Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

monteren Campagnolo ultra torque crank

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 19 mar 2023 15:33

Geen idee waarom die klemveer er is maar ik weet niet beter dan dat je deze na montage van de crank pas monteert. Het is een soort uitvalbeveiliging zoals ik het zie.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 mar 2023 15:49

Ik denk hetzelfde. Maar valt voor mijn gevoel onder de nutteloze onderdelen.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 19 mar 2023 17:03

Nou ja, als de crank losraakt kun je in ieder geval naar huis peddelen want de drive side zal er niet uitvallen.
Ride bikes, not tanks!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 19 mar 2023 17:38

Leon heeft het juist, moet dus ook pas als laatste gemonteerd worden.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 19 mar 2023 17:49

Thanx!

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 19 mar 2023 20:55

De veerklem is bedoeld om de buitenring van het 'drive side' lager te fixeren in de cup zodat die bij het fietsen niet gaat meedraaien. De wafelring of wave washer heeft twee functies - de eerste is om kleine afwijkingen in de breedte van de bracketpot op te vangen. Het ultra-torque systeem heeft geen mogelijkheid om de afstand tussen de cranks af te stellen (zoals Shimano Hollowtech), de Hirsch koppeling is vast en kan niet worden afgesteld. Als je dus een bracketpot hebt die iets afwijkt van de voorgeschreven 68mm (of 70 bij ITA) dan zou je (bij een te smalle bracketpot) speling kunnen hebben, of (bij een te brede bracketpot) je cranks worden vastgeklemd. Campagnolo staat daarom een bepaalde speling toe in de breedte van de bracketpot, zie de ultra torque specificaties. De wave washer vangt die speling op, en zorgt ook nog voor een 'preload' op de buitenste lagerring van de non-drive side zodat die niet gaat meedraaien in de cup, dezelfde functie dus als de veerklem aan de drive side. Als je de veerklem als laatste plaatst moet je zorgen dat je de drive side crank goed 'in de cup' duwt terwijl je de klem in de gaatjes zet, zodat het lager goed in de cup zit.

Plaats reactie