Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2022 09:37

Ik heb zo'n leyzine achterlicht, die is op z'n felst echt niet normaal fel.
Zet hem op de minst felle niet knipperende stand, de twede zou ook nog kunnen.

De felste kan je misschien overdag gebruiken bij heel veel zonlicht.

Het moet inderdaad geen zichtbaarheid wedstrijd worden. dat trekt ook aan in je blikveld en daar ga je dan naartoe, das ook niet best.
In NL is het natuurlijk wel wat veiliger met het net aan goed fietspaden. Als ik 20% wegen rijd met auto's is het veel hier en dat zijn dan rustige polderwegen geen 80km wegen oid. Maar 30/60 en dan ook nog wel "auto te gast"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 jan 2022 09:48

Kijk die super felle onregelmatige knipperlichten hebben hun functie.

Ik was in 2016 op vakantie in Californie, Arizona en Utah. Als je daar op een lege maar toch bochtige weg aan t cruisen bent kan je die felle lampjes ( toen nog vrijwel alleen de bontrager flare R ) op 2-3km afstand zien in volle brandende zon. Dat geloofde ik toen ook nog niet, maar het was toch echt zo. Dus ook al verdwijnt het lampje weer uit het zicht, ik wist al dat ze ergens zouden fietsen. En jawel een paar minuutjes later kom je ze tegen. Maar jammer genoeg zien de mensen wel een lampje branden, maar gaat er letterlijk geen lampje branden. Dus of het echt dat effect heeft.

In druk verkeer kan de felle knipperstand dan juist weer tegenwerken. En als je dat ding aan hebt in een groepsrit dan is het ook irritant voor je fietsmaten.

Volgens mij werken zwaailichten van hulpdiensten ook wel eens totaal averechts omdat mensen er juist allerlij rare campriolen door uit gaan halen of juist niet weten wat ze moeten doen. Zal lang niet altijd veel tijdswinst opleveren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

i-mac

i-mac 25 jan 2022 10:58

thestudent schreef: 25 jan 2022 09:48 Volgens mij werken zwaailichten van hulpdiensten ook wel eens totaal averechts omdat mensen er juist allerlij rare campriolen door uit gaan halen of juist niet weten wat ze moeten doen. Zal lang niet altijd veel tijdswinst opleveren.
Zwaailichten lijken van overal rond je te komen, zeker als het donker is. Bovendien zijn er veel verkeersgebruikers die een beetje panikeren bij het zien of horen van de hulpdiensten. En dan zie je idd de gekste capriolen. In de moderne auto's hoor je de sirenes ook niet meer zo goed als vroeger (isolatie, muziek). Dat speelt allemaal mee.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 jan 2022 11:33

afgezien van of je het nou prettig vindt of niet, knipperende voor/achterlichten zijn bij wet verboden. Denk niet dat je ermee staande wordt gehouden maar bij een lichtcontrole (= zeldzaam) krijg je gewoon een boete (net als voor veel te zwakke action lampjes zonder een CE keur)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 jan 2022 11:40

i-mac schreef: 25 jan 2022 07:43
is dit al niet verboden in NL?
Er is in Nederland veel niet toegestaan, maar er wordt in de meeste gevallen weinig tot niets aan handhaving gedaan. Met als gevolg dat de ‘Nederlander’ snel zelf gaat besluiten of hij/zij zich aan die regel gaat houden (vaak op basis van pakkans). Zo gebeurt het dat in Amsterdam (en andere grote steden) een rood licht voor voetgangers en fietsers vaak niet meer dan een signaal is ‘pas op, er kan ander verkeer aankomen…’. 😜

Ikzelf zit op het punt: beter illegaal zichtbaar, dan niet zichtbaar….
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 jan 2022 11:42

sharkman113 schreef: 25 jan 2022 11:33 afgezien van of je het nou prettig vindt of niet, knipperende voor/achterlichten zijn bij wet verboden. Denk niet dat je ermee staande wordt gehouden maar bij een lichtcontrole (= zeldzaam) krijg je gewoon een boete (net als voor veel te zwakke action lampjes zonder een CE keur)
Toen ik student was (en dat is al rap 25 jaar terug) had je nog wel eens van die controles. Ik hoor daar nooit meer iets van.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

i-mac

i-mac 25 jan 2022 12:17

sharkman113 schreef: 25 jan 2022 11:33 afgezien van of je het nou prettig vindt of niet, knipperende voor/achterlichten zijn bij wet verboden. Denk niet dat je ermee staande wordt gehouden maar bij een lichtcontrole (= zeldzaam) krijg je gewoon een boete (net als voor veel te zwakke action lampjes zonder een CE keur)
In Nederland is dat zo. In België is het toegestaan.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 25 jan 2022 12:31

i-mac schreef: 25 jan 2022 10:58
Bovendien zijn er veel verkeersgebruikers die een beetje panikeren bij het zien of horen van de hulpdiensten. En dan zie je idd de gekste capriolen. In de moderne auto's hoor je de sirenes ook niet meer zo goed als vroeger (isolatie, muziek). Dat speelt allemaal mee.
Het is en blijft toch een kwestie van (gebrek aan) oplettendheid. Maar veel van de tegenwoordige verkeersdeelnemers horen en zien wel, maar luisteren en kijken niet omdat ze te veel met zaken bezig zijn die de rijvaardigheid nou niet bepaald positief beïnvloeden.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

i-mac

i-mac 25 jan 2022 12:46

Dat is het zeer zeker. Maar is ook een steeds groter wordende groep weggebruikers die het lastig hebben met het toenemende drukke verkeer. En laat ons heel eerlijk zijn, niemand geeft graag zijn auto op. Zeker op oudere leeftijd is en blijft een auto de gemakkelijkste manier om je te verplaatsen. Zeker in België. Het OV in ons land is niet goed, dit in tegenstelling tot Nederland (voor zover ik daar al gebruik mocht van maken).

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 jan 2022 13:58

JoostG schreef: 25 jan 2022 11:42
sharkman113 schreef: 25 jan 2022 11:33 afgezien van of je het nou prettig vindt of niet, knipperende voor/achterlichten zijn bij wet verboden. Denk niet dat je ermee staande wordt gehouden maar bij een lichtcontrole (= zeldzaam) krijg je gewoon een boete (net als voor veel te zwakke action lampjes zonder een CE keur)
Toen ik student was (en dat is al rap 25 jaar terug) had je nog wel eens van die controles. Ik hoor daar nooit meer iets van.
Lang lang geleden toen er inderdaad nog wel eens controles waren, waren er een paar jongetjes die op het onzalige idee waren gekomen om bij het NS station Maassluis West met een hockeystick/honkbalknuppel oid alle achterlampjes van geparkeerde fietsen kapot te slaan.

Een omwonende had de politie gebeld, en die kwamen inderdaad een uurtje later polshoogte nemen. De belhamels waren natuurlijk al lang gevlogen.

Maar 1x raden waar de politie die avond op lichten stond te controleren?

juist
Laatst gewijzigd door Sulla op 25 jan 2022 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jan 2022 14:07

Begrijp ik jouw suggestie dan goed dat die belhamels door de politie waren ingezet.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 jan 2022 14:15

Vroegâh….

Plaats reactie