Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 18 okt 2012 19:03

Heb de laatste week even een tweetal stukjes geschreven over Lance Armstrong. Heb er lang over gedacht maar heb besloten ze toch met jullie te delen. Doe er mee wat je wilt, zeg erover wat je vindt...Dit is mijn persoonelijke mening en die wil ik aan niemand anders opdwingen.

Lance Armstrong is altijd een van mijn fietshelden geweest... Ik nam er zelfs vrij voor om hem gevechten te zien leveren met zijn tegenstanders...Het was genieten...Hij was voor mij een voorbeeld...Wat een karakter, wat een vechtlust, niet afwachten maar altijd volgas erin vliegen......Lance ondanks alles bedankt voor de uren tv waarin ik heb genoten van je.......Je streed tenslotte tegen tegenstanders die ook doping gebruikte en daarom doet dit alles niks af aan je prestaties.Ook al spoot ik me vol met epo en andere dopingmiddelen dan nog zou ik je prestaties nooit kunnen evenaren...Want ondanks alle doping moet je nog steeds volop trainen om dit soort zaken te kunnen verwezelijken... Ik vind het zo laf van al je ploeggenoten die jarenlang goed geld hebben verdient aan jou prestaties en je nu ineens zwart maken en in de media gaan roepen dat ze wel mee moesten doen etc etc... De mensen van de UCI die doen alsof ze nooit iets hebben geweten van dit alles...Yeah right!!! Thnx Lance voor mij blijf je nog steeds The Greatest

2 dagen later schreef ik dit......

Column Lance Armstrong:
Om af te trappen lijkt het me handig om direct te melden dat ik subjectief ben en dit schrijf al kijkende door mijn geel gekleurde bril. :-) Het geel dat Lance zijn grote bekendheid heeft gebracht, zijn roem en zijn faam. Ik ben een groot liefhebber van sport die gepaard gaat met grote opoffering, in feite dus alle topsport.
Momenteel kan je niet om het onderwerp heen, het vermeende dopinggebruik van Lance Armstrong, vandaar dus een columnpje, waarbij het je geheel en al vrij staat om op te gaan schieten. Overigens heb ik voor de feitjes nog enkele bronnen gebruikt waarvoor mijn niet al te geringe hoofd toch te klein bleek te zijn.

