Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke krachttraining?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 okt 2012 20:23

rammie schreef:Echte zware krachttraining is nutteloos voor wielrennen. Zoals Focus hierboven terecht opmerkt, is het effect van duursporten zoals wielrennen een afslankend effect op het lichaam qua hoeveelheid spieren om te zorgen voor een zuinigere motor. Je belast met krachttraining totaal andere spiervezels dan voor duurtraining; Usain Bolt is na 800m sprinten compleet op terwijl die kerel grote bovenbeenspieren heeft: krachtvezels, als het ware. Deze aanleg is genetisch bepaald èn deels het effect van training op specifieke terreinen. Robert Gesink heeft bijvoorbeeld nul komma nul aanleg voor spieropbouw maar wel ultieme 'duurvezels' in zijn bovenbenen.

Fiets je op kracht, bijvoorbeeld rondjes voluit van 30 km, dan heeft krachttraining nut. Bij ultieme krachttraining verbrandt je al je spiersuikers namelijk in 45 minuten, totaal anders dan de koolhydraat en vetverbranding tijdens langdurig fietsen. Wat wel nuttig kan zijn voor duursporten is het versterken van je 'core' en je lage rugspieren voor een betere houding. Maar in principe is elke spier die onnodig energie verbruikt op de fiets er één teveel. Je kunt beter in het fitnesscentrum krachttraining op een hometrainer doen door (extreem) hoge wattages te leren trappen; die krachttraining is effectiever voor het fietsen dan squatten of lungen.
'k heb toch een beetje problemen met je uitleg:ik lees het alsof je bij lange duur geen kracht zou nodig hebben? Indien de snelheid geen rol zou spelen inderdaad maar in de praktijk is dat wel even anders. Je rijdt soms comfortabel in een peleton, maar dan komt er een al dan niet steile helling of de snelheid wordt spectaculair opgevoerd=> je kunt dan natuurlijk proberen van je aantal omwentelingen op te drijven maar op een bepaald ogenblik zul je toch een grote(re) molen moeten draaien waar je de nodige kracht zult moeten voor hebben.

Krachtoefeningen zijn dus zeker nuttig op voorwaarde dat je de juiste spieren traint en dat je dit combineert met oefeningen (fietsen in principe) om je beensnelheid en je uithouding te trainen en te verbeteren.

En fietsen en lopen zijn niet te vergelijken: een cavendish kan 200kms in een groep volgen hoewel hij spierbouw die van een spurter is omdat je in wielrennen nu eenmaal kunt profiteren van je mederenners, van het rijden in groep. Bij lopen zal een 100m spurter er nooit in slagen om na 20 kms nog bij de koplopers te vertoeven en te winnen in de spurt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 19 okt 2012 21:18

@Fiedoo: je draait het een beetje om. Spurters in het wielerpeloton zijn veel meer duuratleet dan spurter. Het wordt enorm onderschat wat die spurters op gebied van hardrijden en zelfs klimmen wel niet kunnen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 okt 2012 22:14

nieuweling schreef:@Fiedoo: je draait het een beetje om. Spurters in het wielerpeloton zijn veel meer duuratleet dan spurter. Het wordt enorm onderschat wat die spurters op gebied van hardrijden en zelfs klimmen wel niet kunnen.
Ik begrijp je punt niet echt. Cavendish is in de eerste plaats spurter, zelfs op de piste zou wschlk hij een van de beste spurters zijn.
Maar een wielrennerspurter kan na tweehonderd kms ( en zelfs 300 kms MSR) nog voor de zege spurten , dit is onmogelijk in het lopen na 20 kms is een Bolt nooit meer bij de eersten.
Dus: lopen en wielrennen zijn niet te vergelijken op dit punt!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 20 okt 2012 00:25

fiedoo schreef:
nieuweling schreef:@Fiedoo: je draait het een beetje om. Spurters in het wielerpeloton zijn veel meer duuratleet dan spurter. Het wordt enorm onderschat wat die spurters op gebied van hardrijden en zelfs klimmen wel niet kunnen.
Ik begrijp je punt niet echt. Cavendish is in de eerste plaats spurter, zelfs op de piste zou wschlk hij een van de beste spurters zijn.
Maar een wielrennerspurter kan na tweehonderd kms ( en zelfs 300 kms MSR) nog voor de zege spurten , dit is onmogelijk in het lopen na 20 kms is een Bolt nooit meer bij de eersten.
Dus: lopen en wielrennen zijn niet te vergelijken op dit punt!
Dit heeft allemaal niet zoveel te maken met krachttraining zoals beschreven in dit topic. Waar het om gaat, is dat krachttraining natuurlijk goed is voor de spierontwikkeling, je zult dit als duursporter alleen op de juiste manier moeten doseren (lees afwisselen) omdat het combineren met zware duurtraining averechts werkt. Hoe meer de nadruk gaat liggen op krachttraining, hoe beter het sprintvermogen maar hoe lager het duurvermogen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2012 11:12

fiedoo schreef:
nieuweling schreef:@Fiedoo: je draait het een beetje om. Spurters in het wielerpeloton zijn veel meer duuratleet dan spurter. Het wordt enorm onderschat wat die spurters op gebied van hardrijden en zelfs klimmen wel niet kunnen.
Ik begrijp je punt niet echt. Cavendish is in de eerste plaats spurter, zelfs op de piste zou wschlk hij een van de beste spurters zijn.
Maar een wielrennerspurter kan na tweehonderd kms ( en zelfs 300 kms MSR) nog voor de zege spurten , dit is onmogelijk in het lopen na 20 kms is een Bolt nooit meer bij de eersten.
Dus: lopen en wielrennen zijn niet te vergelijken op dit punt!
Cavendish is helemaal geen echte sprinter. Op de baan reed hij ook niet voor niets alleen de duuronderdelen. Iemand als Chris Hoy is een echte sprinter en die hoeft echt niet te proberen om een koers na 200 km te winnen. Bos was een echte sprinter en we hebben gezien hoe lang hij er over deed om z'n duurvermogen op pijl te krijgen en een beetje beter te gaan klimmen.

