monteren Campagnolo ultra torque crank
-
- Forum-lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10
Beste allen,
Wat betreft de montage van een (record) ultra torque crank, gebruiken jullie een momentsleutel hiervoor? De aanhaalmomenten (tussen de 40 en 60 Nm) zijn zo verschrikkelijk hoog dat een momentsleutel volgens mij meer voor de 'show' is. Je mag hem namelijk meer aanhalen dan de lockring van je cassette.
Wat is jullie mening?
Wat betreft de montage van een (record) ultra torque crank, gebruiken jullie een momentsleutel hiervoor? De aanhaalmomenten (tussen de 40 en 60 Nm) zijn zo verschrikkelijk hoog dat een momentsleutel volgens mij meer voor de 'show' is. Je mag hem namelijk meer aanhalen dan de lockring van je cassette.
Wat is jullie mening?
-
- Forum-lid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26
Dat was ook exact mijn vraag een paar topics terug. Ik heb het uiteindelijk (veel sleutelervaring) gewoon op gevoel gedaan. In het campafilmpje wordt het ook op gevoel gedaan. Mijn enige angst was het vast komen te zitten van de cups omdat de draad in het carbon zit geplakt, maar verder zie ik in dit geval niet zo de waarde van een momentsleutel. Kransjes zet ik overigens ook altijd op gevoel vast.Bianchista schreef:Beste allen,
Wat betreft de montage van een (record) ultra torque crank, gebruiken jullie een momentsleutel hiervoor? De aanhaalmomenten (tussen de 40 en 60 Nm) zijn zo verschrikkelijk hoog dat een momentsleutel volgens mij meer voor de 'show' is. Je mag hem namelijk meer aanhalen dan de lockring van je cassette.
Wat is jullie mening?
In dit soort gevallen is het aanhaalmoment vooral bedoeld voor onervaren sleutelaars, anders dan bij de m5 boutjes en het kwetsbare carbon en alu.
It's all about the bike!
-
- Forum-lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10
Het gaat mij niet om de bottom brackets (heb bb30 UT cups) Doordat ik de bb30 heb, heb ik daar ook geen schroefdraad waar in bang voor kan zijn. Het gaat me puur om de bout van de crank zelf.
Alle kleine boutjes die tot 5 Nm mogen gaan gewoon met de hand zonder momentsleutel. 5Nm is voor mij voorzichtig handvast, eventueel incombinatie met carbon montagepasta.
Alle kleine boutjes die tot 5 Nm mogen gaan gewoon met de hand zonder momentsleutel. 5Nm is voor mij voorzichtig handvast, eventueel incombinatie met carbon montagepasta.
Gaat met de momentsleutel bij mij. Vooral omdat ik zeker weet dat de bout vast genoeg zit en ik geen gekraak gedoe krijg. Verbaas me altijd hoeveel kracht je moet zetten om het moment te halen. Daarnaast heb ik een lange moment sleutel waar ik goed de nodige kracht mee kan zetten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10
Klopt ja! Je denkt dat je de beoel stuk trekt maar dat ben je qua Nm nog niet eens op de helft. Ik heb een hele goede grote ratel, maar zonder momentdicatie, helaas.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 33649
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik doe het wel, even los en weer vast.
People listen to reply, not to understand
Ik haal dan ook de cups los. Is tenslotte een kleine klus. Ik vet dan ALLES opnieuw in en doe dan ook veel vet binnenin de cups.
Ik gebruik Shimano montagepasta en dat spul is niet watervast. Ik heb ook wel eens watervast vet voor schepen gebruikt, maar daarmee kreeg ik de kraak er toen niet uit.
Als ik de fiets enkele uren in de regen achterop de auto naar een vakantiebestelling heb vervoerd (reis naar Z. Frankrijk bv), dan haal ik de boel ook los.
Ik gebruik Shimano montagepasta en dat spul is niet watervast. Ik heb ook wel eens watervast vet voor schepen gebruikt, maar daarmee kreeg ik de kraak er toen niet uit.
Als ik de fiets enkele uren in de regen achterop de auto naar een vakantiebestelling heb vervoerd (reis naar Z. Frankrijk bv), dan haal ik de boel ook los.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Even een oud topic uit de mottenballen halen
. Gisteren het crankstel en cups uit het frame gehaald, schoongemaakt en weer teruggemonteerd. Alleen die veerklem vergeten te monteren. Nu zag ik net in een YT filmpje dat die ook pas als laatste wordt geplaatst, dus na het aandraaien van de UltraTorque-bout die beide crankas-helften aan elkaar vastzet. Wat heeft die veerklem dan nog voor nut? Ik had verwacht dat die al voor het aandraaien van de bout geplaatst moet worden om zo te zorgen dat de rechtercrank op de juiste plaats wordt gefixeerd en niet door die wafelring van de linkercrank verplaatst kan worden. Of zit de klem rechts naast het lager zodat die niet naar buiten kan worden geduwd?