Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 10 jun 2020 15:32

De combinatie van te veel adrenaline en kuddegedrag doet helaas soms het slechtste in de mens naar boven komen, en dat geldt ook voor wielrenners.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 jun 2020 15:35

Als het een van de achtersten in de groep was kun je je voorstellen dat het veel "belangrijker" is om de groep bij te houden dan je te bekommeren over iemand die je hebt geraakt omdat je al niet meer in staat was om zuiver te sturen. Oftewel, veel "wielrenners" (voor mij zijn en blijven dat mensen die met een licentie koersen. Wij zijn dat niet, wij zijn wielertoeristen) hebben totaal geen oog voor hun omgeving en het overige verkeer, die zijn alleen maar bezig om of in de groep te blijven óf om de groep uit elkaar te rijden. Overigens heb ik het idee dat er nogal gemakkelijk bij dit soort berichten vanuit wordt gegaan dat "achteraf zaken vaak toch net wat anders/genuanceerder blijken te liggen".

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 jun 2020 15:49

Hoe vaak ik het niet gezien heb dat een groepje (wielrenners, scholieren en zelfs ouderen op hun e-bike) twee aan twee rijdend iemand inhalen waarbij de laatste in zo'n groepje ondanks tegenliggers toch nog even gaat inhalen terwijl het eigenlijk niet meer kan. Het is mij al vaak overkomen dat ik in de remmen kneep of mijn remmen al in de hand hield om te knijpen om een aanrijding te voorkomen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 10 jun 2020 16:01

Ik heb de afgelopen weken ook weer veel groepjes wielrenners gezien. Groepjes van 6 of 8, 2 aan 2 fietsend.... En nee, geloof nooit dat ze dan allemaal bij hetzelfde huishouden horen.
Als ik me er echt groen en geel aan erger, hoe moet dit bij de niet-fietser wel niet afstralen op wielrenners.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 10 jun 2020 16:07

Ik moet zeggen dat bij dit verhaal mij ook wat bekroop van "klopt dit wel helemaal", maar aan de andere kant heb ik zelf ook wel (zij het erg incidenteel) minder fijne ervaringen gehad met groepjes te fanatieke renners.

Bijvoorbeeld, vlak voor een T-splitsing ingehaald worden door een flinke groep die naar rechts moest, terwijl we zelf naar links moesten. De voorste paar van die groep konden ons inderdaad nog prima voorbij voor de bocht, maar door de staart werd je inderdaad van de weg gereden.

Maar, het gebeurt ook dikwijls dat voetgangers of andere fietsers rond rijden/lopen alsof ze alleen op de wereld zijn en zich kapot schrikken als je er voorbij komt (ondanks herhaaldelijk bellen), en dan uit schrikreactie op hun plaat gaan. Na zo'n schrik reactie kunnen mensen best het gevoel hebben aangetikt te zijn zonder dat dat het geval was.

Vind het trouwens niet slim dat mevrouw geen aangifte heeft gedaan, maar wellicht wou de politie een aangifte niet eens opnemen.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 jun 2020 17:10

jer81 schreef: 10 jun 2020 16:01 Ik heb de afgelopen weken ook weer veel groepjes wielrenners gezien. Groepjes van 6 of 8, 2 aan 2 fietsend.... En nee, geloof nooit dat ze dan allemaal bij hetzelfde huishouden horen.
Als ik me er echt groen en geel aan erger, hoe moet dit bij de niet-fietser wel niet afstralen op wielrenners.
+1, kan me 100% bij jouw gevoel aansluiten.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 jun 2020 17:14

Klopt dit wel met je onderschrift?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jun 2020 17:53

Nee_Nee schreef: 10 jun 2020 14:28 Bizar. Een vrouw die met fiets en al in het gras valt help je toch overeind. Als was het alleen maar omdat je nooit weet wat er uit voort kan komen
De moderne variant van een vrouw neerknuppelen en naar je grot sleuren? Ik vrees dat dat niet meer gaat lukken tegenwoordig. Met een beetje pech heb je met zo'n Krav maga'ende fit chick van doen en eindig je zelf met een lichtgewicht carbon buis van je gebroken frame in je achterwerk in de berm...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 jun 2020 18:59

Ernie C. schreef: 10 jun 2020 17:53
Nee_Nee schreef: 10 jun 2020 14:28 Bizar. Een vrouw die met fiets en al in het gras valt help je toch overeind. Als was het alleen maar omdat je nooit weet wat er uit voort kan komen
De moderne variant van een vrouw neerknuppelen en naar je grot sleuren? Ik vrees dat dat niet meer gaat lukken tegenwoordig. Met een beetje pech heb je met zo'n Krav maga'ende fit chick van doen en eindig je zelf met een lichtgewicht carbon buis van je gebroken frame in je achterwerk in de berm...
:lol: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 jun 2020 19:11

Nee_Nee schreef: 10 jun 2020 14:28 Bizar. Een vrouw die met fiets en al in het gras valt help je toch overeind. Als was het alleen maar omdat je nooit weet wat er uit voort kan komen
Dat lijkt me ook inderdaad.

Doet me denken aan een eigen voorval. Mijn vrouw en ik fietsen (achter elkaar) op een smal fietspad waar voor ons net vier ouderen weer besluiten weg te rijden na een stop. De meneer achteraan van ca 80 jaar stapt niet al te soepel op zijn fiets, ziet ons en valt binnen twee meter met fiets en al in de berm van de schrik. Wij hadden dus geen directe schuld aan zijn val maar zijn wel even gestopt om te vragend alles goed was en eventueel te helpen.
Op zo’n moment sta je dus in je fietskleding bij een oudere die zojuist is gevallen. Toen was ik me wel bewust van welk beeld dat uitstraalde: dat is dus weer zo’n wielrenner die een bejaarde overhoop fietst.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 jun 2020 19:17

Nee_Nee schreef: 10 jun 2020 14:28 Bizar. Een vrouw die met fiets en al in het gras valt help je toch overeind. Als was het alleen maar omdat je nooit weet wat er uit voort kan komen
Toch niet alleen vrouwen?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 jun 2020 19:20

@bakboord1 Waarom zo negatief? Er kan toch ook gedacht worden, wat fijn dat zelfs iemand op een racefiets deze oude heer helpt?

Plaats reactie