Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 07 jun 2023 23:07

Een probleem met de doodstraf is dat de crimineel geen uitweg meer heeft. 20 jaar gevangenis geeft daarna een uitweg. Ga je de doodstraf krijgen, dan maar 'suicide by cop', oftwel je een weg banen naar buiten onder een kogelregen. Daar wordt de maatschappij niet beter van, eerder geweldadiger.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2023 08:01

Maar dat in de huidige maatschappij straffen niet altijd meer in verhouding staan tot het vergrijp zijn we het denk ik wel mee eens.
Pak het cliche van de verkeersboetes: 118 waar je 100 mag (en ‘s nachts 130) is vergelijkbaar met winkeldiefstal qua boete.
Less is bore

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 jun 2023 08:09

Even buiten beschouwing van de "daad".
Het is natuurlijk van den zotte dat het begaan van een overtreding vaak duurder is dan het begaan van een misdrijf.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2023 08:24

Verkeersboetes zijn een vaste post op de begroting geworden. Laatst in het nieuws dat ze omhoog moeten omdat er te weinig te hard gereden is. Dat is natuurlijk krom.

Maar dat staat los van het feit dat zwaarder straffen niks doet met de hoeveelheid criminaliteit.

Kijk naar je eigen kinderen: of je nu dreigt de telefoon een week of een jaar af te pakken, maakt niks uit. Dat verschil kunnen hun hersens amper overzien. Hetzelfde geldt voor ons tussen een maand gevangenisstraf of een jaar. Wij willen in eerste instantie helemaal niet in de gevangenis terecht komen.
Voor de doorgewinterde crimineel zal die grens qua tijdsbesef wat hoger liggen maar de factor angst om de rest van je leven als ex-bajesklant bestempeld te worden vervalt dan weer.

Verder heb je natuurlijk de genoegdoening voor de slachtoffers of nabestaanden. De vraag is daar of deels vervulde wraakgevoelens daar uiteindelijk een betere gemoedsrust opleveren dan de wetenschap dat we werken aan een veiligere maatschappij door te focussen op het voorkomen van recidive.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 jun 2023 08:56

Jans schreef: 07 jun 2023 19:41
bartdr schreef: 07 jun 2023 17:41 Diefstal/inbreken/vandalisme, hoe erg ook, is iets waar de gemiddelde mens snel van herstelt.
Ik denk dat jij het nooit meegemaakt hebt. Ik gelukkig ook niet, maar weet wel van achterburen dat ze er heel veel last van hadden.
Nou, net wel. Mijn schoonouders hebben om 1 of andere reden een huis wat werkt als een magneet op inbrekers al jaren. Mijn vrouw heeft dus wel de nodige ervaring met inbraken. Bij vrienden hebben ze ook al ingebroken. Ok, ze hebben stappen ondernomen om zich veiliger te voelen in huis maar het is niet zo dat het heel hun leven beïnvloed heeft.
Redelijk zeker dat als ze morgen moeten kiezen tussen inbraak of het andere lijstje, dat ze toch liever nog een inbraak meemaken.

Misschien hoort inbraak niet echt in het rijtje diefstal/vandalisme/... maar van wat ik zie, plaats ik het toch dichter bij dat rijtje dan bij mishandeling/misbruik/....

Maar goed, ik leef dan ook nog in de illusie dat we het iedereen goed genoeg kunnen maken, zodat criminaliteit enkel nog het gevolg is van perverse breinen.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 08 jun 2023 09:07

Ernie C. schreef: 08 jun 2023 08:24 Maar dat staat los van het feit dat zwaarder straffen niks doet met de hoeveelheid criminaliteit.
De pakkans heeft de grootste invloed op de hoeveelheid criminaliteit, dat blijkt uit onderzoek.

Al betekent dat niet dat sommige zaken niet zwaarder bestraft mogen worden.

En inderdaad, wraak is onderdeel van rechtsspraak, maar enkel vanuit de onderbuik rechtspreken wordt de wereld ook niet beter van, en de slachtoffers zelf ook niet.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jun 2023 09:24

Geloof het of niet, maar toch hebben we in NL hoge straffen een van de hoogste van Europa.
Ook ons TBS systeem is heel goed, Vraag rechters en advocaten in andere landen maar, die hebben graag ons systeem.

Ook gebeurt er op een aantal vlakken gewoon veel minder dan vroeger. Dan kans dat je bv vermoord wordt is velen malen kleiner dan dood worden gereden op je racefiets. Inbraken 70% minder. Vaak dan wel zwaarder.

Een kranten kop "TBS,er valt in herhaling" polariseert gewoon.
Als er staat "Crimineel in herhaling" hoor je er niemand over.

Je moet je afvragen wat je wilt hoe langer je iemand vastzet hoe moeilijker het is terug te keren in de maatschappij, met alle gevolgen van dien.

Taghi is een ander verhaal, natuurlijk kan je die ruimen. Maar wat komt er voor terug?
Dat hebben de Italianen met de Mafia ook gezien en de Amerikanen met bv Sadam en Bin Laden. Die zijn daar echt van terug gekomen.

Wat je weet en hebt is vaak beter te controleren dan wat je niet weet.

Waar ik me vooral zorgen om maak, maar dat komt ook door mijn kinderen in die leeftijd is de jeugd met een mes.
Die gasten van mij zijn er al heel laconiek in, "ach pappa lopen allemaal met een mes die kinderen" gelukkig zijn ze streetwise en zien ze dat al van afstand.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 08 jun 2023 12:46

Die messen zijn wel een ding, trouwens überhaupt toenemend geweld op jonge leeftijd. Als je zet dat iemand in elkaar getrapt wordt door een stel kinderen, waarbij op de grond het hoofd ook nog meegenomen wordt, ik krijg het er koud van. En wat nog erger is, ze ontlenen er status aan.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jun 2023 13:01

Ja dat is ook mijn schrikbeeld een normaal vechtpartijtje hoort erbij.

Maar met vijf op een op de grond met wapens erbij is een paar stations verder.
Maar ook dat doen we soms zelf want op een basis schoon mogen jongens ook niet ff meer een vecht/ruzie partijtje hebben. Daar is niks mis mee, maar dat zijn we ook in sommige gevallen vergeten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2023 14:17

wasbeer2006 schreef: 08 jun 2023 09:24 Geloof het of niet, maar toch hebben we in NL hoge straffen een van de hoogste van Europa.
Ook ons TBS systeem is heel goed, Vraag rechters en advocaten in andere landen maar, die hebben graag ons systeem.
Kan zijn, maar volgens mij is het respect voor de politie en hulpverleners hier het laagst van Europa. En de politie mag ook helemaal niks meer.
Iedereen kent de beelden van het waterkanon wat van dichtbij iemand tegen de muur spoot bij de corona protesten: mij overkomt het niet om daar te gaan staan..... Tegen de tijd dat je de volle laag krijgt heb je al heeeeeel veel waarschuwingen genegeerd.
Idem met het waterkanon, sorry, gardena tuinsproeiertje, op de A12. Staan nota bene warme tenten klaar om de natte mensen op te vangen.
Kan ik ook nazorg krijgen na een snelheidsovertreding of te laat ingeleverde belastingaangifte? IK, IK, IK ben verantwoordelijk voor mijn handelen moet de consequenties overzien. Als je willens en weten politie-geboden gaat negeren riskeer je auw en straf.
Less is bore

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 jun 2023 14:32

Je kan je ook afvragen wat een waterkanon bij een vreedzaam protest doet...

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 08 jun 2023 14:43

Waarschijnlijk omdat een vreedzaam protest meestal uitdeint naar een agressief protest.

Plaats reactie