Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

monteren Campagnolo ultra torque crank

Bianchista
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10

Bianchista 19 dec 2012 12:44

Beste allen,

Wat betreft de montage van een (record) ultra torque crank, gebruiken jullie een momentsleutel hiervoor? De aanhaalmomenten (tussen de 40 en 60 Nm) zijn zo verschrikkelijk hoog dat een momentsleutel volgens mij meer voor de 'show' is. Je mag hem namelijk meer aanhalen dan de lockring van je cassette.

Wat is jullie mening?

MartijnPinarello
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:26

MartijnPinarello 19 dec 2012 12:54

Bianchista schreef:Beste allen,

Wat betreft de montage van een (record) ultra torque crank, gebruiken jullie een momentsleutel hiervoor? De aanhaalmomenten (tussen de 40 en 60 Nm) zijn zo verschrikkelijk hoog dat een momentsleutel volgens mij meer voor de 'show' is. Je mag hem namelijk meer aanhalen dan de lockring van je cassette.

Wat is jullie mening?
Dat was ook exact mijn vraag een paar topics terug. Ik heb het uiteindelijk (veel sleutelervaring) gewoon op gevoel gedaan. In het campafilmpje wordt het ook op gevoel gedaan. Mijn enige angst was het vast komen te zitten van de cups omdat de draad in het carbon zit geplakt, maar verder zie ik in dit geval niet zo de waarde van een momentsleutel. Kransjes zet ik overigens ook altijd op gevoel vast.

In dit soort gevallen is het aanhaalmoment vooral bedoeld voor onervaren sleutelaars, anders dan bij de m5 boutjes en het kwetsbare carbon en alu.
It's all about the bike!

Bianchista
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10

Bianchista 19 dec 2012 13:03

Het gaat mij niet om de bottom brackets (heb bb30 UT cups) Doordat ik de bb30 heb, heb ik daar ook geen schroefdraad waar in bang voor kan zijn. Het gaat me puur om de bout van de crank zelf.
Alle kleine boutjes die tot 5 Nm mogen gaan gewoon met de hand zonder momentsleutel. 5Nm is voor mij voorzichtig handvast, eventueel incombinatie met carbon montagepasta.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 19 dec 2012 14:09

Gaat met de momentsleutel bij mij. Vooral omdat ik zeker weet dat de bout vast genoeg zit en ik geen gekraak gedoe krijg. Verbaas me altijd hoeveel kracht je moet zetten om het moment te halen. Daarnaast heb ik een lange moment sleutel waar ik goed de nodige kracht mee kan zetten.

Bianchista
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10

Bianchista 19 dec 2012 15:30

Klopt ja! Je denkt dat je de beoel stuk trekt maar dat ben je qua Nm nog niet eens op de helft. Ik heb een hele goede grote ratel, maar zonder momentdicatie, helaas.

janoux
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 jan 2012 20:02

janoux 21 dec 2012 10:38

trek de bout ook altijd "op gevoel"strak aan. is nog nooit las gaan zitten. Doe er altijd een likje locktite op. Trek /controleer wel minstens 2x per jaar de bout.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 dec 2012 11:40

Hoe vaak halen jullie het crankstel los om de boel schoon te maken cq invetten?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 dec 2012 14:14

Ik zo'n 2x per jaar (elke 10000 km of zo).
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 dec 2012 16:28

diogenes schreef:Ik zo'n 2x per jaar (elke 10000 km of zo).
Haal je dan ook de cups los?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 dec 2012 16:33

Ik doe het wel, even los en weer vast.
Less is bore

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 22 dec 2012 10:06

Ik haal dan ook de cups los. Is tenslotte een kleine klus. Ik vet dan ALLES opnieuw in en doe dan ook veel vet binnenin de cups.

Ik gebruik Shimano montagepasta en dat spul is niet watervast. Ik heb ook wel eens watervast vet voor schepen gebruikt, maar daarmee kreeg ik de kraak er toen niet uit.

Als ik de fiets enkele uren in de regen achterop de auto naar een vakantiebestelling heb vervoerd (reis naar Z. Frankrijk bv), dan haal ik de boel ook los.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 19 mar 2023 11:10

Even een oud topic uit de mottenballen halen 😉. Gisteren het crankstel en cups uit het frame gehaald, schoongemaakt en weer teruggemonteerd. Alleen die veerklem vergeten te monteren. Nu zag ik net in een YT filmpje dat die ook pas als laatste wordt geplaatst, dus na het aandraaien van de UltraTorque-bout die beide crankas-helften aan elkaar vastzet. Wat heeft die veerklem dan nog voor nut? Ik had verwacht dat die al voor het aandraaien van de bout geplaatst moet worden om zo te zorgen dat de rechtercrank op de juiste plaats wordt gefixeerd en niet door die wafelring van de linkercrank verplaatst kan worden. Of zit de klem rechts naast het lager zodat die niet naar buiten kan worden geduwd?

Plaats reactie