Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shifters voorderrailleur werken niet meer

Lajate
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2012 22:16

Lajate 30 sep 2012 22:35

Ik had al een tijdje problemen dat mijn voorderailleur, ik kon op mijn racefiets met Shimano 105 triple niet meer op mijn grootste voorblad komen. Op advies van een kennis wilde ik mijn voorderrailleur strakker afstellen, maar nu ik alles losgehaald heb en mijn voorderrailleur ook weer goed afgesteld heb merk ik dat mijn shifters niet meer werken om mijn voorderrailleur te bedienen. Ik voel sowieso geen spanning meer als ik de shifters wil bedienen en ook mijn derrailleurkabel beweegt niet mee (ook niet als ik hem los van het derrailleur heb).

Mijn cassette ligt nu op het grootste tandwiel, mijn voorblad op mijn kleinste. Verder heb ik mijn voorderrailleur nu goed staan voor mijn kleinste voorblad, dan kan hij meer richting de grotere bladen schuiven als de spanning op de derrailleurkabel toeneemt?

Ik heb de binnenkabel eruit geprobeerd te halen en dat ging goed, dus ook binnenin de shifter is de kabel heel. Het enige is dat de kabel rond de bevestiging aan de derreilleur 1 van de vele ijzerdraadjes gebroken is. Wellicht dat het dus handig is om die binnenkabel te vervangen, maar ik denk niet dat het daaraan kan liggen dat ik voor niet meer kan schakelen?

Weet iemand of ik zelf hier nog wat aan kan doen of deze naar de een fietsenmaker moet brengen? De fiets is nog geen jaar oud en alles werkte goed de laatste rit, ik kan me daarom niet voorstellen dat de shifters het begeven hebben.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 sep 2012 22:42

Zit je kabel wel goed in je shifter?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Lajate
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2012 22:16

Lajate 30 sep 2012 23:32

Dat zou kunnen, want ik kon voor mijn achterderrailleur niet direct het begin van de kabel vinden in de andere shifter. Ik heb wel geprobeerd de kabel zo veel mogelijk aan te trekken.

Ik heb wel even een foto ervan gemaakt, zodat jullie kunnen beoordelen of mijn situatie normaal is of niet:
Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 01 okt 2012 07:51

Mocht je kabel op de juist plaats zitten, spuit dan het binnenwerk eens in met WD40. Dit verhelpt heeel veel problemen bij niet werkende shifters.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 01 okt 2012 08:32

Wel ff later als de mechaniek los is gekomen alles met silicone insprayen .
Omdat WD 40 geen smeermiddel is. :ugeek: :ugeek:
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 okt 2012 08:49

Het lijkt erop dat de kabel er minder ver in zit dan bij. Je moet de kabel er in steken als de shifter op de positie van het kleinste blad staat, en dan goed aantrekken. Als je shifter normaal werkt zie je als je opschakeld het uiteinde van de kabel (knopje) naar boven wegdraaien.
Campagnolo Ultra Dork

bikeslave
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 apr 2012 08:56

bikeslave 01 okt 2012 12:24

Ja dit is duidelijk. Het is een Shimano shifter van een triple voorderailleur. Zo als ik het kan bekijken hoor.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 01 okt 2012 13:30

Lajate schreef:Ik heb de binnenkabel eruit geprobeerd te halen en dat ging goed
Ik denk het niet, het kopje van de kabel steekt er nog half uit.
Is wel de perfecte manier om je shifters kapot te doen ;)

Lajate
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2012 22:16

Lajate 01 okt 2012 14:11

Bedankt voor de reacties, het is nu opgelost. Ik heb mijn shifter een aantal keer de hendel ingedrukt om naar het kleinste blad voor te komen en daarna kon ik mijn derrailleurkabel er verder in trekken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 okt 2012 15:17

bikeslave schreef:Ja dit is duidelijk. Het is een Shimano shifter van een triple voorderailleur. Zo als ik het kan bekijken hoor.
Als je de capaciteiten niet hebt om een positieve bijdrage aan dit forum te geven, blijf er dan van af. Overschat jezelf niet zo.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie