Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Waarom mountainbiken in de winter

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 16 sep 2012 22:13

Sinds een aantal jaartjes mag ik graag fietsen op de weg.
Wat ik door de jaren heen merk is dat zodra ik ergens begin maart weer de weg op ga er niet meer zo heel veel over is van mijn conditie, wat op zich natuurlijk van zelf sprekend is.
Daar in tegen heb ik wel het idee dat de conditie elk jaar weer iets sneller terug komt.

Nu ben ik op zoek naar een alternatief om er begin maart toch iets beter voor te staan.
De opties die ik overweeg zijn: een Tacx, spinnen of mountainbiken.
Omdat ik er nogal van houd dat de omgeving tijdens het fietsen/sporten verandert ben ik bang dat een Tacx of spinnen al snel gaat vervelen.
Dan kom je al snel bij het mountainbiken uit zou je zeggen.
Maar dan rijst de volgende vraag, waarom kiezen mensen er voor om wel te gaan mountainbiken in de winter periode en niet gewoon door te fietsen op de weg.
Als het weer slecht is, is het weer slecht en lijkt het mij dat je beide niet gaat doen.
Of heeft het meer te maken met variatie in training ?

Ben erg benieuwd naar jullie reactie
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 sep 2012 22:17

Ik fiets in de winter gewoon door op de weg, althans, als ik bij daglicht kan fietsen, maar maak de ritjes wel korter. Zeker bij vorst kom ik meestal niet verder dan 2 á 2,5 uur. Daarna verkleum ik teveel. Met sneeuw en nattigheid, of veel wind, kies ik wat vaker voor de mtb. In het bos heb ik (al is het maar voor het gevoel) minder last van het vieze weer.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 16 sep 2012 23:14

Voor mij idem. In de winter gewoon de racefiets, en als het qua weerscondities wat minder is dan op de MTB. Ik moet daarbij wel zeggen dat mijn fietskilometers in de winter vooral woon-werk km's zijn. Als er een keer een mooie winterdag tussen zit, dan rijd ik extra km's (op de racefiets).
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 16 sep 2012 23:28

Tijdens de laatste 2 winters had je telkens een lange periode met sneeuw en vrieskou, maar andere jaren reed ik gewoon het hele jaar door buiten. De reden dat ik s'winters op de tacx kruip is niet omdat het kouder is maar wel omdat het zo vroeg donker is. Uiteraard is buiten fietsen leuker, maar ik vind het wel meevallen op de tacx. Je concentreren op je trapfrequentie, wat blokjes inlassen, dan gaat de tijd snel genoeg voorbij.

Ik pak mijn MTB vooral in de zomer vast, alles droog en hard, kan je lekker door het bos knallen. De fun om 2 uur door de modder te baggeren, een aanslag te plegen op al je onderdelen en nadien nog een uur te kuisen ontgaat mij toch wel wat. Blijkbaar zijn er nog altijd heel veel mensen die niet naar de Olympische Spelen kijken en dus niet weten dat MTB een zomersport is ;)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 16 sep 2012 23:47

NoChain schreef: .... De fun om 2 uur door de modder te baggeren, een aanslag te plegen op al je onderdelen en nadien nog een uur te kuisen ontgaat mij toch wel wat. Blijkbaar zijn er nog altijd heel veel mensen die niet naar de Olympische Spelen kijken en dus niet weten dat MTB een zomersport is ;)
Gewoon een Rohloff naaf kopen met een setje HS33, nergens last van :lol:
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2012 08:04

Ik vind MTBen in de winter toch wel lekker, net wat meer beschutting en een wat andere omgeving. En een fiets is zo gepoetst. Mijn ervaring is ook dat de onderdelen van een MTB ook wat beter tegen het slechte weer kunnen dan de ondelen van mijn renfiets. Verder vind ik de vele toertochten die hier in ZO-brabant georganiseerd worden wel een leuke afwisseling op mijn zomerritjes op de weg. Wel rijd ik dan vrijwel altijd met de MTB over de weg naar deze toertochten toe. Dus voor mij op zondag vanaf oktober de MTB verder nog regelmatig de wegfiets, zolang het weer wat vriendelijk is, zo niet de MTB ( met licht) ook door de week wel verhard, maar vaak verharde paadjes door het bos voor de beschutting..
Ach, ik zeg ook maar wat

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 17 sep 2012 08:50

liviolivius schreef:Gewoon een Rohloff naaf kopen met een setje HS33, nergens last van :lol:
+1

Er stonden al HS33 op mijn MTB en van de installatie van mijn Rohloff heb ik nog geen seconde spijt van gehad ... Ik heb echt wel op een smerige fiets gereden vorige winter :)
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 sep 2012 10:17

NoChain schreef:
Ik pak mijn MTB vooral in de zomer vast, alles droog en hard, kan je lekker door het bos knallen. De fun om 2 uur door de modder te baggeren, een aanslag te plegen op al je onderdelen en nadien nog een uur te kuisen ontgaat mij toch wel wat. Blijkbaar zijn er nog altijd heel veel mensen die niet naar de Olympische Spelen kijken en dus niet weten dat MTB een zomersport is ;)
MTB is idd een zomersport!! Veel leuker en mooier.

Maar als afwisseling in de winter vind ik het zeer zeker iets toevoegen. Dat poetsen etc neem ik dan maar op de koop toe. Bij matig tot slecht weer doe ik liever een mooie ronde ATB op de Posbankroute ipv 2.5 uur duurtraining op de weg.
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 17 sep 2012 10:27

De afwisseling is wat mij aanspreekt. vanaf september snak ik naar de atb, in februari weer naar de wegfiets.

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 17 sep 2012 10:51

daniel1975 schreef:
NoChain schreef:
Bij matig tot slecht weer doe ik liever een mooie ronde ATB op de Posbankroute ipv 2.5 uur duurtraining op de weg.
+1 inderdaad gelukkig woon ik hier ook bij in de buurt. En kan ook nog de mtb route Montferland pakken.
En het is gewoon weer iets waar ik naar toe kan leven. Tegen het voorjaar heb ik dat wel weer gezien en pakken we de racefiets weer. :)
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 17 sep 2012 11:50

Ik wissel ook af en heb het nu wel een beetje gehad op de racerd.
Verder probeer ik mijn oude hardloop verslaving weer op te pakken omdat het rijden in de modder alleen al lachen voor de onderdelen maffia is.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2012 11:52

8-) Mountainbiken kan natuurlijk het hele jaar door! Enne... als 's winters de temperatuur onder het vriespunt zakt en het ook nog een beetje sneeuwt, dan gaat de fun-factor uiteraard extra omhoog (zoals her en der in de foto-verslagen te zien is).

Plaats reactie