Trek Tiagra of sensa 105
Beste forummers,
Ik ben Patrick, vroegere MTB-er, maar nu ongeveer een jaartje beginner Race-fietser.
Ik ben flink aan het twijfelen tussen een aantal modellen fietsen. Ik heb er veel te veel op het oog, dus ik wil jullie vragen mij een goede richting in te duwen.
Nu heb ik een merkloos frame, met een oudere Sora afmontage. Ik wil een andere, omdat dit mogelijk is met een fietsregeling van mijn werk.
Fietsen doe ik voornamelijk in Nederland (übervlak in wielertermen), en ga toertjes doen in verenigingsvorm. In de nabije toekomst wil ik eens in Duitsland of Frankrijk terecht komen (bergje op moet kunnen).
Mijn budget is +/- 750~850.
Hiervoor kan ik kopen: een Sensa of Bulls met 105 afmontage, / minder frame betere afmontage
óf
Ik koop een Trek met Tiagra / betere frame, mindere afmontage
Alvast bedankt!!
Wat links:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... schrijving" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... ecial_2013" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... r_105_2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Patrick, vroegere MTB-er, maar nu ongeveer een jaartje beginner Race-fietser.
Ik ben flink aan het twijfelen tussen een aantal modellen fietsen. Ik heb er veel te veel op het oog, dus ik wil jullie vragen mij een goede richting in te duwen.
Nu heb ik een merkloos frame, met een oudere Sora afmontage. Ik wil een andere, omdat dit mogelijk is met een fietsregeling van mijn werk.
Fietsen doe ik voornamelijk in Nederland (übervlak in wielertermen), en ga toertjes doen in verenigingsvorm. In de nabije toekomst wil ik eens in Duitsland of Frankrijk terecht komen (bergje op moet kunnen).
Mijn budget is +/- 750~850.
Hiervoor kan ik kopen: een Sensa of Bulls met 105 afmontage, / minder frame betere afmontage
óf
Ik koop een Trek met Tiagra / betere frame, mindere afmontage
Alvast bedankt!!
Wat links:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... schrijving" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... ecial_2013" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... r_105_2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fietsch: Romagna Black 105 Special 2013
Ik durf niet zo 123 zeggen of een trek frame beter is dan een Sensa of een Bulls.......
Wel dat hij duurder is
Voor wat betreft de afmontage echter;
zowel de Sensa als de Bulls als de Trek zijn met een mix afgemonteerd.
Alleen het schakelwerk is 105 of ( deels ) Tiagra. De rest is van mindere kwaliteit.
Een Sensa Romagna 2012 zoals deze:
http://www.bikestudio.nl/fietsen/racefi ... .html?sh=1" onclick="window.open(this.href);return false;
is wel volledig 105 afgemonteerd; heeft een mooi strak frame, en is prijstechnisch oké.....
Deze fiets heb ik zelf ook; en bevalt me uitermate ( alleen is het wit wel erg besmettelijk )
Sebo
ps. ik zou echter geen van drieen kopen zonder een proefrit.....
De geometrie is nog belangrijker dan de afmontage
Wel dat hij duurder is
Voor wat betreft de afmontage echter;
zowel de Sensa als de Bulls als de Trek zijn met een mix afgemonteerd.
Alleen het schakelwerk is 105 of ( deels ) Tiagra. De rest is van mindere kwaliteit.
Een Sensa Romagna 2012 zoals deze:
http://www.bikestudio.nl/fietsen/racefi ... .html?sh=1" onclick="window.open(this.href);return false;
is wel volledig 105 afgemonteerd; heeft een mooi strak frame, en is prijstechnisch oké.....
Deze fiets heb ik zelf ook; en bevalt me uitermate ( alleen is het wit wel erg besmettelijk )
Sebo
ps. ik zou echter geen van drieen kopen zonder een proefrit.....
De geometrie is nog belangrijker dan de afmontage
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
Interessant topic! Ik heb 3 weken geleden dezelfde keuze mogen maken uit 3 bijna dezelfde modellen: de Trek 1.5, Bulls Harrier 1 en Sensa Umbria Tiagra Special. Mijn situatie is min of meer hetzelfde. Vanaf de mountainbike ben ik, na een zomer mountainbiken op het asfalt, toch op zoek gegaan naar een instap racefiets.
Mijn keuze is gevallen op de Trek 1.5 met als argumenten:
- Trek heeft de 'modernere' tiagra 10-speed, de Sensa had dat niet (9 speed)
- De Bulls had een alu voorvork en leek mij mede daarom (hoewel subjectief) het 'mindere frame'
- De Trek heeft een (volgens de website) frame dat iets meer is gericht op comfort. Leek me niet verkeerd voor een beginnende fietser met regelmatig rugklachten.
