Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge hartslag

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 18 sep 2012 22:28

Goedenavond,

Om deze aankomende winter mijn conditie op peil te houden ben ik weer begonnen met spinnen. Het probleem is echter dat ik heel snel naar 90% tot 95% van mijn maximale hartslag schiet, maar zonder het gevoel dat ik 'dood' ga. Als ik me aan het advies van de trainer hou en weer op de gewenste 80% kom heb ik niet echt het idee dat ik me heel erg inspan en vraag ik me af of het dan geen meerjaren plan wordt.

Wat is nou beter om vooruitgang te boeken: hartslag negeren en doorgaan zo lang het lukt of me aan de hartslagzones houden?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 18 sep 2012 22:39

Zoveel mogelijk die 80% aanhouden maar kan helemaal geen kwaad om af en toe je flink in te spannen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 sep 2012 23:52

tjerk1121 schreef:Goedenavond,

Om deze aankomende winter mijn conditie op peil te houden ben ik weer begonnen met spinnen. Het probleem is echter dat ik heel snel naar 90% tot 95% van mijn maximale hartslag schiet, maar zonder het gevoel dat ik 'dood' ga. Als ik me aan het advies van de trainer hou en weer op de gewenste 80% kom heb ik niet echt het idee dat ik me heel erg inspan en vraag ik me af of het dan geen meerjaren plan wordt.

Wat is nou beter om vooruitgang te boeken: hartslag negeren en doorgaan zo lang het lukt of me aan de hartslagzones houden?
Zoals jij zijn er veel: ze kunnen maar niet geloven dat je je niet iedere keer stuk moet trainen om resultaten te boeken. Als je een trainer hebt zou ik er dan ook naar luisteren. Veel succes en een goede conditie toegewenst. ;)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 19 sep 2012 00:54

als je een beetje op niveau wilt blijven in de winter, train je dan maar lekker 'stuk', en trek je vooral niet teveel aan van je hartslagen, Als je in zo weinig mogelijk tijd je conditie zo goed mogelijk wilt houden . Je rustig houden zou ik pas doen als je echt met een plan werkt. En vooral, hou het leuk :)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 sep 2012 10:21

nieuweling schreef:als je een beetje op niveau wilt blijven in de winter, train je dan maar lekker 'stuk', en trek je vooral niet teveel aan van je hartslagen, Als je in zo weinig mogelijk tijd je conditie zo goed mogelijk wilt houden . Je rustig houden zou ik pas doen als je echt met een plan werkt. En vooral, hou het leuk :)
Ja als je een half uur in de week aan spinning doet kan je veel beter knetterhard fietsen dan rustig.
Ben je echter 4 uur per week aan het spinnen kan je beter 3 en een half uur rustig doen en dat ene halfuurtje je lekker uitleven.

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 19 sep 2012 10:48

Misschien ligt je max hartslag wel hoger dan je denkt.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 19 sep 2012 12:27

benvdv schreef:Misschien ligt je max hartslag wel hoger dan je denkt.
Ik ben inderdaad nu nog uitgegaan van de redelijk grove methode: 220 -/- leeftijd. Ik ga mijn maximale hartslag opnieuw bepalen met de formule van Karvonen ((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitspercentage) + rusthartslag = streefhartslag en wellicht geeft dat hele andere waarden.

Wordt vervolgd :-)

mattiman
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2012 22:08

mattiman 19 sep 2012 13:07

Die formules heb je niets aan voor het bepalen van je individuele max HF. Die max HF moet je echt in de praktijk testen. Die formules gaan uit van de vastgestelde gemiddeldes voor gemeten groepen mensen. De variatie om dat gemiddelde zal wel een normaalcurve zijn. De standaard deviatie weet ik even niet uit m'n hoofd, maar zou me niets verbazen als die 5-10 slagen is. Wat dus betekent dat de ene 40 jarige een max heeft van 200 en de ander van 160. Pin me even niet vast op die exacte getallen. Even een vd eerste zoekresultaten:
http://www.builtlean.com/2010/05/25/how ... eart-rate/" onclick="window.open(this.href);return false;
"The 220-Age calculation is very popular because it’s easy and reasonably accurate for most people, while the other calculation was created in 2007 and is more accurate.