Om in de tweede versnelling door te gaan is het nuttig om te weten wie Lance is. Lance is een man die op zijn 16e al deelnam aan de triatlon, een man die van jongs af aan heeft leren afzien en een man bij wie zijn leven geheel in het teken van sport staat. Armstrong was een sportman in hart en nieren en behaalde na zijn status van professional al snel zijn eerste successen, met als vroeg hoogtepunt het wereldkampioenschap in Oslo.
Armstrongs eerste dieptepunt kwam in 1995 in de ronde van Frankrijk, een teamgenoot komt te overlijden na een gruwelijke val. Lance besluit enkele dagen later de aanval te kiezen en is vastbesloten de rit te winnen. Om deze vervolgens op te dragen aan zijn teamgenoot. Hij finisht met zijn handen in de lucht en zijn vingers wijzend naar de hemel. Kippenvel.
Het jaar erop, in 1996, komt voor Armstrong zijn eigen dieptepunt. De man met de hamer haalt hard uit naar de sportman met de ijzeren wil. Diagnose.. Kanker. Teelbalkanker, met uitzaaiingen naar de longen en hersenen. De kans voor Lance om deze (wed)strijd te winnen wordt dan nog geschat op 40%. Later wordt dit naar beneden bijgesteld. 3%! Hij ondergaat 2 loodzware operaties en besluit om over te gaan op een experimentele vorm van chemotherapie.
Enkele maanden erna stapt de man bij wie het lijkt alsof het zadel al bij de geboorte tussen de benen zat en bij wie het woord opgeven al bij het ontstaan van zijn genen is vervangen door vechtlust, terug op de fiets. Lance trapt door richting de 3e versnelling. Twee jaar na zijn diagnose komen de eerste kleine successen weer en is zijn terugkeer in het professionele circuit een vaststaand feit.
Het jaar erop trapt hij door in een blijvend winnende versnelling. Hij is de enige uit het peloton die getraind heeft op een andere trapfrequentie. Armstrong wint achtereenvolgens 7 maal de Tour. Niet ieder jaar met grote overmacht, soms slechts met luttele seconden voorsprong op de rest.
Vanaf zijn 1e touroverwinning is hij het mikpunt van het chauvinistische Franse publiek. De Tour is van de Fransen en de hetze is geboren. We demarreren door naar het heden. Lance is tot op de dag van vandaag niet aantoonbaar veroordeeld op dopinggebruik. Wel hebben zijn ploeg"maten" in ruil voor clementie, ik veeg mijn straatje schoon en ik besmeur het jouwe, Lance definitief een stok
tussen de spaken gestoken.
Vooruit, laten we hem eens in zijn achteruit zetten. Laten we eens tegen de stroom ingaan. Misschien is Lance fout geweest? Hoe fout is hij dan geweest? In het land der blinden is 1 oog koning? Kon de rest niet fietsen? Gebruikte de rest geen doping?
Volgens mij waren het of allemaal blinden, of allemaal koningen, gelijke strijd lijkt me. Was Armstrong uit op winstbejag? Als je 10 uur per dag op een fiets zit en een frietje speciaal al teveel is lijkt me een riant salaris nog steeds geen redelijke vergoeding, doe mij dat frietje maar. Heeft Armstrong dan de sport ten val gebracht? Als Armstrong daar verantwoordelijk voor is dan hebben de 100.000 dopingfietsers voor hem een wanprestatie geleverd. Heeft Lance zijn sponsor benadeeld. Arme sponsor,.. die dacht natuurlijk dat fietsen een schone sport was en had bij nauwgezet onderzoek natuurlijk geen belastende verklaringen tegen de wielersport kunnen ontdekken. Heeft Lance dan de mensen belazerd die hij hoop heeft gegeven en die door hem kracht hebben gevonden? Ik denk van niet, als er mensen zijn steun vinden in het "heilige water van Lourdes" dan zie ik ook geen bezwaar om hen te doen geloven in een fietsgod die over bergen vliegt. Heeft Lance dan geen goede dingen gedaan? Niet echt,
hij heeft slechts enkele miljoenen aan de buis gekluisterd en een schamele 500 miljoen dollar ingezameld voor een of ander kankerfondsje.

Concluderend kan ik niet anders stellen dat Lance een held is... en anders mag degene die in de films van Robin Hood tegen deze weldoener is geweest opstaan..
of lekker doorfietsen.


Tot zover ............

Bedankt voor het lezen en nogmaals......... mijn gevoel...........
Laatst gewijzigd door robiris op 18 okt 2012 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 18 okt 2012 19:08

Stoer van je dat je dit hier durft te posten aangezien Armstrong hier niet bepaald populair is.

Ik wil wel even twee misverstanden uit de wereld helpen die er mede voor zorgen dat mensen zoals jij Armstrong als een held blijven zien:

1. Armstrong heeft iets meer gedaan dan doping gebruiken. Het gaat hier over corruptie, intimidatie, bedreiging, aanzetten tot dopinggebruik. De term "georganiseerde misdaad" komt dicht in de buurt.
2. Die 500 miljoen voor dat kankerfondsje (jouw woorden) is met name ten goede gekomen aan Armstrong en z'n vrienden. Nauwelijks tot geen geld is besteed aan kankeronderzoek, om maar eens iets te noemen.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 18 okt 2012 19:17

500.000.000 miljoen is wel heeeeeel veel. ;-)