Hoewel ik dus niet veel vergelijkingsmateriaal heb, staat de Trek nu te glimmen in mijn schuur. Ik ben er erg content mee. Enige puntje van kritiek: volgens mij is het FSA crankstel geen topper. Bij flink doortrappen (zeg maar 'accelereren') kraakt het al enigszins. Valt me tegen. Wellicht ga ik het vervangen door een Tiagra crank. Die zie je al voor een paar tientjes op internet. Omdat ik niet weet of dat een makkelijke klus is, ben ik daar nog niet mee begonnen. Eerst maar eens fietsen voordat het echt te koud wordt buiten.
Ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat worden!
Mijn keuze is gevallen op de Trek 1.5 met als argumenten:
- Trek heeft de 'modernere' tiagra 10-speed, de Sensa had dat niet (9 speed)
- De Bulls had een alu voorvork en leek mij mede daarom (hoewel subjectief) het 'mindere frame'
- De Trek heeft een (volgens de website) frame dat iets meer is gericht op comfort. Leek me niet verkeerd voor een beginnende fietser met regelmatig rugklachten.
Hoewel ik dus niet veel vergelijkingsmateriaal heb, staat de Trek nu te glimmen in mijn schuur. Ik ben er erg content mee. Enige puntje van kritiek: volgens mij is het FSA crankstel geen topper. Bij flink doortrappen (zeg maar 'accelereren') kraakt het al enigszins. Valt me tegen. Wellicht ga ik het vervangen door een Tiagra crank. Die zie je al voor een paar tientjes op internet. Omdat ik niet weet of dat een makkelijke klus is, ben ik daar nog niet mee begonnen. Eerst maar eens fietsen voordat het echt te koud wordt buiten.
Ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat worden!
Zeker een interessant topic;
* ook ik ben van origine mountainbiker
* ook ik heb bewust gekozen voor een niet al te dure fiets
* ook ik heb een Trek en een Bulls overwogen
* ook ik heb nu en dan rugklachten
En idd een Sensa is wat meer "racy" qua geometrie dan een Trek; maar zeker niet oncomfortabel
Maareh.... als je crank nu al kraakt ( goedkoop of niet ) lijkt mij dat toch een garantiegevalletje ???
Sebo
* ook ik ben van origine mountainbiker
* ook ik heb bewust gekozen voor een niet al te dure fiets
* ook ik heb een Trek en een Bulls overwogen
* ook ik heb nu en dan rugklachten
En idd een Sensa is wat meer "racy" qua geometrie dan een Trek; maar zeker niet oncomfortabel
Maareh.... als je crank nu al kraakt ( goedkoop of niet ) lijkt mij dat toch een garantiegevalletje ???
Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
Heren, bedankt voor jullie reactie,
Maakt het veel uit dat het met een mix is afgemonteerd? Ik ben inderdaad niet zo gecharmeerd van FSA (wat reitro ook bevestigd). Ik ben zelf wel wat kwaliteit gewend, en concessies maken kan wel, maar het moet niet te gek worden.
Trek heeft naast een 'naam' ook mooie getallen en omschrijvingen voor hun materialen. 100 series alpha aluminium klinkt mooi, maar is het verschil noemenswaardig?
Ik betwijfel het zelf.
Maar dan ga ik meer twijfelen tussen een dure Tiagra 2013 model fiets (http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... ure_3_2013; volledig Tiagra) of toch die 105 met een crankset dat niet van 105 is ([url=http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... r_105_2012]Bulls Harier 105 2012).
of..
Staar ik me nu te blind op de afmontage en zijn andere zaken ook van belang??
Maakt het veel uit dat het met een mix is afgemonteerd? Ik ben inderdaad niet zo gecharmeerd van FSA (wat reitro ook bevestigd). Ik ben zelf wel wat kwaliteit gewend, en concessies maken kan wel, maar het moet niet te gek worden.
Trek heeft naast een 'naam' ook mooie getallen en omschrijvingen voor hun materialen. 100 series alpha aluminium klinkt mooi, maar is het verschil noemenswaardig?
Ik betwijfel het zelf.
Maar dan ga ik meer twijfelen tussen een dure Tiagra 2013 model fiets (http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... ure_3_2013; volledig Tiagra) of toch die 105 met een crankset dat niet van 105 is ([url=http://www.12gobiking.nl/racefietsen/af ... r_105_2012]Bulls Harier 105 2012).
of..
Staar ik me nu te blind op de afmontage en zijn andere zaken ook van belang??
