Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

2 fietsen vervoeren met de auto: erin, erop of erachter?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 16 jan 2013 22:55

Ik weet dat er verschillende topics zijn over hoe je fiets in de auto te vervoeren en vast ook wel over welke mogelijkheden er zijn aan fietsendragers op het dak en op de trekhaak. Maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is: wat is de meest praktische manier om twee racefietsen te vervoeren richting Italie. Er wordt op de heen- en terugreis één keer overnacht in Oostenrijk. ook zou ik graag harder dan 120 km/u rijden, want anders duurt de rit door Duitsland zo lang ;-)

De auto waar het om gaat is een Skoda Fabia hatchback. Er zit een trekhaak onder en ik heb een fietsendrager voor op de trekhaak. Ook heb ik dakdragers.
Naast mijzelf als bestuurder zit ook mijn vriendin in de auto en moet er bagage mee voor ongeveer 3 weken vakantie. De ervaring heeft geleerd dat één fiets in de auto plus bagage net gaat. Twee fietsen is niet meer praktisch.

Wie kan er voor en nadelen toevoegen aan de volgende 3 opties:

1 Fietsen in de auto en bagage in een (2e hands/te lenen) dakkoffer
+ fietsen veilig voor vuil/steentjes/etc
+ bagage kan tijdens de overnachting mogelijk in de dakkoffer blijven zitten
- hoogte van auto + dakkoffer is beperkt
- dakkoffer moet nog wel geregeld/gekocht worden
- hoger verbruik
- op vakantie rijdt je steeds met dakkoffer rond of heb je de koffer in je appartementje staan?

2 Fietsen op de auto en bagage in de auto
+ fietsen staan hoog, dus weinig kans op steenslag etc.
+ auto + fietsen is hoog dus mogelijk lastig met tolpoortjes/parkeergarages/parkeerterreinen
- bij slecht weer worden de fietsen niet beschermd tegen vocht en vuil, maar krijgen de volle laag
- bevestigingsmateriaal om de fietsen te plaatsen moet nog gekocht worden, maar daarvan zijn de kosten beperkt.

3 Fietsen achter de auto op de fietsendrager
+ er hoeft niets aangeschaft te worden
+ fietsen blijven achter de auto schoner dan op de auto????
- Ik heb een eenvoudige fietsendrager, maar dan kan de achterklep niet meer open: onpraktisch
- op vakantie rijdt je steeds met fietsendrager rond of heb je de drager in je appartement staan

Mijn voorkeur gaat uit naar een dakkoffer en de fietsen in de auto, omdat het meest kostbare in de auto zit. Maar dat wordt mogelijk wel passen en meten.

ps: opties als 'een grotere auto' hoort niet tot de opties ;)
pps: voor wie het weten wil, ik wil met m'n vriendin in Italie aan de Sella Ronda Bike Day gaan deelnemen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jan 2013 07:14

Ik vind de fietsendrager achterop de meest praktische optie. Snelste montage ook. Qua verbruik ook de meest vriendelijke optie.

SVW
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 17 jan 2013 07:48

Optie 1. Fietsen zijn goed beschermd, ook bij regen. Mits goed bevestigd is stevig gasgeven niet zo'n probleem, wat ikzelf met fietsen op/achter de auto minder snel zou doen. En het verbruik.... Ik zou wel eens test willen zien met deze drie opties.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 17 jan 2013 08:31

Het lukt mij altijd om 2 fietsen in de auto te stoppen en voor 3 weken bagage mee te nemen. Ook nog met tent en kampeeruitrusting.
De truc is veel kleine tasjes in plaats van 2 grote. Al je fiets spullen als schoenen, helm, pomp, bidons, passen in en tussen de frames.

Wat ik wel altijd doe als ik met zn 2en ben, is de hele achterbank eruit schroeven en thuis laten, die stukken schuimrubber nemen echt veel plek in, 10 minuten werk.

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 17 jan 2013 09:08

ciclista schreef:Het lukt mij altijd om 2 fietsen in de auto te stoppen en voor 3 weken bagage mee te nemen. Ook nog met tent en kampeeruitrusting.
De truc is veel kleine tasjes in plaats van 2 grote. Al je fiets spullen als schoenen, helm, pomp, bidons, passen in en tussen de frames.

