Alles over vakanties op én met de fiets

Wielrennen Trentino (levico en omgeving)

cadel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:49

cadel 17 feb 2013 18:04

Komende zomer ga ik een bezoekje brengen aan trentino, met als verblijfsplaats levico. Hebben jullie nog tips met mooie routes / leuke beklimmingen.
De volgende beklimmingen ben ik sowieso al van plan te doen:
Manghen pas
Panarotta
Monte bodone
Kaiserjagerweg

(en misschien nog een dagje naar de stelvio)

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 17 feb 2013 19:02

Wij zijn er in 2010 twee weken geweest en in 2011 een weekje, topomgeving!!

Must do's zijn inderdaad de Manghen vanaf Borgo, liefst met de aanloop die wij hebben gedaan (Roncegno), die is veel mooier dan vanuit het centrum van Borgo omhoog, de Bondone, Kaiserjagerstrasse vanwege het uitzicht, Panarotta vanaf Assizzi, maar ook de Brocon, vond ik erg mooi! Wat ook zeker een aanrader is, is een ritje door het val di fiemme (donderdag 22juli in het 2010 topic) maar dan terug via Sover(de enorme Romeinse brug is wel heel erg gaaf), in 2010 was die weg afgesloten, in 2011 hebben we hem wel gereden.

Tips zijn wel in dit topic te vinden: http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/viewto ... lit=levico
Even door de onzin heenspitten de eerste halve pagina, maar onze routes zijn met fotoverslag uitgebreid beschreven. Van 2011 hebben we de routes wel op bikeplanner staan (toen hadden we wel een garmin mee). Dat is dit topic: http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/viewto ... lit=levico (eerst hebben we een weekje Bormio gedaan, dus het levico verslag met foto's begint daarna pas)
Naar de Stelvio zou ik niet doen, is 3u enkele reis, mag je fijn de gavia met de auto over :? en in Levico zelf kun je je weken vermaken met fietsen.
~live fast, die young ~

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 17 feb 2013 19:07

Ik zit er ook weer deze zomer, net als in 2011. Voor herhaling vatbaar dus! De cols die je noemt mag je idd niet overslaan. Zal nog eens zoeken naar meer. Aanrader is ook om af en toe een MTB te huren, topomgeving om onverhard te rijden.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 17 feb 2013 20:10

Leuk, ik ga er in september voor het eerst heen. Lees er veel goede verhalen over.

Maar als je via Bolzano rijdt, hoef je de Gavia toch niet over om aan de voet van de Stelvio te komen? Verder eens dat het wellicht wat (te) ver is, via Bolzano nog steeds een 2 uur. Theoretisch wel te doen natuurlijk. Ik ga zelf het Sella-rondje doen (bike day in september, leek m'n vrouw wel eens leuk en niet te gortig qua afstand), das 1u20 uur rijden van Levico. Zou ook nog een optie kunnen zijn.

pdegenaar
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2010 23:44
Locatie: Zoetermeer

pdegenaar 17 feb 2013 20:25

Fantastisch gebied om te fietsen. Panarotta zeker mooie klim, vond persoonlijk de afdeling vanaf het skistation beneden in de richting van Pergine op sommige stukken gevaarlijk. Smalle wegen en je kunt niet ver vooruit kijken. Afdalen in de richting Levico goed te doen.
Vond zelf ook de de beklimming naar Baselga di Pine leuk om te doen. Niet zo lastig, lang en hoog, wel leuk om even naar de schaatsbaan toe te rijden (mocht je het schaatsen volgen toch leuk om te zien).
Vond zelf de Stelvio iets te ver rijden om naar toe te gaan en met al het andere moois, voelde ik ooit niet zo de drang om deze te beklimmen.
Dit jaar ga ik zelf iets zuidelijker naar Garda meer. Ook mooi fietsen, maar minder als de omgeving Levico.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg

cadel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:49

cadel 17 feb 2013 22:26

Bedankt voor de vele tips! Je kan er volgens mij zo een maand lang fietsen, ik kom nog tijd te kort.

Passo Broncon kan ik alleen deze vinden, maar die ligt niet echt in de buurt. Waar ligt die berg precies?

De beklimming van de Panarotta via Assizzi is toch de kant van Pergine? Wil hem sowieso van beide kanten doen. Beetje vergelijkbaar met de alpe d'huez toch?

Tja de Stelvio staat echt heel hoog op mijn lijstje. Afgelopen zomer de galibier gedaan, dus dan kan de stelvio niet echt achter blijven toch? Het is eigenlijk wel de ultieme berg van italie. Goed ik weet dat de zoncolan, blockhaus of etna nog wel zwaarder zijn maar de Stelvio heeft toch iets magisch met alle haarspeldbochten. Ik vind het 2 uur rijden enkele reis wel waard eerlijk gezegd, wil hem vanaf Prato doen en zelfde weg terug. Bormio vind ik idd iets te ver rijden.

Super bedankt trouwens voor die routes op bikeplanner. Het lukt me alleen niet om ze geladen te krijgen op mijn Garmin (edge 500) Welk format moet ik dan hebben?

Edit Heeft één van jullie trouwens ervaring met het fietspad wat naar bassano della grappa (en verder loopt)?