Mijn fietsch: Romagna Black 105 Special 2013
@sebo. Dank voor de tip over het crankstel. Ik wist niet zo goed wat ik kan verwachten qua kwaliteit van een instapfiets, maar je geeft aan dat dit niet normaal is. Ik ga er binnenkort wel een keer mee terug.
@pat1984. Het kopen van een niet te dure fiets brengt een hoop compromissen met zich mee. Met de volgende puzzel heb ik me enkele weken vermaakt: Als ik ga voor een duurdere groep, dan wil ik uiteindelijk ook een betere voorvork, eventueel een carbon frame en betere wielen. Bij iedere upgrade wordt de prijs iets hoger.
Wederom mijn afwegingen: ik ben qua budget uiteindelijk gelijk gebleven (zo'n 800 euro). Daarvoor moet je genoegen nemen met om sommige punten minder materiaal en een mindere afmontage. Ik zocht uiteindelijk een fiets die qua compromissen redelijk in balans was en die ook redelijk courant is voor eventuele verkoop. Dit om in de toekomst wat flexibeler te zijn. De racefiets hobby kan of weer overwaaien, of ik ga het zo leuk vinden dat ik een echt goede fiets wil (en daar ook serieus meer geld voor ga uitgeven).
En qua keuze, volgens mij zit er ook een hoop emotie bij. Ik denk dat de Trek 1.5 iets te duur is in vergelijking met de concurrenten, maar ik vond het gewoon de mooiste fiets. Ook belangrijk toch?
@pat1984. Het kopen van een niet te dure fiets brengt een hoop compromissen met zich mee. Met de volgende puzzel heb ik me enkele weken vermaakt: Als ik ga voor een duurdere groep, dan wil ik uiteindelijk ook een betere voorvork, eventueel een carbon frame en betere wielen. Bij iedere upgrade wordt de prijs iets hoger.
Wederom mijn afwegingen: ik ben qua budget uiteindelijk gelijk gebleven (zo'n 800 euro). Daarvoor moet je genoegen nemen met om sommige punten minder materiaal en een mindere afmontage. Ik zocht uiteindelijk een fiets die qua compromissen redelijk in balans was en die ook redelijk courant is voor eventuele verkoop. Dit om in de toekomst wat flexibeler te zijn. De racefiets hobby kan of weer overwaaien, of ik ga het zo leuk vinden dat ik een echt goede fiets wil (en daar ook serieus meer geld voor ga uitgeven).
En qua keuze, volgens mij zit er ook een hoop emotie bij. Ik denk dat de Trek 1.5 iets te duur is in vergelijking met de concurrenten, maar ik vond het gewoon de mooiste fiets. Ook belangrijk toch?
Nog een paar tips:
- Als je de fiets niet mooi vind, niet kopen. Zeker als uitstraling belangrijk vind. Hoe mooier de fiets, hoe eerder je erop springt.
- Koop de fiets met de slechste wielen. Dat is lekker goedkoop en als je na een jaar racefietsen echt heel gaaf vindt, koop je voor 200 euro een nieuwe set goede wielen.
- Ga voor 10 speeed. 9 speed geeft je over een paar jaar alleen maar gezeur over reserve onderdelen.
- Kies voor een goed frame met carbon voorvork. Desnoods iets besparen op onderdelen. Over 2-3 jaar is er wellicht weer budget voor wat betere onderdelen.
- Als je de fiets niet mooi vind, niet kopen. Zeker als uitstraling belangrijk vind. Hoe mooier de fiets, hoe eerder je erop springt.
- Koop de fiets met de slechste wielen. Dat is lekker goedkoop en als je na een jaar racefietsen echt heel gaaf vindt, koop je voor 200 euro een nieuwe set goede wielen.
- Ga voor 10 speeed. 9 speed geeft je over een paar jaar alleen maar gezeur over reserve onderdelen.
- Kies voor een goed frame met carbon voorvork. Desnoods iets besparen op onderdelen. Over 2-3 jaar is er wellicht weer budget voor wat betere onderdelen.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21
Nergens kom ik het volgende argument tegen over de verschillende frames.
De sensa rogmana heeft een triplebutted frame.
De trek heeft een dubbelbutted frame.
En over de Bulls weet ik niets.
Dit betekend dat de frame van Trek gelast is doormiddel van 2 alubuizen die over elkaar zijn geschoven waarna zij aan elkaar zijn gehecht.
De Sensa is tripplebutted dus met meerdere 3 buizen aan elkaar zijn gehecht, hierdoor verkrijg je een hogere stijfheid in het frame.
Een tripplebutted frame wordt, qua stijfheid, door de leveranciers vergeleken met een instap carbon frame.
