Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen als duursport na burn out etc.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 21 okt 2012 12:42

Ik las onlangs hier op het forum dat het stresshormoon Cortisol veel aanwezig is bij wielrenners.
Duursporten wordt vaak geadviseerd bij mensne die een burn out hebben of overspannen zijn.

De combinatie van een stresshormoon icm "therapie" tegen burn out etc is voor mij moeilijk te begrijpen.

Kan iemand me uitleggen waarom fietsen goed is bij burn out etc, terwijl het zorgt voor een verhoogde aanwezigheid van het stresshormoon cortisol?
Graag een beetje in Jip en Janneke taal.

Alvast bedankt.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 21 okt 2012 13:23

Geen idee. Weet wel dat ik na en tijdens mijn burn out nog meer van het fietsen geniet en genoot als er voor..

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 21 okt 2012 14:33

Het stresshormoon heet zo, omdat het vrijkomt bij stress. Ook wordt het automatisch aangemaakt zodra je langer dan 50 minuten intensieve inspanningen verricht. Dit is ook de reden dat fitness / bodybuild sessies bij voorkeur minder dan een uur moeten duren. Duursporters hebben dus een hogere cortisolspiegel dan andere sporters.
Er lijkt echter geen directe relatie te liggen tussen het cortisol niveau en burn-out. http://www.psychischenwerk.nl/pw/article.php?id=4376" onclick="window.open(this.href);return false;

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 22 okt 2012 18:13

Niks zo ontspannend als een lange fietstocht, intensief of rustig. Als ik de kans krijg om een stukkie te fietsen na een stressvolle dag, ben ik `s avonds stukken meer ontspannen. Dus hoe het precies werkt maakt mij niet echt uit, als het maar werkt!

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 22 okt 2012 19:19

Tijdens mijn burn-out een jaar of 10 geleden was fietsen "het gummetje door mijn hoofd".

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 22 okt 2012 19:28

Ik ben nu de 5de maand thuis met een burnout en ik moet zeggen dat het fietsen me goed doet. Het is een ideale gelegenheid om te relaxen en het kan ook je vermoeidheid doorbreken. Ik heb behoorlijk wat momenten gehad dat ik amper uit de zetel geraakte, me misselijk voelde van vermoeidheid en compleet down was. Als je dan op de fiets kan stappen en - dikwijls tot je eigen verbazing - kan genieten van wat lichaamsbeweging, voel je je daarna een pak beter. De daaropvolgende vermoeidheid voelt dan ook 'goed' aan.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4226
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 okt 2012 20:27

Ik heb gelukkig geen burn-out. Wel al geruime tijd veel (werk-)stress en een hoge werkdruk. Hierbij merk ik juist dat een lekkere fietstocht me helpt om m'n kop leeg te maken en weer even schoon te houden. Wat dat betreft vind ik de omschrijving van @edwin01, fietsen als "het gummetje in mijn hoofd", voor mij een hele pakkende!

Er schijnt ook onderzoek te zijn wat aantoont dat duursporters, en dan met name lopers en fietsers, tijdens hun sport een groter gevoel van vrijheid/autonomie ervaren, dan anderen. Dat is iets wat zeker positief werkt bij een burn-out.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 okt 2012 12:04

Duursport verhoogt de endorfine-spiegel, vandaar dat het geadviseerd wordt bij burn-out. etc.

Van Gezondheidsweb.blogspot.nl:

"Lichaamsbeweging verhoogt de endorfinespiegel en dat is één van de redenen waarom lichaamsbeweging stress vermindert en de gemoedstoestand verbetert. Duursport is de beste manier om stress te verminderen, de activiteit moet minstens 12 minuten duren om de endorfinespiegel te verhogen. Voorbeelden zijn, hardlopen, joggen, skiën, dansen, wandelen, zwemmen,... omdat duursport voortdurend bewegen van de grote lichaamspieren vereist."

"Endorfine zijn chemische boodschappers die in functie gelijk zijn aan zowel neurotransmitters als hormonen. Endorfine zijn (zoals dopamine) de brengers van aangename gevoelens. Ze zijn ook pijnbestrijders, de natuurlijke morfine van het lichaam. Endorfine is bekend geworden door de lopersroes, dit natuurlijk bedwelmend middel wordt bij stevige aërobe (langdurige training) oefeningen vrijgemaakt en wordt veroorzaakt door een stijging in de endorfine (en dopamine), waardoor de fysieke pijn van een bijvoorbeeld een marathonloper plaats maakt voor trots, optimisme en een gevoel van welzijn, dat nadien ook blijft. Het is een bekend fenomeen dat joggers verslaafd kunnen raken aan de endorfineroes zodat ze uiteindelijk dwangmatig bezig blijven met hun activiteit. Endorfine en dopamine werken samen. Endorfine worden door de hersenen gebruikt om de gevoeligheid voor pijn te verminderen en openen de weg naar plezier. Endorfine zijn de lichaamseigen kalmerende middelen, in chemische opzicht lijken ze heel erg op morfine. Ze binden zich ook aan dezelfde receptoren in de hersenen."

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 okt 2012 13:40

Er kan bij burn-out ook sprake zijn van een verlaagd cortisolniveau.

Hier ook nog een aardig boekje.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 okt 2012 13:58

De door Ever aangehaalde quote zegt het eigenlijk helemaal. Vandaar dat je een loopclubje vaak ook onderdeel uitmaakt van de therapie bij bijvoorbeeld depressie (samen met praten en medicatie)

En natuurlijk is het hoofd leegmaken en de zinnen verzetten ook goed.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

koertwin
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 dec 2011 18:11

koertwin 23 okt 2012 14:08

Vanuit mijn therapie weet ik dat twee dingen heel belangrijk zijn: activatie en afleiding. Volgens mij pak je beide tegelijk als je een stuk gaat fietsen. Dus m.b.t. die cortisol zou ik me niet zo'n zorgen maken. Succes met de genezing!!

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 24 okt 2012 12:30

Cortisol wordt een stresshormoon genoemd, maar dat komt omdat het vrijkomt bij psychische stress. Echter ook bij fysieke stress (lees inspanning) Dit heb je gewoon nodig vanwege zijn rol in de lever met het omzetten van glucose. En voor je energie huishouding. (energie uit vetten). Daarnaast is het nog betrokken bij andere processen in je lichaam. Maar kort gezegt. Het heeft tijdens je inspanning en herstelfase een belangrijke rol. Dus je cortisol gehalte varieerd naar gelang je fysieke inspanning en al wat daar bij komt kijken gewoon functioneel. Daar heb je psychisch geen nadelige invloed van. Wel zul je de postieve effecten van beweging ervaren op je psyche. Zoals in voorgaande reacties al aangegeven.

veel fietsplezier!!

Plaats reactie