Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

nieuwe heup

comeback2013
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:38

comeback2013 07 jan 2013 14:45

Ik ben half november ongelukkig onderuitgegaan met mijn racefiets en heb mijn heup gebroken.
Heb nu een nieuwe heup en wil weer gaan wielrennen (toertochten rijden). Wie heeft daar ervaring mee ?

swbr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 sep 2012 09:48

swbr 07 jan 2013 15:59

Ik fiets al jaren vrolijk rond met de kunstheup die ik 20 jaar geleden op m'n 18e kreeg. Maar stel deze vraag eens aan je behandelend arts, of op z'n minst je fysiotherapeut. Dat het bij mij prima gaat, zegt niet zo heel veel over hoe het jou zal vergaan. Volgens mij is het wel zo dat fietsen geen belasting is voor je heupgewricht en dat de beweging in principe goed is voor je.

comeback2013
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2013 14:38

comeback2013 07 jan 2013 21:59

Bedankt. Arts zegt inderdaad dat het geen probleem is. Landis heeft er zelfs de Tour mee "gewonnen", maar ik ben op zoek naar ervaringen uit de praktijk.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 07 jan 2013 22:41

Heb verschillende clienten behandeld met een nieuwe heup. Allemaal fanatieke fietsers. Allemaal alweer zonder problemen weer op de racefiets gestapt. In het begin wel wennen aan het diep zitten i.v.m. de buighoek in je heup. Meestal na 3 maanden is het heupkapsel voldoende geheel om de belasting weer aan te kunnen. Zoals swbr al zegt er komt weinig belasting op het heupgewricht omdat je gewicht op je zadel rust. Cliënten met een versleten heup vertellen mij dat ze beter een stuk kunnen fietsen dan dat ze een blokje om lopen.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 09 jan 2013 13:37

Bij mij is een tijd geleden artrose in beide heupen geconstateerd. Hiervoor advies gevraagd bij een sportarts. Deze adviseerde vooral om te blijven fietsen. Ook al omdat de revalidatie bij het plaatsen van een nieuwe kunstheup ook bestond uit fietsen. Toevallig staat dit stukje in de medische rubriek van de laatste "FIETS".
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

fietsengeniet
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2013 11:04

fietsengeniet 19 jan 2013 15:49

Ik fiets nu bijna een jaar met twee nieuwe heupen en dat gaat prima.
Ben het laatste jaar steeds meer gaan fietsen en nu ik weer pijnvrij kan fietsen gaat het alleen maar sneller.
Hoop alleen niet dat de vele kilometers de duurzaamheid van de prothese's beinvloed.
Geeft me wel hoop dat swbr al 20 jaar met zijn kunstheup rond fietst !

Gr. Patrick

harmen341970
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2014 18:26

harmen341970 21 jan 2014 18:35

Bij mij is ook Artrose geconstateerd en de Othopeed heeft aangegeven dat er sprake is van een totaal versleten heupgewricht. Het fietsen gaat op zichzelf prima maar ik krijg wel steeds meer last met de buigingshoek en heb het idee dat de kracht overbrenging niet meer optimaal is. Ik ben 43 jaar en wil als het even kan nog vele jaren van de fietssport genieten. Er zijn verschillende soorten kunstheupen waarvan de meest slijtvaste vlgs. mij de keramische uitvoering is. Wie heeft tips en adviezen. Wat is een goed moment om de bestaande heup te vervangen voor een kunstuitvoering en welke type kunstheup sluit dan het beste aan op de situatie (ik ben nog relatief jong en wil me nog vele jaren gezond en intensief gewegen).

BMC-er
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2013 18:45

BMC-er 21 jan 2014 22:40

Comeback2013, er is hoop!
Ik heb begin september 2013 vanwege artrose een nieuwe heup gekregen. 2 weken na de operatie mocht ik alweer op de hometrainer en na 6 weken weer op de fiets buiten, maar dat was wat te vroeg omdat de buigbaarheid te beperkt was. Inmiddels ben ik weer volop aan de bak al moet ik wel zeggen dat de buigbaarheid nog beter moet voor een goede diepzit.Dat gaat nu de goede kant op. Ook de kracht moet nog beter en dat heeft alles met de hersteltijd van de doorgesneden spieren te maken, wordt gezegd. Ik rijd nu al rondjes van 100km met 30 gemiddeld en het plan voor 2014 is Volta 160, LBL275 en https://www.girodikika.nl/arno-tersteeg
Mijn rondjes vind je hier: http://www.strava.com/athletes/674655

Dus ook met jou met je nieuwe heup zal het wel goed komen.

ZoeterwoudeCycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2018 16:05

ZoeterwoudeCycling 07 apr 2022 15:34

Graag blaas ik wat nieuw leven in deze discussie om te horen hoe het racefietsen gaat van de mensen in deze forumpost met een nieuwe heup na vele jaren. Zelf ben ik 34 en kamp sinds 2 jaar met flinke heupklachten als gevolg van een versleten heup. Hiervoor was ik vrij fanatiek wielrenner maar als gevolg van mijn heupklachten ligt mijn activiteitenniveau op een erg laag pitje momenteel. Uiteraard wil ik een operatie zo lang mogelijk uitstellen maar tegelijkertijd mis ik het fietsen ook erg. Het zou helpen om te horen dat (fanatiek) racefietsen met een nieuwe heup ook na 10-15 jaar nog steeds goed gaat. Iemand die hier graag iets over wil delen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 apr 2022 15:52

Zelf ben ik er deze winter aan ontsnapt na zware breuken in de heupkop en heupkom met een ontwrichting erbij (de zogenaamde pipkin fractuur). Ik heb 6 weken in bed moeten liggen, en men gaf me maar 20% kans op herstel van de eigen heup, maar dat is ondertussen toch gelukt, ook met behoud van kracht in het getroffen been, dankzij veel krachtwerk thuis. Mijn FTP is terug 300w aan 64kg en 52j (gemiddeld gezien 49%/51% verdeling L/R).

Mijn fietskameraad fietst ondertussen al 10j met een heupprothese en is nog steeds even sterk op zijn 52e. Hij reed zich vorig jaar nog in de top 20 aller tijden van de Monstertijdrit, en heeft de laatste jaren ook wel af en toe een koersje gewonnen onder leeftijdgenoten. Hij heeft een typische vermogensverdeling van 46%/54% sinds de prothese, dat wel.
Afbeelding

ZoeterwoudeCycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2018 16:05

ZoeterwoudeCycling 11 apr 2022 21:36

Zo, dat is een heftig verhaal zeg! Wel fijn om te horen dat je volledig bent herstelt, dat zal wel een zware tijd zijn geweest. Dank ook voor voor je berichtje over je fietskameraad, dat geeft in ieder geval goede hoop voor mij en maakt het wat makkelijker te accepteren om voor een operatie te gaan.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 apr 2022 08:02

3 jaar geleden na een val op mijn vrijgezellen feest (1 week voor mijn huwelijk) ook gevallen en heup gebroken. De breuk was te hoog om te herstellen en ook een prothese gekregen. Na 3 maand zat ik op de fiets, na 4 maand eerste keer weer 100km en 10 maand later reed ik beter dan voor mijn val. Ik kon vlugger terug goed fietsen dan stappen.

Belangrijkste is je oefeningen doen en zo vlug mogelijk veel bewegen.

Plaats reactie