Dus tripplebutted is anno nu en dubbelbutted niet.
De sensa rogmana heeft een triplebutted frame.
De trek heeft een dubbelbutted frame.
En over de Bulls weet ik niets.
Dit betekend dat de frame van Trek gelast is doormiddel van 2 alubuizen die over elkaar zijn geschoven waarna zij aan elkaar zijn gehecht.
De Sensa is tripplebutted dus met meerdere 3 buizen aan elkaar zijn gehecht, hierdoor verkrijg je een hogere stijfheid in het frame.
Een tripplebutted frame wordt, qua stijfheid, door de leveranciers vergeleken met een instap carbon frame.
Dus tripplebutted is anno nu en dubbelbutted niet.
op een waterfiets kom je ook vooruit
-
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 10 mar 2012 21:26
Ik kwam een site tegen waar ik nog nooit van had gehoord,
maar er staan een aantal leuke instapfietsen op! Waarschijnlijk overjarig en beperkte maten, maar toch: http://www.fietsplaza.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Op een bijna gelijk topic heb ik dit ook al gepost Geen reclame overigens hoor! Alleen een tip!
Even wat voorbeeldjes:
Haibike Speed SL !Carbon! met 105 groep, voor nog geen €1200,- of ultegra voor +€200
http://www.fietsplaza.nl/racefietsen-ha ... -1536.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Iets meer investeren maar dan heb je wel carbon!
Als je per se onder de €1000 wilt blijven:
Ghost EBS Race, Alu frame maar Ultegra groep voor maar €880,-
http://www.fietsplaza.nl/racefietsen-gh ... -1519.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor dat geld begin ik te twijfelen of ik hem zelf ook niet ga kopen haha
Als je het echter alleen nog twijfelt tussen de Sensa en Trek.
Ga dan voor de Sensa, qua frame zul je echt niet veel verschil merken als beginnende racefietsen, behalve de looks.
De 105 groep is echter wel gewoon veel fijner!
maar er staan een aantal leuke instapfietsen op! Waarschijnlijk overjarig en beperkte maten, maar toch: http://www.fietsplaza.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Op een bijna gelijk topic heb ik dit ook al gepost Geen reclame overigens hoor! Alleen een tip!
Even wat voorbeeldjes:
Haibike Speed SL !Carbon! met 105 groep, voor nog geen €1200,- of ultegra voor +€200
http://www.fietsplaza.nl/racefietsen-ha ... -1536.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Iets meer investeren maar dan heb je wel carbon!
Als je per se onder de €1000 wilt blijven:
Ghost EBS Race, Alu frame maar Ultegra groep voor maar €880,-
http://www.fietsplaza.nl/racefietsen-gh ... -1519.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor dat geld begin ik te twijfelen of ik hem zelf ook niet ga kopen haha
Als je het echter alleen nog twijfelt tussen de Sensa en Trek.
Ga dan voor de Sensa, qua frame zul je echt niet veel verschil merken als beginnende racefietsen, behalve de looks.
De 105 groep is echter wel gewoon veel fijner!
Allen, weer veel reacties, super dat er zoveel wordt mee gedacht! Voor een blauwe-maandag-fietser als ik is dat heel prettig.
@rob, inderdaad moet een fiets heel mooi zijn. Gelukkig dat de kleuren die nu 'in de mode' zijn precies in mijn smaak vallen, zwart/wit en grijstinten. Te veel (felle) kleurtjes vind ik niet zo mooi. Een goed frame is inderdaad wel belangrijk. Dat wissel je niet zo snel als een derailleurtje. maar 10-speed it is
@ tosstheboss, je geeft inderdaad goede uitleg hierover. maar de Romagna (2013) is double butted, wel hydroformed. De alu is 7005, voor wat ik heb begrepen de stijfste alu soort.
Bulls heeft een 6061 stijfheid, en is hiermee de zwakste van de 2. Ook deze is double butted. De Trek is wat vager omschreven; alpha aluminium. Geen idee wat ze hiermee bedoelen. Met mijn beperkte kennis denk ik dat de romagna het beste frame heeft.
Ik vraag me wel af of dat verschil echt te merken is.
@rutiefrutie, bedankt voor andere opties, waardeer ik zeer. De haibike is net boven mijn budget. Ik (lees: mijn vriendin), wil echt het budget aanhouden. De ghost heb ik ook gevonden, super apparaatje. Maar ik ben maar een klein mannetje van 1.78. Ik heb een framemaat van 52/53 nodig. Helaas is de ghost te groot voor me.
