Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op Tacx?

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 31 okt 2010 16:26

Met de overgang van de zomer- naar de wintertijd is het doek wat betreft buiten fietsen voor mij definitief gevallen; ik wil binnen verder gaan, het liefst in mijn eigen kamer.

Nu ben ik aan het overwegen om een Tacx aan te schaffen; echter, ik heb geen idee wat voor mogelijkheden er allemaal zijn. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen. Wie van jullie heeft een dergelijk apparaat in huis staan? Wat was de prijs? Waar dien je rekening mee te houden bij de aanschaf?

Bij voorbaat dank voor het reageren!

rubenm
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 aug 2010 18:53

rubenm 31 okt 2010 18:54

Ik heb er in september eentje aangeschaft.
Koste me 119 euro, niet van tacx maar van tranz x.
Tot nu toe zeer goed bevallen....
Waar moet je rekening mee houden?
Euhm: natuurlijk de slijtage van je band, al valt dat bij mij heel goed mee.
Wat mij het meest opviel is hoeveel je zweet...
Ik neem aan dat het op je kamer wel rond de 20 graden zal zijn en dan zweet je echt veel.
Bianchi Via Nirone

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 31 okt 2010 19:07

ik heb een fortius en heb altijd een ventilator op mijn hoofd gericht staan als ik langer dan uur ga fietsen anders verzuip je echt in je eigen zweet. Ik heb een ander achterwiel met een speciale tacx band (kan ook een oud buitenbandje zijn). Als je een gehorig huis hebt dan zijn wasmachine-matten (gewoon bij de gamma of praxis) een uitkomst. Ik heb ze er zelf ook onder liggen, want ik woon in een appartement. Prijs hangt af van wat je wil, alleen fietsen en zelf je weerstand bepalen of een volledig hightech apparaat met video's, gp routes etc. ff de tacx site checken. Succes
Do or Do not.. There is no try

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 31 okt 2010 20:12

Derek schreef: Wie van jullie heeft een dergelijk apparaat in huis staan?
Ik, op mijn kamer, recht tegenover de TV!
Wat was de prijs?
Tacx Flow bij futurumshop gekocht, incl. tacx bandje. Weet 't niet meer uit mijn hoofd.
Waar dien je rekening mee te houden bij de aanschaf?
Of je kamer gehorig is, dan heb je denk ik wel een tacx band nodig, zie ook de tip van dempende tegels. Wat wil je bereiken met je tacx? Wil je fatsoenlijk trainen, dus trainingen kunnen vergelijken adv vermogen? Of ga je er af en toe opzitten om in beweging te blijven. Interesseren de virtuele video's je? Etc...

Ik heb zelf de Flow gekozen omdat deze je vermogen en cadans meet, zodat ik mijn trainingen kan vergelijken en enige progressie kan bijhouden. Mits deze er is :) Al dat virtuele gebeuren is mij te duur, ik zet gewoon de tv aan. Satori meet geen vermogen dus dat was 'm ook net niet. Wel moet ik nog een ventilator kopen, want je zweet idd van het geval af...

mirmar
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jun 2009 21:43

mirmar 31 okt 2010 20:26

Ik train nu ook op de Tacx Satori. Belasting van trainen met dit apparaat is werkelijk anders dan thuis. Ik zweet ook veel meer dan buiten. Wat me opvalt is dat ik flink spiermassa krijg door gebruik van dit apparaat. Op de site van Tacx, vind je ook specifieke trainingschema's voor bijvoorbeeld klimmen, duurvermogen of krachttraining. Rijd er trouwens op met een oud buitenbandje. Moet zeggen dat die weinig slijt. O ja een matje eronder is wel handig ivm geluid. Staat bij mij op vinyl op zolder. Succes met je keuze!
Wilier Izoard

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 31 okt 2010 23:25

Ik heb een Tacx I - magic en ben werkelijk meer dan tevreden met deze trainer. Je kan heel gevarieerd trainen, en heb pas geleden de Tourmalet en de Amstel Gold Race erbij gekocht. De rem van de Tacx stelt zijn eigen zelf in als je omhoog gaat. Het is enorm veel zweten en ik drink zeker 2 bidons als ik een uur goed train. Je word hier heel sterk van en het is een leuke manier van trainen dat vind ik persoonlijk. Ik heb speciaal een kamer er voor ingericht en nogmaals het is echt een goede manier om de winter er mee door te komen.
Edwin van de Velde

stoppel
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 aug 2010 11:52

stoppel 01 nov 2010 11:19

Een oude tacx via marktplaats gekocht. Een simpel model heb je dan voor 40 euro. Dan heb je 7 standen die je met een soort knop op je stuur kan gebruiken.
Verder ook een oud achterbandje erop gelegd.
Een sensor voor mijn fietscomputer op het achterwiel gemonteerd zodat ik mijn snelheid en afstand e.d. in de gaten kan houden.

Zorg er idd voor dat je een handdoekje in de buurt hebt want je zweet je idd te pletter.
Pinarello F4:13
Giant (trainingsfiets)

http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -de-vries/" onclick="window.open(this.href);return false;

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 01 nov 2010 16:50

ik zet mijn tacx altijd in de tuin, met voorkeur in de regen. Vorig jaar een keer in de sneeuw; na een half uur was in een cirkeltje om me heen de sneeuw verdwenen door het zweet wat er op was gevallen.
Eerlijk gezegd houd ik het nooit veel langer dan een half uur vol, het is mij gewoon te saai om niet vooruit te komen.

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 01 nov 2010 17:00

[quote="Vermeulen"]
Eerlijk gezegd houd ik het nooit veel langer dan een half uur vol, het is mij gewoon te saai om niet vooruit te komen. [/quote]

Om het vol te houden kijk ik altijd programma's via uitzendinggemist, documentaires die ik interessant vind of luister ik muziek. Dan trek ik het wel een uurtje.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 01 nov 2010 17:02

Pfff ben dus niet de enige die het doodsaai vindt :)
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 01 nov 2010 17:15

Saai! Welnee, zet een leuke film op Dexter, Sopranos. Kijk de komende maanden naar het schaatsen. Er zijn niet zoveel alternatieven als je werkt / tijd voor familie en je wil je conditie op peil houden. Als je dan toch 6-8 uur wil trainen dan is Tacx een goed alternatief.
What makes the boat go faster?

freakish
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 01 mei 2010 23:50

freakish 01 nov 2010 17:27

Ik train op de Tacx Flow in de schuur. Steenkoud in de winter, maar met een kacheltje van 6 euro goed uit te houden. Het is inderdaad doodsaai, maar met muziek met een beat en de trainingschema's van Tacx hou ik het er 2 uur op uit.

Plaats reactie