Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

HenkWoning
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2015 20:55

HenkWoning 24 mei 2015 21:27

Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar een Edge 810 en gebruik software versie 3.40 in combinatie met de OSM en kan hiermee goed navigeren (al gebruik ik het niet heel vaak).

Nu heeft een vriend ook een Edge 810 gekocht en deze een update gegeven naar versie 3.60. We hebben hier de OSM van Nederland op gezet. Vandaag met navigeren viel zijn Garmin meermaals helemaal uit.

Kan dit aan de versie 3.60 i.c.m OSM liggen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Richard van Geffen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2015 21:21

Richard van Geffen 25 mei 2015 16:59

Bedankt voor de reactie op mijn vorige post.
Heb dat gebeuren met die virtual partner/Racer niet meer uitgeprobeerd. zag wel dat je bij het maken van een Garmin Connect koers, je een tijd kan instellen of een gemiddelde snelheid. Dat zal dan de snelheid zijn die de virtual partner rijdt.
maar als je op strava een route maakt en de GPX exporteert gebruikt ie waarschijnlijk je gemiddelde over de afgelopen 4 weken. wil je echt tegen die Virtual Partner Racen zal je dus iets moeten doen aan die 100% die staat ingesteld.

het navigeren na de koers-start herberekenen heb ik nergens meer kunnen vinden, geeft wel netjes aan als ik er ben en of ik wil starten dus dat is prima.

wat ik me nog wel afvraag, hoe bepaald de edge de ETA bij een A-B navigatie berekening.
voorbeeld: ik geef het adres van mijn werk op. Dat is 36km. de Tijd tot Bestemming is 01:54 dat is dus berekent op ongeveer 18km/u. Kan ik dit ook aanpassen? of hoe wordt dit berekend? Iemand een idee?

afgelopen zaterdag mooie ronde gefietst trouwens, merendeel van de TBT directions werden aangegeven, sommige niet, en deze hebben dan ook geen witte pijl op de kaart. waarom geen idee, maar twijfel je echt vaak, gewoon je kaart als hoofdscherm en lekker de paarse lijn volgen.

Gebruikersavatar
Wilierista
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jul 2014 14:42

Gebruikersavatar Wilierista 26 mei 2015 10:53

hubert d schreef:
Wilierista schreef: Echter heb ik de prestatiebundel gekocht en zou de snelheidssensor ook moeten werken. Volgens mij zouden die verschillen dan niet kunnen ontstaan. Iemand enig idee? Ook over hoe ik dit kan oplossen?
Zie je bij het opstarten/begin fietsen dat de snelheidssensor gevonden wordt? Ik heb nml ook sinds kort de 810 met die nieuwe sensor die om de naaf gaat en bij mij is al twee keer het batterijklepje open gegaan, waarschijnlijk door het in het rubber duwen en dan een beetje om de naaf trekken dat het schuifje open gaat ofzo. Dan ligt de batterij iets los, je verliest hem niet, maar je rijd dan op gps in plaats van de sensor.
Thanks, heb de sensor opnieuw om de naaf gelegd en het probleem lijkt verholpen.

Overigens gaf het apparaat wel aan dat de sensor gevonden was, dus geen idee of de sensor dan tussentijds is uitgevallen, ofzoiets...

bareld
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2014 11:07

bareld 02 jun 2015 10:47

Ik probeer al een aantal dagen om op mijn garmin edge 810 een piepje te laten overgaan bij een afslag op de route.
Geeft alles keurig aan maar ik hoor geen piepje.
gebruik een kaart van open street map
help

Echo
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 02 jun 2015 11:19

Steeksleutel>Systeem>pijltje naar beneden>Tonen> Tonen aan
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 06 jun 2015 17:58

Nadat ik zelf een downgrade naar firmware 3.4 had uitgevoerd was mijn Edge 810 weer stabiel (bij 8.6 schakelt hij om onverklaarbare reden af en toe uit zonder melding, je bent dan data kwijt) .

Gisteren heb ik een koers via mijn Mac met Garmin express op mijn Edge gezet en toen ik hem daarna inschakelde zag ik "preparing to update staan" (blijkbaar wordt de firmware nu door Garmin Express ge-update of je het wil of niet terwijl je voorheen nog de vraag kreeg en con cancellen). Omdat ik niet wilde upgraden naar een instabiele versie heb ik maar mijn Edge uitgeschakeld, maar dat had ik niet moeten doen. Nu staat er alleen nog "System Software Missing" in beeld als ik hem aanzet en voor de rest doet het apparaat helemaal niets meer, ik krijg hem ook niet meer aan de PC of Mac aangesloten en ook de "force mass storage mode" truuk van de Edge 800 werkt niet op de 810.

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Garmin Support is pas na het weekend bereikbaar.
Afbeelding

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 06 jun 2015 18:07

Probeer het eens op deze manier: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=598

Zoeken op Index of perry als je andere firmware nodig hebt.
Marco :)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 06 jun 2015 21:50

Thanks scheurneus, dit werkte (ik moest er wel een oude slapende windows pc voor tot leven brengen.)
Afbeelding

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 13 jun 2015 20:30

Ik heb sinds 1,5 maand een Garmin Edge 810. Ik ben op zich heel tevreden met het apparaat en weet met behulp van dit forum hoe ik hem moet gebruiken. Vooral het navigeren van eigen routes bleek een hele puzzel waarbij na elke oplossing zich weer een nieuw probleem voor deed. Durf wel te stellen als ik dit forum niet had er niet uit was gekomen, dus dank allemaal voor het delen van de expertise! Ik heb er zelfs al een fietsvakantie meegereden en heb blind op mijn Edge kunnen vertrouwen!

Waar ik nu alleen problemen mee heb zijn de hoogtemeters. Mijn edge meet in alle weersomstandigheden veel te veel hoogtemeters. Zolang de weg biljartvlak is gebeurd er niks maar iets of wat beweging in het wegdek en de hoogtemeters vliegen er bij, ook in de vlakke polder. Denk dat als ik mijn geregistreerde hoogtemeters deel door 2 het aardig in de buurt komt van de werkelijkheid.

De barometer van de edge functioneert kortom niet en dus had ik hem teruggestuurd en zonder veel problemen een nieuwe gekregen. Echter ook bij mijn nieuwe Edge is het probleem precies hetzelfde en vliegen de hoogtemeters er weer aan. Nu vroeg ik me af of het gewoon is dat de hoogtemeters die de Edge 810 meet niet kloppen? Het kan toch niet zo zijn dat bij 2 gloednieuwe nieuwe Edge's die barometer niet werkt? Hoe groot is de foutmarge dan wel niet bij die apparaten? Of heb ik gewoon pech en werkt de barometer bij anderen wel normaal? Ben benieuwd naar jullie reactie, dank alvast!

Overigens had ik hier al op het forum naar de tip gekeken om de edge enige tijd op de thuislocatie naar satellieten te laten zoeken en zo de juiste hoogte te pakken. De hoogte bij vertrek is goed, maar alsnog vliegen de hoogtemeters er bij....

Graziano
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:13

Graziano 13 jun 2015 20:36

Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook de ervaring dat m'n 810 te veel hoogtemeters aangeeft na een rit.

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 13 jun 2015 22:49

Me to. Het lijkt erger geworden te zijn sinds hij op de v3.x release draait.

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 15 jun 2015 19:18

Hmm ik ben dus niet de enige. Lijkt er op dat het iets structureels is dan?!

Plaats reactie