Pagina 1 van 1

Frame vragen

Geplaatst: 06 jan 2013 12:59
door Stief
Beste ik heb recent een vervangopdracht gekregen ivm les mechanica... ik besef goed genoeg dat mijn kennis automechanica een + punt is maar niet genoeg is om les te geven over fietsen.... ik hoop hier op een paar vraagjes antwoord te kunnen krijgen.

Waarom kiezen sommige fabrikanten ervoor om de frame te lassen en sommige te solderen?
Wat merk je tijdens het fietsen als het frame krom is?
De linker- en rechter kant van de fiets wordt toch gewoon bepaald volgens de rijrichting (zoals je dus zit op je fiets)?

Waar kan ik materiaal vinden om het frame van de fiets te kunnen uit meten? (rechtheid enzo)

Re: Frame vragen

Geplaatst: 06 jan 2013 16:41
door onno1990
Stief schreef:Beste ik heb recent een vervangopdracht gekregen ivm les mechanica... ik besef goed genoeg dat mijn kennis automechanica een + punt is maar niet genoeg is om les te geven over fietsen.... ik hoop hier op een paar vraagjes antwoord te kunnen krijgen.

Waarom kiezen sommige fabrikanten ervoor om de frame te lassen en sommige te solderen?

aluminium lassen staal solderen (meestal)

Wat merk je tijdens het fietsen als het frame krom is?

dat ie scheef trekt en niet fatsoenlijk door de bochten gaat

De linker- en rechter kant van de fiets wordt toch gewoon bepaald volgens de rijrichting (zoals je dus zit op je fiets)?

snap de vraag niet helemaal, maar links is waar je duim rechts zit

Waar kan ik materiaal vinden om het frame van de fiets te kunnen uit meten? (rechtheid enzo)

"rechtheid" wordt meestal bepaald door een touwtje vanuit het ene achterpad over het balhoofd naar het andere achterpad te spannen. als je zadelbuis in het midden zit is het frame meestal wel recht

Re: Frame vragen

Geplaatst: 06 jan 2013 20:22
door lugosi
In dit handboek dat je gratis kan downloaden vind je vast en zeker een antwoord op de meeste van je vragen: http://www.timpaterek.com/tpmanual_pdf.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lassen of solderen zal te maken hebben met het gebruikte materiaal veronderstel ik.
Een frame dat niet recht meer is zal anders reageren op sturen, nemen van bochten, obstakels,...
De rechtse kant is de kant met de aandrijving, dus zoals je zegt volgens de rijrichting.

Een zeer interessante website is die van m-gineering, daar staat erg veel info over frames en het bouwen ervan en welke tools of alternatieven te gebruiken. (bovendien in het Nederlands)
Bijvoorbeeld hoe je een achtervork controleert en richt: http://www.m-gineering.nl/avorkricht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De rest vind je hier: http://www.m-gineering.nl/start.htm" onclick="window.open(this.href);return false;