There’s a drawback, however, of these widely used calculations that few people understand. The standard deviation of the 220-age formula is + or – 12 bpm, and the other calculation has a standard deviation of + or – 7 bpm.

In case you never took calculus, or statistics, a standard deviation of + or – 12 bpm means that 66% of people are within 1 standard deviation of the max heart rate predicted by this 220-age formula, 90% of people are within 2 standard deviations (+ or – 24 bpm), and 95% of people are within 3 standard deviations (+ or – 36 bpm).

For example, let’s take a 35 year old man who has a max heart rate of 185 bpm predicted by the 220-age formula. Here’s how his max heart ranges would look:

1 standard deviation is 173-197 bpm (66% probability)

2 standard deviations is 161-209 bpm (90% probability)

3 standard deviations is 149-221 bpm (95% probability)

So, the point I’m trying to make is that these calculations work reasonably well for most people, but I think it’s important to cross reference these calculations with empirical data from when you’re wearing a heart rate monitor during exercise. I had one client who was 25 years old and a really athletic guy, but his max heart rate couldn’t have been above 165 bpm. He was part of the 10% of people who fall outside of 2 standard deviations predicted by the 220-age formula. "
Oftewel, zo'n voorspelde max HF in een fitness klas en de daaruit afgeleide trainingszones kloppen voor het gros van de mensen voor geen meter. Die voorspelde 80% kan voor de één echt veel te zwaar zijn, voor de ander veel te licht.

Een beter advies van de trainer zou moeten zijn een advies gebaseerd op het gevoel dat je hebt tijdens de inspanning. Is het een tempo waarbij je
- nog makkelijk kunt praten (herstel duur)
- korte zinnen kunt uitspreken (extensief duur)
- op de grens zit van wat je nog een tijdje volhoudt (intensief duur)
- heel snel vermoeid raakt (minuten) (sub/maximaal)
Of een vergelijkbare indeling.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 19 sep 2012 14:51

@Mattiman: dank voor de uitgebreide reactie (geldt ook voor de anderen die de moeite genomen hebben om te reageren) Ik ga de formule van Karvonen pas gebruiken nadat ik op de tacx mijn maximale hartslag heb gevonden (meerdere keren uitvoeren om zo een enigszins betrouwbaar resultaat te verkrijgen)

Het plan is om 2 keer per week een uurtje te spinnen, ik wilde die lessen ook gebruiken om aan mijn 'sta-techniek' te werken/daar gewend aan raken en voorts probeer ik 2 keer per week op de mountainbike naar mijn werk te gaan, ongeveer 23 km enkele reis, en ik pak waar mogelijk mijn toertochten mee (Dam tot Dam, Ronde van Noord Holland, Luik Bastenaken Luik etc.)

Dat ik er lol in heb en blijf houden is natuurlijk het belangrijkst, maar een beetje resultaat bereiken (lees: fors wat minder Tjerk meeslepen) en volgend jaar zonder al teveel problemen de Ventoux beklimmen is ook belangrijk.

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 19 sep 2012 17:13

voor je sta-techniek kan je best gewoon buiten gaan fietsen. Op een onbeweeglijke fiets rechtstaand fietsen is iets helemaal anders dan rechtstaand fietsen op een fiets die meebeweegt. Spinning is wel handig voor kracht, souplesse en intensiteit bij te houden.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 19 sep 2012 17:24

+1

Ik ben met spinning ooit begonnen, daarna pas een wegfiets gekocht. Waar ik het meeste aan moest wennen was de beweeglijkheid van de fiets, en al helemaal tijdens het staand fietsen! (als in: zittend de Keutenberg op omdat ik staand niet durfde... :oops: ben toen trouwens wel zittend boven gekomen). Maar al doende leert men, en nu draai ik m'n hand er niet meer voor om gelukkig :)

Plaats reactie