Wat ik wel altijd doe als ik met zn 2en ben, is de hele achterbank eruit schroeven en thuis laten, die stukken schuimrubber nemen echt veel plek in, 10 minuten werk.
+1 Achterbank eruit, fietsen achter de voorstoelen, ruimte opvullen met kleine tasjes en de grote bagage in de kofferbak. Zelfs nog ruimte voor koelbox en grote gereedschapskist voor fietsspullen.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2013 09:22

Zo doe ik het ook in een Astra (2003 ofzo) hatchback. Zitting van de achterbank eruit, de bank zelf niet neer klappen (hoofdsteunen laat ik ook zitten). Wielen uit de fietsen halen. De 1e fiets hang ik met 't stuur over de bank heen, staat die optimaal en klem. Deken er over en dan de 2 fiets erin. Vervolgens de ruimte op de grond achter de voorstoelen alvast wat opvullen en dan de wielen erbij. Allerlei kleine zooi is dan nog gewoon tussen de 2 fietsen te stoppen. De kofferbak kan dan volledig gevuld worden met andere spullen.

Met de kampeer spullen is het wel krap, maar het is er in te krijgen. Zonder kampeer zooi gaat 't heel makkelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 17 jan 2013 09:47

O wat is zo'n VW Passat station dan toch heerlijk.... Afgelopen zomer naar de Elzas: twee racefietsen, (veel) bagage, eigen hoofdkussens, 10 dozen wijn en nog gewoon eroverheen kijken in de achteruitkijkspiegel........

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2013 09:49

Bij een Fabia is het een koud kunstje om de hele achterbank inclusief leuning te verwijderen. Ik heb er zelf een (station).
Op het dak doe ik zelf omdat ik geen trekhaak heb en 2 kinderen (schijnt dat die niet op het dak mogen :twisted: ). Het nadeel is het vuil, insecten met name en een flinke regenbui zal ook wel niet ideaal zijn voor lagers e.d.
Met de hoogte bij tolpoortjes in Italië heb ik geen probleem gehad. Wel ooit een parkeergarage-foutje gemaakt, gelukkig goed afgelopen.
Het grootse nadeel vind ik echter de diefstalgevoeligheid. Zelf een keer mijn sleutel vergeten toen ik ergens ging fietsen en na 3 minuten (getimed) had ik de fiets al van het dak, inclusief denkwerk en gereedschap zoeken. Het gaat om een Thule dakdrager waarbij je de voorvork klemt en het wiel in de auto vervoerd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2013 10:33

Lukt mij met een A3 en een BMW 1 serie zelfs: 2 fietsen + bagage voor 2.5 week. Kwestie van idd meerdere tassen en beetje logisch indelen.
Gewoon lekker doorrijden zonder twijfel, fietsen liggen in de auto bij tussenstops (diefstal), etc.
Less is bore

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 17 jan 2013 11:04

Ik heb een Magirus Deutz (ex Feuerwehr ) , kan nog 4 ton laden, dus fietsen mee is geen probleem, gewoon laden en rijden..( verbruik 1 op 3 dat dan weer wel )...PS ook nog plek voor 8 personen en bagage..

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 jan 2013 11:19

daniel1975 schreef:Lukt mij met een A3 en een BMW 1 serie zelfs: 2 fietsen + bagage voor 2.5 week. Kwestie van idd meerdere tassen en beetje logisch indelen.
Gewoon lekker doorrijden zonder twijfel, fietsen liggen in de auto bij tussenstops (diefstal), etc.
Zou voor mij ook de enige optie zijn.

Achterbank eruit halen is ook wel de moeite zo te lezen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2013 13:12

Bij mij gaat 'ie, ondanks grote auto (Saab 9-3) toch bovenop het dak. Wij nemen met z'n 3-tjes blijkbaar zo onwijs veel zooi mee, dat dit echt de enige optie is. Heb zo'n Thule ding waar je de voorvork in vast klemt. Daarmee zit de fiets dan ook op slot. Iig goed genoeg om de snelle dief tegen te houden hoop ik; ik parkeer de auto wel zo dat ik 'em in het zicht hou. Ik probeer de snelheid onder de 145 km/u te houden. Dat is voor de fiets, afgezien van een mm's dik vliegenkerkhof, geen enkel probleem.

Aan de andere kant: in mijn studententijd ook wel eens 3 fietsen+3 mensen + kampeerspullen IN een klein rovertje gekregen en daarmee naar de provence en de Alpen gereden, dus met een beetje goede wil kan (bijna) alles.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie