Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadel opnieuw bekleden. Ervaringen?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 dec 2012 00:03

Wil een lekker zittend zadel dat er niet meer zo goed uitziet van een nieuw leren dekje voorzien. Bedrijf in autobekleding rekent 40 euro. Denk erover het zelf te proberen. Reststukje leer kost bijna niets. Iemand hier ervaring mee? Wat is goede lijm? Viel me op dat het oude dekje er relatief eenvoudig af ging terwijl het tijdens gebruik altijd netjes strak bleef zitten. Wat voor lijm is dat?

Alle tips zijn welkom.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 dec 2012 00:27

Vroeger wat geklooid met car-audio e.d., daar gebruikte ik deze altijd:http://www.mbcaraudio.nl/lijmspray/7298 ... l-pro.html Ook voor leer.
Voor een zadel is het wel van belang dat het leer zeer soepel is, eventueel een klein naadje maken op de punt van het zadel zoals bij een Cinelli Unicanitor zadel.
De randjes kun je mooi klemmen met wasknijpers.
Campagnolo Ultra Dork

borrie2
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 sep 2011 14:54

borrie2 01 jan 2013 19:29

ik heb dit wel eens gedaan, maar mijn foto's zijn helaas niet meer beschikbaar:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 4&p=146722" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 01 jan 2013 21:45

Een suggestie die me te binnen schiet: zou je niet wat advies kunnen inwinnen bij zo'n schoenreparatieservice? Die hebben ook allemaal middeltjes, waaronder lijm e.d. waarmee je de boel volgens mij goed vast moet kunnen zetten. Just a thought.....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jan 2013 21:47

De vorm gaat na verloop van tijd volledig uit het zadel. Waarom voor 40,- bekleden waarmee je het alleen optisch herstelt?
Less is bore

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 jan 2013 16:54

Nou heel simpel omdat het zadel maar beperkt bebruikt is (ivm "verkeerde" kleur vroegtijdig vervangen) en hierdoor nog lang niet doorgezakt. Door een iets te fanatieke poetsbeurt en wat verkleuring is alleen het dekje niet mooi meer. Bovendien wordt het gebruikt op een tweede fiets waarop hooguit 1000 km per jaar gereden wordt. Op die manier kan het zadel nog heeeeeeel lang mee.

En met een busje spuitlijm en reststukje leer moeten de kosten wel te halveren zijn. En kan ik bovendien een dekje zonder al die tegenwoordig gebruikelijke, maar in mijn ogen meestal lelijke en overbodige opdruk kiezen. Al zijn de kosten niet het allerbelangrijkste. Een lekker zittend zadel dat er weer als nieuw uitziet is mij wel wat waard. Maar meer tips om het zelf te proberen zijn zeker welkom. Lijkt me gewoon leuk om zelf te proberen. Maar liefst wel met nog wat meer tips in de achterzak...

Plaats reactie