Ketting slijtage meten met schuifmaat
-
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
- Locatie: Nijmegen
Ik zie op internet diverse tooltjes die opmeten hoever de ketting is uitgerekt.
Ook moet dit simpel maar doeltreffend met een schuifmaat te meten zijn. Echter moet ik 1 ding weten, dat is de uitgangs waarde of de nieuw-waarde van een ketting?
Wie kan mij daaraan helpen, of wie meet er ook op deze manier of zijn/haar ketting versleten is? Graag tips/tricks.
Ook moet dit simpel maar doeltreffend met een schuifmaat te meten zijn. Echter moet ik 1 ding weten, dat is de uitgangs waarde of de nieuw-waarde van een ketting?
Wie kan mij daaraan helpen, of wie meet er ook op deze manier of zijn/haar ketting versleten is? Graag tips/tricks.
Het kan nog simpeler: zet je ketting op het buitenblad en atel optisch vast of de ketting uitgerekt is.
Wanner de ketting uitgerekt is, dan zal deze niet meer in de tandwielen wegzakken, maar een iets grotere cirkel beschrijven. Dit is moment om je ketting te vervangen.
Overigens vervangt en aantal forumleden hun ketting na zo'n 3.000 tot 3.500 km, om de cassette te sparen.
Wanner de ketting uitgerekt is, dan zal deze niet meer in de tandwielen wegzakken, maar een iets grotere cirkel beschrijven. Dit is moment om je ketting te vervangen.
Overigens vervangt en aantal forumleden hun ketting na zo'n 3.000 tot 3.500 km, om de cassette te sparen.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Een nieuwe schakel heeft een lengte van 1,27 cm, dus als je bijvoorbeeld met je schuifmaat de lengte over 10 schakels meet, kom je op 127 mm. Let wel, dit is niet tussen de schakels gemeten, maar c-c op de verbindingspennetjes!
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 05 feb 2013 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Of je koopt voor negen Euro een stukje metaal van BBB waar je de kettingslijtage mee meet. Heb het ook jaren gedaan met de schuifmaat, maar kwam altijd te laat. Heeft me toch wat onnodig cassettes gekost doordat een schuifmaat niet echt tussen de schakels zakt (althans die van mij niet). Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
+1 .marcvmegroot schreef:...Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
60 x Ventoux
Mijn schuifmaat lijkt wel goed te passen. Ik gebruik deze methode al tijden en rijd nu al 10000 km met dezelfde cassette (3 kettingen gewisseld). Overigens vind ik het pen naar pen meten redelijk onnauwkeurig, je zit er al snel 0.1-0.2mm naast.marcvmegroot schreef:Of je koopt voor negen Euro een stukje metaal van BBB waar je de kettingslijtage mee meet. Heb het ook jaren gedaan met de schuifmaat, maar kwam altijd te laat. Heeft me toch wat onnodig cassettes gekost doordat een schuifmaat niet echt tussen de schakels zakt (althans die van mij niet). Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
Kan goedkoper, nog geen 5 euro (excl verzendkosten):zie bij mantel de noxon-mal-voor-kettingslijtagemarcvmegroot schreef:Of je koopt voor negen Euro een stukje metaal van BBB waar je de kettingslijtage mee meet. Heb het ook jaren gedaan met de schuifmaat, maar kwam altijd te laat. Heeft me toch wat onnodig cassettes gekost doordat een schuifmaat niet echt tussen de schakels zakt (althans die van mij niet). Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Slijtage aan de ketting betekent dat aan de binnenkant van de 'rolletjes' meer ruimte ontstaat. Je ketting rekt dus niet op. De beschreven methode klopt dan toch niet? Lengte van de schalmen blijft bij slijtage gelijk dus ook de c-c afstand op de verbindingspennetjes. Overigens gebruik ik de Rohlof tool, kost minder dan 10 euro en beleef ik een hoop lol aan.legrimpeur schreef:Een nieuwe schakel heeft een lengte van 1,27 cm, dus als je bijvoorbeeld met je schuifmaat de lengte over 10 schakels meet, kom je op 127 mm. Let wel, dit is niet tussen de schakels gemeten, maar c-c op de verbindingspennetjes!
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Nope. Kettingslijtage is wel degelijk rek. En juist niet echt 'slijtage'. Neem een oude ketting en een nieuwe met evenveel schakels. De versleten ketting is dan ongeveer 1 hele schakel langer!alpdhuez53:15 schreef:Slijtage aan de ketting betekent dat aan de binnenkant van de 'rolletjes' meer ruimte ontstaat. Je ketting rekt dus niet op. De beschreven methode klopt dan toch niet? Lengte van de schalmen blijft bij slijtage gelijk dus ook de c-c afstand op de verbindingspennetjes. Overigens gebruik ik de Rohlof tool, kost minder dan 10 euro en beleef ik een hoop lol aan.legrimpeur schreef:Een nieuwe schakel heeft een lengte van 1,27 cm, dus als je bijvoorbeeld met je schuifmaat de lengte over 10 schakels meet, kom je op 127 mm. Let wel, dit is niet tussen de schakels gemeten, maar c-c op de verbindingspennetjes!
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Je kan het prima meten met een schuifmaat. Maar een tooltje van 10 euro is goedkoper dan een schuifmaat. Dus heb je nog geen van beiden: koop een tooltje. Heb je een schuimaat? Meet dan de lengte tussen 10 schakels (tussen de rollen), en tel de diameter 1 rol er bij op. Dan heb je een uiterst nauwkeurige meting van de 10x de pen-pen afstand (127.0 mm nieuw, 128.2 is 1% rek).
Nope, nope kettingslijtage is wel degelijk slijtage en geen rek zoals hierboven al duidelijk uitgelegd is. En als je het correct wil meten dan maak je gebruik van de Shimano TL-CN40 of TL-CN41. Andere modellen zijn onnauwkeurig. Waarom dat zo is? Wel dat lees je hier: http://sheldonbrown.com/chains.html" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan pagina). @mda op dezelfde pagina lees je ook waarom jij denkt dat een ketting rekt i.p.v. slijt.mda1 schreef:
Nope. Kettingslijtage is wel degelijk rek. En juist niet echt 'slijtage'. Neem een oude ketting en een nieuwe met evenveel schakels. De versleten ketting is dan ongeveer 1 hele schakel langer!
Je kan het prima meten met een schuifmaat. Maar een tooltje van 10 euro is goedkoper dan een schuifmaat. Dus heb je nog geen van beiden: koop een tooltje. Heb je een schuimaat? Meet dan de lengte tussen 10 schakels (tussen de rollen), en tel de diameter 1 rol er bij op. Dan heb je een uiterst nauwkeurige meting van de 10x de pen-pen afstand (127.0 mm nieuw, 128.2 is 1% rek).
Bij 11 speed zijn de toleranties kritischer; vervanging al bij 0,5% rek.
Hier is een ander tooltje voor beschikbaar:
http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is een ander tooltje voor beschikbaar:
http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2" onclick="window.open(this.href);return false;