Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2022 13:09

Geef het volk brood en spelen.
Uit het oude Griekenland en Romeinse rijk, maar ook later in de middeleuwen, waren de duellen (sport), er puur voor vermaak.

De gladiatoren stonden daar niet als mens de strijd met zichzelf aan te gaan ;-).

Tegenwoordig is het nog hetzelfde. De sporten met het grootste kijkpubliek, hebben de meeste zendtijd en de grootste budgetten. Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden van sport te vinden waar je nog geen habbekrats verdiend. Of waar veel meer mensen naar kijken, maar de omzetten lager zijn (ik denk even aan het mega rijke MBA basketbal in vergelijking met cricket in Pakistan..). Maar de sport is er, omdat er mensen naar willen kijken. Sporters krijgen contracten omdat mensen hen willen zien, en dus een sponsor er blij van wordt.

Voor de sporter zelf is het zeker anders.., die streeft zijn of haar doel na om zo goed mogelijk te worden. Dus ik onderstreep je laatste zin. Maar het 1 sluit het ander niet uit. Die strijd met zichzelf, om het beste uit jezelf te halen en daarbij waar mogelijk ook de beste van je club/land/wereld te worden. Maar tegelijkertijd bestaat de sport alleen omdat er amusementswaarde aan vast zit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 04 jan 2022 13:35

En eigenlijk bestaat sport ook omdat er amusementswaarde zit voor de deelnemende sporters. Waarom ga je anders als complete leek een wedstrijdje volleyballen met vrienden? En eigenlijk ook bij topsporters zie je dat wel: van der Poel en Pogacar hebben volgens mij mentaal een streepje voor net omdat ze die amusementswaarde zoeken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2022 14:08

Al sinds de oertijd dagen we elkaar fysieke beproevingen en behendigheidsspelletjes. Van ver pissen tot vechten en noem maar op.
Publiek komt er altijd op af omdat we van oudsher onze leiders, voorbeelden en partners kiezen die het beste genen pakket hebben.

Geschreven regels en georganiseerde competitie kwamen pas later maar sport is net zo oud als de mens.

Alleen voor jezelf sporten klinkt heel nobel maar is natuurlijk complete onzin. Zonder vergelijk met een ander, weet je totaal niet wat jouw prestaties waard zijn. Je eigen doel is dus altijd gelinkt aan een verwachtingspatroon dat weer voortkomt uit de prestaties van anderen.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 04 jan 2022 22:59

Volgens mij droom je als kind van de Gele Trui, niet om mensen (toeschouwers, bobo's, of andersoortige organisatoren) met jouw fietstalent te zullen gaan vermaken of om er stinkend rijk mee te zullen worden, maar omdat je hoopt dat moeder aarde of de goden jou een uniek talent hebben toebedeeld.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 jan 2022 02:11

loos schreef: 04 jan 2022 12:11
rob74 schreef: 04 jan 2022 11:45 Leuk betoog maar dit zinnetje klopt niet "maar Lance was niet anders dan de rest" Daar zit hem juist de crux van de zware straf. Hij ging een stuk verder met doperen dan de rest. Ullrich was een meeloper, Armstrong zette de toon.
Precies dat:
1. Hij combineerde epo met groeihormoon en steroiden en begon als eerste met micro dosing.
2. Hij had de beste organisatie en de beste dokters om hem optimaal te begeleiden in zijn tour de dopage.
3. Hij intimideerde renners en anderen die zijn positie bedreigden.
4. hij had ook veruit de beste ploeg wat nog wel eens vergeten wordt.
5. Hij had de UCI in zijn zak zitten en werd duidelijk beschermd door een bepaald persoon uit die UCI waardoor hij nooit ( of toch wel ?) betrapt is geweest. Ik denk dat er nooit iemand uit Armstrongs ploeg betrapt is geweest tot zij andere oorden opzochten en plots wel betrapt werden op doping.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 jan 2022 06:16

Kortom, hij speelde het spelletje beter dan de rest.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 jan 2022 08:07

TL@ schreef: 05 jan 2022 06:16 Kortom, hij speelde het spelletje beter dan de rest.
Klopt, maar het blijft een arrogante zelfingenomen kwallebal die over lijken ging. Het is ook niet voor niks denk ik dat ie zelf podcasts maakt. De mainstream-media willen graag een aardige held uit het verleden die commentaar geeft op de huidige wielerwereld, ook al was het aan pakhaas. Geen figuur die zich in het verleden een verbaal en mentaal agressieve figuur heeft getoond. Hij was in de sport een winnaar, maar in de rest van het leven is imho een loser...

Overigens roepen mensen ook altijd dat je een lul moet zijn om een winnaar te zijn. Dat zijn blijkbaar ook de mensen die naar zijn podcastst luisteren. Ik verwijs dan altijd naar Ton Dumoulin, Epke Zonderland, Krajicek en dat soort types. Aardige, welbespraakte, fatsoenlijke winnaars. Je kan gewoon een winnaar zijn, zonder een lul te zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 jan 2022 08:37

TL@ schreef: 05 jan 2022 06:16 Kortom, hij speelde het spelletje beter dan de rest.
Hij loog beter
Hij bedroog beter
Hij was agressiever
Hij maakt meer mensenlevens kapot
Hij was gehaaider
Hij was gemener
Hij was,.....

Het is maar iets om trots op te zijn of zo :?
Live fast; die young. mijn blog

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jan 2022 08:39

Tom Dumoulin won de Giro toen alles nog nieuw en spannend was voor hem. Het “gebrek” aan een narcist zijn zat hem daarna in de weg om meer van dat soort overwinningen te behalen denk ik.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 jan 2022 08:47

bakboord1 schreef: 05 jan 2022 08:39 Tom Dumoulin won de Giro toen alles nog nieuw en spannend was voor hem. Het “gebrek” aan een narcist zijn zat hem daarna in de weg om meer van dat soort overwinningen te behalen denk ik.
Misschien ben je wel een grotere kampioen als je genoegen kan nemen met minder overwinningen, omdat je je niet als een lul/narcist wil gedragen en naast een winnaar ook een prettig mens bent?

Je bent naar mijn mening dan wellicht geen grotere kampioen in de sport, wel als persoon. En daarmee verdien je bij veel mensen respect. En wellicht minder euro's.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jan 2022 08:53

Dat denk ik wel maar dan word je wel minder gezien.
Ik kom uit het dorp van Jelle Nijdam. Een oud prof die kleinere koersen ging rijden omdat hij niet mee wilde gaan in doping. We zullen nooit weten hoeveel mooie renners we gemist hebben omdat ze de keuze maakten schoon te blijven.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 jan 2022 09:08

Mja, ik moet zeggen dat die gasten die in de 90s gedopeerd rondreden maar zich wel normaal gedroegen, ik ook nog wel prima kan pruimen. Die gingen mee in een systeem. Niet goed, maar kan er begrip voor hebben. Ik heb met name problemen met het (on)menselijk aspect aan LA. Maar inderdaad, er zijn gasten geweest die op de achtergrond verdwenen door niet mee te willen in een doping-systeem. Dat getuigt van karakter, interessant wat wat dit soort gasten mat dat karakter bereikt zouden hebben. Maarja, helaas zaten wij met LA opgescheept :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie