Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage meten met schuifmaat

burningtyre
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:57
Locatie: Nijmegen

burningtyre 05 feb 2013 17:31

Ik zie op internet diverse tooltjes die opmeten hoever de ketting is uitgerekt.

Ook moet dit simpel maar doeltreffend met een schuifmaat te meten zijn. Echter moet ik 1 ding weten, dat is de uitgangs waarde of de nieuw-waarde van een ketting?

Wie kan mij daaraan helpen, of wie meet er ook op deze manier of zijn/haar ketting versleten is? Graag tips/tricks.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 05 feb 2013 18:27

Ik zet mijn schuifmaat altijd rond de 118mm, vervolgens schuif ik mijn bekken tussen de ketting. Boven de 120.5mm is vervangen, daaronder ok. Let wel, 118mm is niet de nieuwwaarde!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 05 feb 2013 18:46

Het kan nog simpeler: zet je ketting op het buitenblad en atel optisch vast of de ketting uitgerekt is.
Wanner de ketting uitgerekt is, dan zal deze niet meer in de tandwielen wegzakken, maar een iets grotere cirkel beschrijven. Dit is moment om je ketting te vervangen.
Overigens vervangt en aantal forumleden hun ketting na zo'n 3.000 tot 3.500 km, om de cassette te sparen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 feb 2013 20:18

Een nieuwe schakel heeft een lengte van 1,27 cm, dus als je bijvoorbeeld met je schuifmaat de lengte over 10 schakels meet, kom je op 127 mm. Let wel, dit is niet tussen de schakels gemeten, maar c-c op de verbindingspennetjes!
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 05 feb 2013 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 05 feb 2013 20:32

Of je koopt voor negen Euro een stukje metaal van BBB waar je de kettingslijtage mee meet. Heb het ook jaren gedaan met de schuifmaat, maar kwam altijd te laat. Heeft me toch wat onnodig cassettes gekost doordat een schuifmaat niet echt tussen de schakels zakt (althans die van mij niet). Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 feb 2013 20:35

marcvmegroot schreef:...Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
+1 ;) .
60 x Ventoux

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 05 feb 2013 20:44

marcvmegroot schreef:Of je koopt voor negen Euro een stukje metaal van BBB waar je de kettingslijtage mee meet. Heb het ook jaren gedaan met de schuifmaat, maar kwam altijd te laat. Heeft me toch wat onnodig cassettes gekost doordat een schuifmaat niet echt tussen de schakels zakt (althans die van mij niet). Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
Mijn schuifmaat lijkt wel goed te passen. Ik gebruik deze methode al tijden en rijd nu al 10000 km met dezelfde cassette (3 kettingen gewisseld). Overigens vind ik het pen naar pen meten redelijk onnauwkeurig, je zit er al snel 0.1-0.2mm naast.

dirber
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 jun 2007 23:42
Locatie: Bij de Greb

dirber 05 feb 2013 23:39

marcvmegroot schreef:Of je koopt voor negen Euro een stukje metaal van BBB waar je de kettingslijtage mee meet. Heb het ook jaren gedaan met de schuifmaat, maar kwam altijd te laat. Heeft me toch wat onnodig cassettes gekost doordat een schuifmaat niet echt tussen de schakels zakt (althans die van mij niet). Dus ga niet zitten pielen maar koop zo'n "chainchecker".
Kan goedkoper, nog geen 5 euro (excl verzendkosten):zie bij mantel de noxon-mal-voor-kettingslijtage
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 06 feb 2013 16:53

legrimpeur schreef:Een nieuwe schakel heeft een lengte van 1,27 cm, dus als je bijvoorbeeld met je schuifmaat de lengte over 10 schakels meet, kom je op 127 mm. Let wel, dit is niet tussen de schakels gemeten, maar c-c op de verbindingspennetjes!
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Slijtage aan de ketting betekent dat aan de binnenkant van de 'rolletjes' meer ruimte ontstaat. Je ketting rekt dus niet op. De beschreven methode klopt dan toch niet? Lengte van de schalmen blijft bij slijtage gelijk dus ook de c-c afstand op de verbindingspennetjes. Overigens gebruik ik de Rohlof tool, kost minder dan 10 euro en beleef ik een hoop lol aan.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 06 feb 2013 17:12

alpdhuez53:15 schreef:
legrimpeur schreef:Een nieuwe schakel heeft een lengte van 1,27 cm, dus als je bijvoorbeeld met je schuifmaat de lengte over 10 schakels meet, kom je op 127 mm. Let wel, dit is niet tussen de schakels gemeten, maar c-c op de verbindingspennetjes!
Als je over die 10 schakels meer dan 128,2 mm meet, kun je er van uit gaan dat je ketting aan vervanging toe is.
Slijtage aan de ketting betekent dat aan de binnenkant van de 'rolletjes' meer ruimte ontstaat. Je ketting rekt dus niet op. De beschreven methode klopt dan toch niet? Lengte van de schalmen blijft bij slijtage gelijk dus ook de c-c afstand op de verbindingspennetjes. Overigens gebruik ik de Rohlof tool, kost minder dan 10 euro en beleef ik een hoop lol aan.
Nope. Kettingslijtage is wel degelijk rek. En juist niet echt 'slijtage'. Neem een oude ketting en een nieuwe met evenveel schakels. De versleten ketting is dan ongeveer 1 hele schakel langer!
Je kan het prima meten met een schuifmaat. Maar een tooltje van 10 euro is goedkoper dan een schuifmaat. Dus heb je nog geen van beiden: koop een tooltje. Heb je een schuimaat? Meet dan de lengte tussen 10 schakels (tussen de rollen), en tel de diameter 1 rol er bij op. Dan heb je een uiterst nauwkeurige meting van de 10x de pen-pen afstand (127.0 mm nieuw, 128.2 is 1% rek).

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 feb 2013 20:37

mda1 schreef:
Nope. Kettingslijtage is wel degelijk rek. En juist niet echt 'slijtage'. Neem een oude ketting en een nieuwe met evenveel schakels. De versleten ketting is dan ongeveer 1 hele schakel langer!
Je kan het prima meten met een schuifmaat. Maar een tooltje van 10 euro is goedkoper dan een schuifmaat. Dus heb je nog geen van beiden: koop een tooltje. Heb je een schuimaat? Meet dan de lengte tussen 10 schakels (tussen de rollen), en tel de diameter 1 rol er bij op. Dan heb je een uiterst nauwkeurige meting van de 10x de pen-pen afstand (127.0 mm nieuw, 128.2 is 1% rek).
Nope, nope kettingslijtage is wel degelijk slijtage en geen rek zoals hierboven al duidelijk uitgelegd is. En als je het correct wil meten dan maak je gebruik van de Shimano TL-CN40 of TL-CN41. Andere modellen zijn onnauwkeurig. Waarom dat zo is? Wel dat lees je hier: http://sheldonbrown.com/chains.html" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan pagina). @mda op dezelfde pagina lees je ook waarom jij denkt dat een ketting rekt i.p.v. slijt.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 feb 2013 23:35

Bij 11 speed zijn de toleranties kritischer; vervanging al bij 0,5% rek.
Hier is een ander tooltje voor beschikbaar:
http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Plaats reactie