Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Time Xpresso pedalen

Harry1968
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 sep 2011 15:03

Harry1968 03 jan 2013 14:35

Ik ben op zoek naar nieuwe pedalen en las dat Time net nieuwe pedalen heeft uitgebracht. De Xpresso als opvolger van de Iclic2. Iemand al ervaring met deze pedalen of weet iemand waar ik een review of test kan vinden? Ze zien er erg mooi uit en zijn ook nog eens heel licht.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Xpresso 8.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2013 15:31

Ik ben ook geïnteresseerd in deze pedalen. Ik ga er van uit dat de werking van de pedalen gewoon goed is, het probleem is alleen dat bij de vorige generatie Iclic de duurzaamheid het zwakke punt was. Ik wacht dus nog even totdat de eerste gebruikers op de internetfora zich melden die er 15.000+ km mee gefietst hebben.
Campagnolo Ultra Dork

Harry1968
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 sep 2011 15:03

Harry1968 07 jan 2013 15:44

Gisteren besloten om Look Keo Blade Carbon cromo te bestellen bij Bike Components. Goede verhalen over gelezen en nu aantrekkelijk geprijsd. De Time Xpresso zien er mooi uit, maar er is nog zo weinig over bekend en na alle problemen die ik heb gelezen over de Iclic pedalen durfde ik het niet aan.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 feb 2013 14:56

Harry1968 schreef:Gisteren besloten om Look Keo Blade Carbon cromo te bestellen bij Bike Components. Goede verhalen over gelezen en nu aantrekkelijk geprijsd. De Time Xpresso zien er mooi uit, maar er is nog zo weinig over bekend en na alle problemen die ik heb gelezen over de Iclic pedalen durfde ik het niet aan.
Waar heb jij de Keo Blade besteld?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 06 feb 2013 17:25

Gisteren besloten om Look Keo Blade Carbon cromo te bestellen bij Bike Components.

bijj bike componens dus ;-)

Harry1968
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 sep 2011 15:03

Harry1968 07 feb 2013 20:39

wielertje schreef:Gisteren besloten om Look Keo Blade Carbon cromo te bestellen bij Bike Components.

bijj bike componens dus ;-)
Klopt :D . Heerlijke pedalen dus absoluut geen spijt.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 07 mei 2013 22:51

Gebruik nu 500km de xpresso 8's, met vittoria hora evo schoenen.

De plaatjes zijn erg breed, groot oppervlak zoals Time het uitlegt. Hierdoor heb ik wel even een goede positie onder mijn schoen moeten zoeken omdat ondanks mijn grote maat 48 de plaatjes net op de zijkant van de zool drukte. Nu het goed zit; fantastisch contact en geen klachten meer van een dove voorvoet zoals ik in het begin had bij mijn Look Keo's

Inklikken gaat makkelijk, duidelijke klik, 1 kant was bij de laatste rit wat minder (meer krrrk, in plaats van Klaq!) maar even schoongespoten en toen deed ie het weer normaal, waarschijnlijk wat zand in het klikmechanisme?

Uitklikken; geen problemen, klikt alleen uit bij duidelijke draaiende beweging, geen per ongeluk uitklikken bemerkt bij fors aanzetten oid. Heb ik overigens met Looks ook nooit gehad. En SPD's ook niet.

Comfort is top, heb de cleats er in 2-3x goed onder weten te krijgen qua instelling zij/voor/hoek (1 ritje mee bezig geweest), Time heeft een heel handig systeem waarbij je precies kunt zien hoeveel graden je je plaatje draait op je schoen, wel zo handig voor vervangen. Bij Look vind ik dit lang niet zo handig. Je kunt ook de Q-factor iets veranderen door de plaatjes om te draaien (li op de re-schoen en vice versa)

Plaatjes zijn fijn, je kunt er prima op lopen en het gedeelte dat in moet klikken hangt een halve cm boven de grond dus tot nu toe nauwelijks slijtage op de contactpunten, alleen van inklikken. Dit is bij Look echt anders, daar moet je echt niet teveel mee lopen.

Pedalen zien er mooi uit, passen goed bij mijn fiets. Het gekleurde onderdeel in het pedaal is blijkbaar ook nog te vervangen als je liever zwart of felrood hebt.

Dus; prima tevreden over de xpresso's 8. Verbeterd tov Looks; makkelijker instellen plaatjes, duidelijker in-/uitklikken, minder slijtage plaatjes, uiterlijk.
Minpunten heb ik nog niet zo kunnen ontdekken. Misschien dus dat ze wat gevoeliger zijn voor zand/stof, maar dat was eenmalig, we zullen zien.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 09 jun 2013 16:48

Nu je ze al wat langer hebt, bevallen ze nog steeds? Omdat ik met m'n Looks (blades en keo 2 max) telkens weer last heb van krakende schoenplaten, ben ik op zoek naar wat anders en overweeg Time Xpresso 8 of 12.
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 jun 2013 00:03

Geen uitgebreide ervaring maar na een paar ritjes is de eerste indruk goed. Zeker en licht inklikken en stabiel gevoel in pedaal met toch de nodige bewegingsvrijheid. De plaatjes zijn iets dikker dan ik gehoopt had en doordat de pedalen zo licht zijn hangen ze niet altijd "instapklaar" met de achterkant naar beneden. Maar onder de streep overweeg ik toch de Spd sl pedalen op mijn andere fiets in te ruilen voor de time.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 11 jun 2013 07:34

Bedankt. Denk dat ik ze binnenkort ook maar ga aanschaffen, de lichtste variant (155 gram voor de set) is nog lichter dan de Blades met 95 gram per pedaal. Het gewicht van de platen maar even buiten beschouwing gelaten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
robakio
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2010 19:52

Gebruikersavatar robakio 11 jun 2013 15:28

Ik gebruik ze (de8) ook al een kleine 4000 km tot alle tevredenheid!
Af en treed er wat gekraak op. Maar als je ze af en toe inspuit met WD40 (doe ik tenminste) is dat snel verholpen.

Erg fijn klik mechanisme. Plaatjes zijn goed op te lopen. Zijn ze natuurlijk niet voor gemaakt!!!

Al met al een tevreden gebruiker!
en het rode past mooi bij de fiets :D

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 11 jun 2013 17:55

robakio schreef:als je ze af en toe inspuit met WD40 (doe ik tenminste) is dat snel verholpen.
Dat ga ik eerst maar eens uitproberen met m'n Look pedalen. Had me niet gerealiseerd dat ik twee sets moet aanschaffen of een extra paar schoenen en dan wordt toch wel een dure grap.
Afbeelding

Plaats reactie