieropbouw (en het is niet illegaal).

Maar waarom zou je het willen als wielrenner? Ofwel omdat je te ijdel bent (beoefenaars van wat in de sportschool? Ijdeltuiterij? Bodybuilders?), ofwel omdat je echt geen spieren hebt aan je lijf. Maar je gaat er niet harder van fietsen, het kost geld, en je kan ook wat meer eiwitten eten die in je voeding zitten.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

liehoed
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 okt 2009 21:40

liehoed 04 mar 2013 12:40

Beste,

Creatine is geen eiwit maar is een vorm van energie wat opgeslagen word in de spieren. Het lichaam maakt dit zelf aan en je kan het terug vinden in rood vlees. Door extra inname maak je de buffer groter. Creatine is vooral belangrijk voor korte inspanningen. De meningen zijn verdeeld over de positieve effecten voor wielrennen. Zelf heb ik het enkele periode gebruikt tijdens wedstrijden. Ik merkte dat ik langer in het rood kon en meer vermogen kon leveren. Maar het maakte mij ook wat overmoedig omdat.je je sterk voelt. Probleem is dat je wel weer sneller door je koolhydraten voorraad heen gaat dus aan het einde kan het je juist benadelen. Voor herstel heb ik ook gehoord dat het de eerste fase van herstel versnelt. Ik gebuik het niet meer omdat ik er uiteindelijk geen top gevoel bij had en het koersen lekkerder zonder gaat.

Als laatst wil ik je zeggen dat er verschillende vormen zijn. Sommige heb je oplaad fase andere niet. Ook hou je bij de ene vorm vocht vast en de andere niet.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 mar 2013 13:59

OK, geen eiwit maar een aminozuur (eiwit-bouwsteen).
Je kan het terugvinden in veel meer dan rood vlees.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

liehoed
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 okt 2009 21:40

liehoed 04 mar 2013 14:35

Ik heb ook niet gezegd alleen maar kan. Verder is dit misschien interresant. http://ergogenics.org/creatine-versnelt ... rters.html" onclick="window.open(this.href);return false;

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 04 mar 2013 15:51

Ikzelf heb dit verleden jaar een tijdje gebruikt.
Advies is ook dat je het maar voor 2 maanden moet gebruiken.
Kon voor mij zelf niet echt heel veel verschil merken.
Af en toe het vermoeden iets sterker te zijn in korte sprints, maar als je het daarvoor moet doen ?????

Tijdje terug eea gelezen over geconcentreerde bietensap.
http://www.beet-it.nl/nieuws" onclick="window.open(this.href);return false;
Of je daar je heil in moet zoeken is voor mij ook nog onbekend, ben wel van plan het te proberen.
Vaak heeft het menselijk brein meer vermogen om tot betere prestaties te komen, denk maar aan het placebo effect
op een waterfiets kom je ook vooruit

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 04 mar 2013 16:56

liemburg schreef:Door verschillende beoefenaars in een sportschool is mij aanbevolen om creatine te gaan gebruiken.
Zou de spieraanwas bevorderen en het herstel na een zware training.

Is creatine nu doping of zijn er onder jullie al gebruikers?

gr

Jan
Als je vorige week de uitzending van reporter op TV hebt gezien, wordt er in de sportschoolwereld nog veel meer aangeboden om te gebruiken. En helaas niet altijd zonder gevolgen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 mar 2013 17:06

Uhm, creatine, anabolen, klok, klepel, appels, peren, lul, drumstel?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 04 mar 2013 19:16

Tom Boonen is en openlijke gebruiker van creatine, en daar erg positief over.
Beantwoord dat je vraag?

Creatine staat o.a. bekend als het enige voedingssupplement waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het iets doet (bevordering herstel).
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2013 12:48

Ik heb het zowel in de sportschool als op de fiest gebruikt en doe dat af en toe nog steeds.

In de sportschool is de werking simpel. je speiren houden iets meer vocht vast en kunnen daardoor makkelijker verder uitzetten.
Puur voor kracht merk je na een week echt wel verschil, maar als je stopt gaat het ook weer weg.

Voordeel vond ik dat je in die periode net iets harder kon trainen en daardoor soms net over een dood stapje kwam.

Met fietsen gebruik ik het eigenlijk voor het laatste als ik me bv een week of twee niet zo sterk voel geen echt power heb, dan neem ik het vaak een week of vier-zes.
Dan helpt het voor mijn gevoel wel. ga je er echt harder van rijden nee, misschien wel een sprintje en je aanzet na een bocht, je hebt wat meer reserve.

Je wordt ook zomaar een kilo zwaarder aan vocht, dus al s je dat een probleem vind.

Plaats reactie