Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shifter voor derailleur pakt niet altijd

Gebruikersavatar
zerutti
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:53
Locatie: Haarlem

Gebruikersavatar zerutti 02 jan 2013 20:08

Beste fietstechneuten, ik heb shifters van Campagnolo record 10 ultra op mijn racefiets. Soms pakt de shifter van de voorderailleur niet. Dat is alleen als ik buiten (waar anders) fiets, controleer ik het thuis op de standaard dan werkt (binnen) alles wel weer goed. Let wel het gaat alleen over schakelen van klein voorblad naar groot voorblad. Het lukt wel als ik er al fietsend een duwtje aan geef, maar dat siert een racefietser ook niet echt. Wie heeft een advies?

Groet, Peter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 jan 2013 20:59

kabelspanning verhogen.

jsp64
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 sep 2011 20:06
Locatie: Maassluis

jsp64 02 jan 2013 22:12

of het probleem wat gedetailleerder uitleggen:
'pakt' de shifter niet zoals in: het shifter mechanisme slaat over terwijl ik de hendel meerdere keren kan bewegen
of: ik kan de hendel niet bewegen (mogelijk omdat de voor derailleur te laag staat)

Gebruikersavatar
zerutti
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:53
Locatie: Haarlem

Gebruikersavatar zerutti 02 jan 2013 22:25

De handel lijkt helemaal vrij te lopen en de kabel niet te pakken. Als ik aan de kabel trek schakelt hij naar hte kleine voorblad dus ik denk niet dat het kabelspanning is. Als ik de drailleur een zetje geef pakt de kabel hem wel. Ik las ergens iets over olie/ver dat te dik wordt buiten maar zo koud is het nog niet.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 03 jan 2013 08:40

Zijn meerdere opties waarom de derailleur niet goed functioneert. Beste is de afstelling van vooraf aan te doorlopen en dan kijken hoe het gaat.
Uitleg kan je vinden in de Campagnolo handleiding of hier: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments" onclick="window.open(this.href);return false;

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 03 jan 2013 09:46

Omdat je zegt "soms" denk ik dat het een shifter probleem is. De shifter kan worden voorzien van nieuwe veertjes, los te koop bij de campa dealers voor een paar euro. Op deze site zie je een schema met daarop alle afzonderlijke delen. Wel goed opletten dat de juiste veertjes koopt, verschil tussen links en rechts. Tenslotte adviseer ik de shifter voorzichtig te demonteren, anders vliegt alles door de kamer. :D
http://www.campyonly.com/howto/ergo_rebuild.html
http://www.youtube.com/watch?v=6OocYpHXJ3Y
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
zerutti
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 mar 2010 12:53
Locatie: Haarlem

Gebruikersavatar zerutti 03 jan 2013 10:40

Bedankt voor jullie goede adviezen. Zal er zeker voorzichtig mee zijn, werkelijk bedankt voor de sites. Ik ga het eens grondig uit zoeken, zal later mijn bevindingen hier plaatsen.

Groet, Peter

Plaats reactie