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 17 feb 2013 23:51

Dat fietspad is leuk op wat los te trappen of met de familie te rijden, zitten veel hekjes/oversteekplaatsjes etc tussen en er rijden soms auto's of landbouwvoertuigen. Het is dan ook niet overal een "fietspad".
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 18 feb 2013 07:40

cadel schreef:Bedankt voor de vele tips! Je kan er volgens mij zo een maand lang fietsen, ik kom nog tijd te kort.

Passo Broncon kan ik alleen deze vinden, maar die ligt niet echt in de buurt. Waar ligt die berg precies?

De beklimming van de Panarotta via Assizzi is toch de kant van Pergine? Wil hem sowieso van beide kanten doen. Beetje vergelijkbaar met de alpe d'huez toch?

Tja de Stelvio staat echt heel hoog op mijn lijstje. Afgelopen zomer de galibier gedaan, dus dan kan de stelvio niet echt achter blijven toch? Het is eigenlijk wel de ultieme berg van italie. Goed ik weet dat de zoncolan, blockhaus of etna nog wel zwaarder zijn maar de Stelvio heeft toch iets magisch met alle haarspeldbochten. Ik vind het 2 uur rijden enkele reis wel waard eerlijk gezegd, wil hem vanaf Prato doen en zelfde weg terug. Bormio vind ik idd iets te ver rijden.

Super bedankt trouwens voor die routes op bikeplanner. Het lukt me alleen niet om ze geladen te krijgen op mijn Garmin (edge 500) Welk format moet ik dan hebben?

Edit Heeft één van jullie trouwens ervaring met het fietspad wat naar bassano della grappa (en verder loopt)?
Vergelijkbaar met de Alpe d'Huez inderdaad, ietsje langer (en vooral veel rustiger).

Wij hadden in 2010 ook het plan om een dagje Stelvio te doen, uiteindelijk was er zoveel moois rondom Levico te fietsen dat we het niet hebben gedaan.

De Passo Brocon loopt vanuit Castello Tesino richting Canal San Bovo. Je kunt in Castello komen via Grigno, daarvoor kun je eerst over het fietspad door het dal. Het fietspad is prima te doen met de racefiets, het aantal obstakels valt mee (misschien dat het in het in augustus wel erg druk is). Op de terugweg kun je dan via Pieve Tesino naar Borgo en weer terug.

Wat je precies nodig hebt voor je garmin edge 500 weet ik niet, je kunt op gpsies.com de routes ook nog omzetten in andere formaten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 feb 2013 20:44

2010 ben ik er geweest levico therme.

Top fietsomgeving, maar wel zwaar en steil. Ik ben ook naar de stelvio gegaan via bolzano, rijksweg.
Was ongeveer 2uur rijden met aanhanger en motor van mijn maat erop.

Off road is daar zeker mooi, maar ik heb de mooiste dingen niet gedaan was alleen op de mtb en dan vond ik het te riskant, want ze vinden je bij een val echt niet terug. Plus als je dat doet ervaring vereist. Paar afdalingen gehad die 15% naar beneden lopen met rotsen en stenen, dan hang je dus continu in je remmen en maar sturen en rotsen ontwijken, dus pas er mee op.

thijsreinen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:50

thijsreinen 30 mar 2013 00:19

Afgelopen jaar 2 weken geweest aan het Caldonazo meer. Fantastische fietsomgeving. .Alle hierboven genoemde bergen gefietst, Manghen, Pannarotta(beide kanten), Kaiserjagerweg, in Balelga geweest. Ook nog een dag naar de Stelvio geweest. Prima te doen. Half 8 weg, half 10 in Prato, 10 uur op de fiets en 12 uur boven. Super. Als ik eerlijk ben vond ik de Manghen lastiger. Laat je niet leiden door het gemiddelde stijgings percentage van een procent of 7. Er zitten een paar afdalingen in. De laatse 6-7 km waren killing voor mij. Indien gewenst verschillende GPS tracks beschikbaar.
MvG Thijs

cadel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:49

cadel 05 apr 2013 18:29

Ja de manghenpas ga ik echt de tijd voor nemen, hoor van iedereen dat het echt een hele moeilijke is. Over killing gesproken, iemand ervaring met de Punta Veleno bij het gardameer. Ga daar een dagje naar toe. Zie: klikje

@thijsreinen ik heb wel interesse in die GPS tracks, stuur je een pb

Gebruikersavatar
cazz
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 dec 2010 13:48

Gebruikersavatar cazz 03 mei 2013 09:23

Ik ga komende zomer (week van 15 juli) voor de 4de keer naar Levico Therme. Blijft een machtig gebied.

Passo Manghen is goed te doen, alleen het stuk vlak voor het enige dorpje dat je tegenkomt is naar. Vooral de haarspeld-groep aan het einde is briljant.
Deze pas staat bij mij in mijn persoonlijke top3! (met de Stelvio en Grosse Scheidegg)

Stelvio doen? Is mogelijk: brede en makkelijke weg met de auto tot aan Prad am Stilfersjoch. Dan 30km met een grote grijns omhoog :-)

Pannarotta is van 3(!) kanten te doen (komen alle drie in Compet uit), maar als tip; daal over de grote weg terug. Pak de linker of de rechterkant als klim, de hoofdweg heeft mooie uitzichten maar is saai.

Kaiserjagersweg: mooiiiiiiii (en zwaar)

Voor de rest:
- zuidkant van de Monte Bondone is mooi.
- geheimtip: Strada Barricata (http://www.quaeldich.de/paesse/rifugio-barricata-pass/)

Plaats reactie