Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 mar 2023 08:05

mao schreef: 22 mar 2023 23:07 Neger kan inderdaad echt niet meer,

Btw, we mogen nog wel gelukkig door fietsen in Amsterdam,

Voorlopig geen maximumsnelheid op fietspad: "Juridisch nog niet haalbaar"
Ik blijf het bijzonder vinden dat de Latijnse afleidingen van twee kleuren (neger, blank) nu rasistisch zijn, en de Germaanse afleiding (zwart, wit) op dit moment(!) niet. Zou men doorhebben dat hier een uit verband getrokken semantische discussie gevoerd wordt?

Mbt wielrenafdaalfilmpje: auto's inhalen bergaf is vrij normaal en vaak verstandiger dan erachter blijven (als automobilist laat ik snelle dalers er ook langs), maar hier maken zowel dalende automobilist als dalende fietser een domme fout.
Overigens zie ik in de comments naast de gebruikelijke domme haat ook steeds meer nuance, dus misschien is er hoop?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mar 2023 08:12

De ellende is ook dat je met al die nieuwe begrippen taalkundig hopeloos in de knel komt.
Personen die zich voortaan ‘het’ willen laten noemen bijv. schrijf of noem die maar eens in een correcte mail. Hopeloos!
Do or don’t, there is no try

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mar 2023 08:20

daniel1975 schreef: 23 mar 2023 07:22 ............witte mensen ......
Alleen nog maar gezien in Game of thrones.....

Voor het overige, eens met je schrijfsel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mar 2023 08:32

Het overgrote gedeelte van de schoonfamilie is Surinaams en in de vriendenkring ook veel Surinamers en Antillianen. Daar was tot voor kort 'neger' een heel normaal woord en ook nu hoor ik het nog regelmatig om de uiterlijke kenmerken van iemand te omschrijven.
'Zwart' had vroeger juist een veel meer negatieve lading.

Het is gewoon een stukje Amerikanisering. 'Wij' (aka Sylvana Simons) moesten en zouden ook ons N-woord krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mar 2023 09:00

Do or don’t, there is no try

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 mar 2023 09:53

Theo V schreef: 22 mar 2023 18:26 Ik geloof dat ik dat zelf wel uit maak en niet een stel ......... die hun wil opdringen.
Mijn buurjongen heeft het downsyndroom en zijn ouders vinden de term mongool beledigend.
Voor mij is dat scheldwoord net zo goed not done als homo of kanker.
Maar stoer dat jij je geen ene reet aantrekt van wat een ander vindt van jouw taal. Want jij moet natuurlijk kunnen zeggen wat jij wil. Vrijheid van domheid is een groot ding voor je.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 23 mar 2023 11:17

Orlok schreef: 22 mar 2023 19:49
daniel1975 schreef: 22 mar 2023 18:56
Theo V schreef: 22 mar 2023 18:26 Ik geloof dat ik dat zelf wel uit maak en niet een stel ......... die hun wil opdringen.
+1
Idem voor negerzoenen en jodenkoeken.
Nou zeg, een lekkere moorkop gaat er bij wel in hoor. :D
Of een stukje vlees met zigeunersaus.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 23 mar 2023 11:31

bakboord1 schreef: 23 mar 2023 09:53
Theo V schreef: 22 mar 2023 18:26 Ik geloof dat ik dat zelf wel uit maak en niet een stel ......... die hun wil opdringen.
Mijn buurjongen heeft het downsyndroom en zijn ouders vinden de term mongool beledigend.
Voor mij is dat scheldwoord net zo goed not done als homo of kanker.
Maar stoer dat jij je geen ene reet aantrekt van wat een ander vindt van jouw taal. Want jij moet natuurlijk kunnen zeggen wat jij wil. Vrijheid van domheid is een groot ding voor je.
Ik denk dat Theo het anders bedoelt dan hoe jij het interpreteert. We glijden af naar een wereld waarbij je op elk woord moet gaan letten omdat je anders mogelijk iemand kan beledigen en/of iemand je beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Voor alles is een grens, ook voor het inperken van woorden en het gebruik daarvan.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 23 mar 2023 11:32

Ernie C. schreef: 23 mar 2023 08:32 Het overgrote gedeelte van de schoonfamilie is Surinaams en in de vriendenkring ook veel Surinamers en Antillianen. Daar was tot voor kort 'neger' een heel normaal woord en ook nu hoor ik het nog regelmatig om de uiterlijke kenmerken van iemand te omschrijven.
'Zwart' had vroeger juist een veel meer negatieve lading.