Even wat andere concrete vragen;
- Wát is nou precies het verschil tussen de 105 en Tiagra? Wat is het verschil tussen de 2012 en 2013 versies. Ik bedoel hiermee, is de upgrade ook waardevol genoeg om daar rekening mee te houden?
- En zoals ik hierboven ook beschreef, is een frame van 7005 alu double butted heel veel beter dan een van 6061 alu double butted?
- Wat is dit dan waard in combinatie met een 105: Fc560en Br560 (resp. crank en rem)?
@rob, inderdaad moet een fiets heel mooi zijn. Gelukkig dat de kleuren die nu 'in de mode' zijn precies in mijn smaak vallen, zwart/wit en grijstinten. Te veel (felle) kleurtjes vind ik niet zo mooi. Een goed frame is inderdaad wel belangrijk. Dat wissel je niet zo snel als een derailleurtje. maar 10-speed it is
@ tosstheboss, je geeft inderdaad goede uitleg hierover. maar de Romagna (2013) is double butted, wel hydroformed. De alu is 7005, voor wat ik heb begrepen de stijfste alu soort.
Bulls heeft een 6061 stijfheid, en is hiermee de zwakste van de 2. Ook deze is double butted. De Trek is wat vager omschreven; alpha aluminium. Geen idee wat ze hiermee bedoelen. Met mijn beperkte kennis denk ik dat de romagna het beste frame heeft.
Ik vraag me wel af of dat verschil echt te merken is.
@rutiefrutie, bedankt voor andere opties, waardeer ik zeer. De haibike is net boven mijn budget. Ik (lees: mijn vriendin), wil echt het budget aanhouden. De ghost heb ik ook gevonden, super apparaatje. Maar ik ben maar een klein mannetje van 1.78. Ik heb een framemaat van 52/53 nodig. Helaas is de ghost te groot voor me.
Even wat andere concrete vragen;
- Wát is nou precies het verschil tussen de 105 en Tiagra? Wat is het verschil tussen de 2012 en 2013 versies. Ik bedoel hiermee, is de upgrade ook waardevol genoeg om daar rekening mee te houden?
- En zoals ik hierboven ook beschreef, is een frame van 7005 alu double butted heel veel beter dan een van 6061 alu double butted?
- Wat is dit dan waard in combinatie met een 105: Fc560en Br560 (resp. crank en rem)?
Mijn fietsch: Romagna Black 105 Special 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21
verschil tiagra, of 105, of ultegra, of dura ace.
In duurzaamheid, alles slijt en gaat kapot, dus de vraag is wat schakelt lekkerder of beter.
Alles schakelt, maar hoe direct schakelt iets.
De stelling, tav materiaal, is dat hoe duurder iets is hoe lichter (in gewicht) en hoe directer een groep schakelt.
Een groep 105 in, vergelijking met ultegra, schakelt minder direct dan de ultegra, dit heeft te maken met de veerspanning van de voor/achterderrie van de groep.
Dus de veerspanning van de diverse derries is van de ultegra vele male sterker dan die van de 105.
Betekend dat dan dat de 105 groep ondergeschikt is??????
NEE.
Maar wat geeft meer comfort tijdens het rijden/ schakelen, duidelijk de ultegra groep.
Maar als recreant is de 105 ook geschikt om mee te rijden.
In duurzaamheid, alles slijt en gaat kapot, dus de vraag is wat schakelt lekkerder of beter.
Alles schakelt, maar hoe direct schakelt iets.
De stelling, tav materiaal, is dat hoe duurder iets is hoe lichter (in gewicht) en hoe directer een groep schakelt.
Een groep 105 in, vergelijking met ultegra, schakelt minder direct dan de ultegra, dit heeft te maken met de veerspanning van de voor/achterderrie van de groep.
Dus de veerspanning van de diverse derries is van de ultegra vele male sterker dan die van de 105.
Betekend dat dan dat de 105 groep ondergeschikt is??????
NEE.
Maar wat geeft meer comfort tijdens het rijden/ schakelen, duidelijk de ultegra groep.
Maar als recreant is de 105 ook geschikt om mee te rijden.
op een waterfiets kom je ook vooruit
Ik kan begrijpen dat Ultegra beter is. Ik vergelijk 105 en Tiagra. En ik denk dat 105 wel beter zal zijn. Maar waar ga ik dat aan merken, en merk ik het überhaupt wel?
En die jaartallen voor het model, maakt dat nog iets uit?
Kan ik wat met een crank van fs560 icm 105?
En die jaartallen voor het model, maakt dat nog iets uit?
Kan ik wat met een crank van fs560 icm 105?
Mijn fietsch: Romagna Black 105 Special 2013