Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

wiellagercups

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 29 nov 2012 12:11

Is er iemand op dit onvolprezen forum die weet waar je nog lagercups kunt bestellen voor je m.b.-wielen? Ik ben nl. voor een kennis bezig de wielen van zijn fiets te herstellen, maar omdat deze al sedert geruime tijd het nodige onderhoud hebben ontbeerd, zijn de kogels ook op het lagervlak van de cups ingelopen. Omdat ze nog mooi recht zijn en het remvlak nog goed is, dacht ik ze eenvoudig te kunnen repareren door deze cups, samen met cones en kogels, te vervangen. Het typenr. kan ik niet achterhalen, maar het lijken me Shimano-naven te zijn, ong. 10 jaar oud. Als ik bij de lokale fietsenmakers informeer naar de verkrijgbaarheid hiervan, word ik meewarig aangekeken: "dat doen we niet meer". Alternatief: nieuwe wielen (meer geld) of nieuwe naven (meer werk).
Dus iemand nog een adresje of misschien zelf nog wat liggen? Ik hou me aanbevolen!

Gr. Herman

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 nov 2012 12:38

Herman, een typenummer (en evt. bouwjaar) zou zeker helpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 29 nov 2012 15:12

Bij Roseversand kun je de nodige Shimano onderdelen los bestellen (kogels, cups, etc.). Kijk daar dus maar ff rond in de webshop.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 29 nov 2012 18:49

Losse cups voor Shimano ga je denk ik niet vinden,

kogels en conussen mag geen probleem zijn.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 nov 2012 10:26

Cups gaan inderdaad waarschijnlijk problemen opleveren. Kogels en conussen zal daarentegen geen enkel probleem moeten zijn.

Een andere optie is om flink aan de slag te gaan met een doek en slijp/polijstmiddel. Als de schade niet al te groot is, dan ga je hier zeker de cups weer mooi mee krijgen.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 30 nov 2012 11:40

Mijn veronderstelling dat het Shimano-naven zijn is gebaseerd op de grote mate van gelijkenis met de naven in mijn eigen mountain-bike. Er heeft waarschijnlijk een transfer op de naven gezeten met het nr. erop, maar zoals gezegd niet meer te lezen. Een speurtocht langs de diverse webshops heeft me inderdaad al geleerd dat de verkrijgbaarheid van de cups (ook bij Rose) het struikelblok gaat vormen. Ik had in mijn ongebreideld optimisme de cups al gedemonteerd, omdat ik dit probleem niet voorzien had. De beschadiging van het loopvlak is wel zodanig ernstig, dat redding middels de polijstmethode niet meer aan de orde is. Het is natuurlijk wel vreemd dat er maar een helft van een lager te koop is, zijnde toch een aan slijtage onderhevig onderdeel. Net zoals een fabrikant wel nieuwe kettingen zou leveren, maar niet de daarbij behorende tandwielen.
Hoe dan ook, ik hoop nog op positieve reacties, bij het uitblijven waarvan ik toch aan nieuwe naven zit te denken.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 nov 2012 14:29

Zover ik weet kun je bij de meeste Shimano naven niet eens de cups demonteren. Post even een foto, misschien kunnen we beoordelen om welke naven het gaat. Met een beetje geluk kun je dat de gehele naaf tweedehands op de kop tikken. Oude Shimano naven kosten namelijk vrijwel niets tweedehands.

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 30 nov 2012 21:46

Hoe demonteer je de cups uit een naaf?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 dec 2012 04:32

Cups worden er uit getikt. Kun je een beetje vgl met press-fit.
Ik heb ong. 20 jaar geleden eens de cups vervangen bij mijn Record naven. Maar twijfel er aan of dit bij Shimano kan.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 01 dec 2012 15:03

Het was inderdaad vroeger (toen alles beter was..) heel gebruikelijk om de cups te vervangen in geval van te vergaande slijtage. Nu lijkt dat alleen nog mogelijk bij de betere/ duurdere merken, ik zag i.i.g. gisteren in de tech docs van Campa-Fulcrum nog de cups afzonderlijk genummerd staan. Een voorbeeld dat m.i. navolging verdient! Bij Shimano zijn ze ook gewoon in de naaf geperst, dus vervangbaar als ze als spare parts leverbaar waren.
Bij ontstentenis van een voor dit doel voldoende camera zal ik mijn fietsmaat vragen een paar foto's van e.e.a. te maken, dan kan hij me morgen gelijk even helpen met het plaatsen hiervan.
@Rey 953: waarom denk je dat de cups niet demontabel zijn? Ze zijn van staal, de naaf van aluminium en omdat ze naar mijn beste weten nooit ingegoten zijn, moeten ze, desnoods middels de verwarmingsmethode, te vervangen zijn.
Tweedehands naven zou kunnen, maar ik denk dat dat zowel qua werk als prijs niet veel verschilt van nieuwe, in verschillende webshops verkrijgbaar vanaf 12-15 euro voor de voornaaf, en iets meer voor achter.

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 01 dec 2012 15:16

Volgens mij staat er bij Shimano altijd een type en productie codering in/op de naaf.
Kan je niet van tweede hands naven alleen de (goede) cups overzetten?
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 01 dec 2012 19:55

Dat zou natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn, maar dan zou ik voor de aanschaf de verkoper moeten vragen de cups te demonteren i.v.m. de juiste naafpassingmaat, i.c. overigens 24,8/29,4 mm. V/A. , dus inch-maten.
Ik denk dat de bereidheid hiertoe bij de meesten ver te zoeken zal zijn, hoewel het ook mogelijk is een redelijk nauwkeurige meting te verrichten in gemonteerde toestand bedenk ik me net.
Ik zal morgen nog even goed kijken of er toch niet iets van een code te ontdekken valt als we de foto's maken.

Plaats reactie