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 18 okt 2012 19:17

Zou kunnen wat je beweert. Corruptie, intimidatie, bedreiging, aanzetten tot dopinggebruik......Tja allemaal beschuldigingen van mensen die jarenlang met hm rond hebben gereden en goed geld hebben verdient. En nu in ruil voor clementie gaan klikken... Wie zet wie aan tot doping? Mss heeft Ullrich, Armstrong wel aangezet tot het gebruiken van doping.
Geen geld aan kankeronderzoek? Raar? Lees toch veel andere berichten daarover...
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 18 okt 2012 19:20

kxlight schreef:500.000.000 miljoen is wel heeeeeel veel. ;-)
Sorry typfoutje :oops: Is reeds gewijzigd.....in 500 miljoen.......Ach wie praat erover zo'n verschilletje :D
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 18 okt 2012 19:21

82 cent per dollar om precies te zijn...gewoon uit de jaarcijfers te herleiden. Das redelijk in lijn met bijv. de hartstichting.

http://www.welingelichtekringen.nl/spor ... trong.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hartstichting.nl/actueel/nie ... matie_app/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anima Sana In Corpore Sano.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 18 okt 2012 19:29

robiris schreef: Corruptie, intimidatie, bedreiging, aanzetten tot dopinggebruik......Tja allemaal beschuldigingen van mensen die jarenlang met hm rond hebben gereden en goed geld hebben verdient. En nu in ruil voor clementie gaan klikken... Wie zet wie aan tot doping? Mss heeft Ullrich, Armstrong wel aangezet tot het gebruiken van doping.
Ben ik het ook erg mee eens, er moeten eerst harder bewijzen komen. Bij mijn weten wordt bij georganiseerde misdaad ook ingegrepen met harde bewijzen en indien er alleen getuigen verklaringen zijn ook niet zo heel veel mee gedaan.

Ondanks alles wat Armstrong dan wel al niet zou hebben gedaan was hij nog steeds de beste in het niet gepakt worden. ;) Als de UCI zo makkelijk om te kopen is, waarom deden de andere renners het dan niet? Waarom werden anderen dan wel gepakt? Als ik Ullrich was geweest had ik ook geprobeerd om de UCI om te kopen.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 18 okt 2012 19:31

danoontje schreef:82 cent per dollar om precies te zijn...gewoon uit de jaarcijfers te herleiden.

http://www.welingelichtekringen.nl/spor ... trong.html" onclick="window.open(this.href);return false;
die 82 cent is zeker niet voor onderzoek. Lees en huiver.
Nee, dit vehikel (Livestrong) is er vooral voor Lance Armstrong.
http://www.outsideonline.com/outdoor-ad ... l?page=all" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 okt 2012 19:36

Er zijn vrouwen die blijven jaren bij hun man ondanks dat ze iedere dag geslagen worden. In die zin vind ik het ook niet gek dat er mensen bij hun held blijven ook al heeft hij hun jarenlang grof belazerd.

Het mooie is dat de TSer zijn eigen mening hier mag ventileren. In de ploeg van Armstrong was er voor jonge renners geen ruimte om een eigen mening te hebben. In die zin is de behoefte om hier een eigen verhaal te plaatsen al strijdig met de filosofie die Armstrong zo groot heeft gemaakt.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 18 okt 2012 19:44

Zelfs als ik op de site van livestrong kijk waar ze het geld aan besteden zeggen ze niet dat het aan onderzoek gaat. Livestrong is een organisatie die zich op de mensen met kanker richten, om voor hen het leven verdraaglijker te maken.
http://www.livestrong.org/What-We-Do/Ou ... Money-Goes
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 okt 2012 19:46

Ik heb respect dat je dit durft te plaatsen, maar ik snap er werkelijk geen hout van. Mensen willen blijkbaar hun helden houden, terecht of niet.
Less is bore

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 18 okt 2012 20:01

Overigens begrijp ik niet helemaal wat je met de volgende zin bedoelt:

"Lance is tot op de dag van vandaag niet aantoonbaar veroordeeld op dopinggebruik."

Als je bedoelt dat er geen hard bewijs is dan heb je waarschijnlijk de afgelopen tijd onder een steen geleefd. Als je bedoelt dat hij nog niet veroordeeld is, dan klopt dat. Althans niet door de UCI, de organisatie die zelf deel uitmaakt(e) van het georganiseerd dopinggebruik.

Plaats reactie