Het is gewoon een stukje Amerikanisering. 'Wij' (aka Sylvana Simons) moesten en zouden ook ons N-woord krijgen.
het heeft in de VS inderdaad ene andere lading die regelrecht terg te voeren is op de slavernij en institutionele racisme wat er nog steeds heerst. Ik begrijp dat mensen er daar last van hebben

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mar 2023 12:37

bakboord1 schreef: 23 mar 2023 09:53 ........ Want jij moet natuurlijk kunnen zeggen wat jij wil. Vrijheid van domheid is een groot ding voor je.
Inderdaad, het is de kern van het westers systeem dat zijn oorsprong vind in de Verlichting.

En neen niemand heeft het recht om niet beledigd te worden.
Dat is de prijs die je betaald voor de vrijheid, een no-brainer als je het mij vraagt..

Dat je dat daarom altijd moet doen is een andere zaak.

Misschien moet er wat meer aandacht besteed worden in opvoeding/scholing om zich niet beledigd te voelen, mensen wat intellectueel weerbaarder te maken in plaats van zich te laten leiden door emoties.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 mar 2023 12:38

bakboord1 schreef: 23 mar 2023 09:53
Theo V schreef: 22 mar 2023 18:26 Ik geloof dat ik dat zelf wel uit maak en niet een stel ......... die hun wil opdringen.
Mijn buurjongen heeft het downsyndroom en zijn ouders vinden de term mongool beledigend.
Voor mij is dat scheldwoord net zo goed not done als homo of kanker.
Maar stoer dat jij je geen ene reet aantrekt van wat een ander vindt van jouw taal. Want jij moet natuurlijk kunnen zeggen wat jij wil. Vrijheid van domheid is een groot ding voor je.
Ik denk dat ik meer heb meegemaakt wat betreft vrijheid, meningsuiting, ziektes en minderheden dan jij verwacht.
Daarvoor hebben ik, mijn familie en mijn collega's genoeg offers gebracht.
Dan is dat zielige gedoe over benamingen die al tijden bestaan gewoon bijzaak.
Ik ben niet de persoon die homo, kanker, mongool, neger enz. als scheldwoord wil/zal gebruiken.
Maar in een gewoon gesprek zal ik de homo gewoon homo, de neger gewoon neger en de mongool gewoon mongool noemen.
Maar jouw reactie is misschien wel de reflectie van jouw laatste opmerking.

(en voor de duidelijkheid;
Ik heb een directe buurjongen die mongool is en bij hem thuis, en zijn opvang, mag dat gewoon zo benoemd worden.
Kanker is een ziekte die ik van zeer dichtbij heb meegemaakt met verschillende afloop, toevallig begraven we morgen een oud-chef van me.
Homo's zijn volop vertegenwoordigt in mijn familie en in mijn werkomgeving.
Ik heb diverse malen met een collega die homo is in hetzelfde bed moeten slapen, en mijn dochter heeft geëxperimenteerd met andere dames, totaal geen probleem mee gehad.)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mar 2023 12:40

bever schreef: 23 mar 2023 11:32

het heeft in de VS inderdaad ene andere lading die regelrecht terg te voeren is op de slavernij en institutionele racisme wat er nog steeds heerst. Ik begrijp dat mensen er daar last van hebben
Ik begrijp ook dat mensen daar last van hebben.
Dat dat je het recht zou geven om anderen hun vrijheid te beperken om je eigen last te beperken lijkt me een gevaarlijk precedent en kan ook alleen arbitrair en discriminatoir toegepast worden. Niet wenselijk dus.

Plaats reactie