Een wegsprinter is een duursporter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rammie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:01

rammie 20 okt 2012 12:06

En voor duursport heb je niets aan krachttraining. Je gaat alleen maar meer energie verbruiken onderweg. Wel eens een gespierde marathonloper gezien?
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2012 12:49

Wel eens een wielrenner gezien die er zo uit ziet als een marathon loper?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 okt 2012 12:53

amclassic-fan schreef:Een wegsprinter is een duursporter.
Met een hoog piekvermogen na +200km koers.
What makes the boat go faster?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 okt 2012 22:02

rammie schreef:En voor duursport heb je niets aan krachttraining. Je gaat alleen maar meer energie verbruiken onderweg. Wel eens een gespierde marathonloper gezien?
Man, lees jij nooit de eerdere berichten? 'k zei toch al eerder dat je een loper niet met een wielrenner kunt vergelijken.
Bos is het schoonste vb dat een spurter ( dat is er toch één of toch niet?) in het wielrennen mits aangepaste training voor de overwinning kan gaan na een lange afstand.

Misschien lees ik niet goed maar ik zou beginnen denken dat je om te wielrennen geen kracht mag hebben.

Wat is het verschil tussen iemand met een groot piekvermogen en een spurter? :(
"De ene haalt een hoge maximumsnelheid en de andere wel misschien?"
Waarom zitten wielrenners dan in de winter aan krachttraining te doen? ( of geraken ze daar gemakkelijk aan hun "spul"? :oops: )
Waarom zou iemand die zijn spieren verstevigd heeft ook sneller verzuren? Kracht en souplesse kan best samen gaan volgens mij ( zie oa, sorry voor de slechte timing Lance armstrong).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 20 okt 2012 22:12

Tuurlijk mag (moet!) een wielrenner kracht hebben. Het is eigenlijk wel een interessante (wetenschappelijke) oefening om te kijken wat een spurter in het wielrennen juist is. Ik verbaasde me er bij de nieuwelingen-junioren vaak over dat de beste klimmers ook massaspurten winnen en vice versa. Vaak rij je een heel jaar tegen stevig gezette jongens koersen op het vlakke, en denk je dat het met die jongens in de ardennen een heel pak minder gaat zijn, maar niets is vaak minder waar ;). Daarbij ook bedenken dat Greipel bv bij de junioren duits kampioen klimmen was.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 24 okt 2012 12:27

Stel dat ik naast mijn fietstraining ook nog krachttraining thuis of in de fitness wil doen, welke oefeningen kan ik dan best doen? Gewoon squats voor volledige beentraining? En moet ik me met het oog op fietsen aan een bepaalde range van sets en herhalingen houden? Voor gewone krachttraining deed ik vroeger bijvoobeeld 4 x 6 squats, is dit voor fietsen anders?
Om terug te komen op de vraag van de topic starter: Het is belangrijk te bedenken wat het doel is van de krachttaining: wil je sneller sprinten / demareren dan heb je ook explosiviteit nodig, aan alleen lompe maximaal kracht heb je dan niet veel: Doe hiervoor dan ook plyometrische oefeningen (plyometric squats) en explosieve oefeningen (power clean)
Wil je in het algemeen sterker worden dan raad ik aan zo als iemand al noemde veel oefeningen te doen met losse gewichten en stangen want dat is beter voor je coordinatie en effectiviteit waarbij je de kracht ook kan aanwenden tijdens het fietsen omdat hierdoor spieren met elkaar samerwerken. Ik doe zelf onder meer squats, deadlifts en power cleans.
Wat goed kan zijn (en wat baanrenners en schaatsers ook doen) is om de rep range te veranderen gedurende periodes (periodisatie van de krachttraining): bijv 6 weken op krachtuithoudingsbermogen, 6 weken (sub)maximaal kracht en daarna explosiveit en plyometrische oefeningen.

En inderdaad is duurtraining niet bevoordelijk voor spieropbouw/ kracht en omgekeerd is krachttraining niet bevoordelijk voor duurvermogen: juist daarom is het goed krachttraining te doen om het verlies van kracht compenseren!

rammie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2009 13:01

rammie 24 okt 2012 16:16

Qua fysiek lijken klassementsrenners en marathonlopers wèl op elkaar. Uitgemergelde bovenlijven, geen spier te veel, extreem licht voor hun lengte. Bij krachttraining en in het verlengde daarvan bodybuilding gaat het erom je spieren zo groot en zwaar mogelijk te maken. Het is deze krachttraining die averechts werkt op je cardio capaciteiten. Maar ik begrijp inmiddels dat de topicstarter geen bodybuilding bedoelde: in dat geval is het prima om wat krachttraining te doen om de spieren op peil te houden en je testosteronaanmaak te stimuleren. Doe dan langere sets met middelmatig gewicht. En train alleen je benen en onderrug.

Uit mijn eigen bodybuildverleden kan ik met alle zekerheid zeggen dat krachttraining in z'n algemeen zeer averechts werkt op je fietsconditie. Vroeger veel gefietst, daarna gaan krachttrainen. Op mijn top (94kg bij 182cm met laag vetpercentage) was ik na één beklimminkje in de Ardennen gezien. Later was de Ronde van Vlaanderen bij 78kg (4 jaar over gedaan om die kilo's eraf te trainen, mijn benen zijn niet eens meer de helft van wat ze waren) een 'makkie'...
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...

Plaats reactie