Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 08 dec 2022 10:25

jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.

i-mac

i-mac 08 dec 2022 10:52

Wout88 schreef: 08 dec 2022 10:25
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.
Ik wordt toch af en toe eens geconfronteerd met automobilisten die druk gesticulerend achter het stuur laten merken wat ze denken over fietsers. Ook al fiets ik op een fietspad. Dat dit komt door bepaalde fietsers of groepen kan ik me wel inbeelden. Maar je kan over elke groep die zich in het verkeer begeeft wel iets zeggen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 10:54

Wout88 schreef: 08 dec 2022 10:25
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.
Ja, in groep rijden, ook al rijd je als halve seuten, verschillende keren prijs. Zelfs als ik alleen de weg op ben maak ik elke rit wel enkele incidenten mee. Het drukke verkeer wekt heel veel frustratie op bij veel autobestuurders en als fietser mag je 't dikwijls ontgelden. Ik rijd minimum 10k per jaar, dit jaar zit ik al over de 17k, ik kan boeken schrijven over wat er allemaal m'n pad kruist op m'n ritten. En wees gerust, ik rijd héél defensief. Misschien moet de gemiddelde chauffeur wel eens wat vaker aan zelfreflectie doen? Het aantal gevallen van verkeersagressie neemt enorm toe de laatste jaren, dat heeft zo zijn reden(en). ;)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 08 dec 2022 10:57

Ik rij meestal alleen en soms met z'n tweeën en ik heb nooit, echt nooit, last van agressieve automobilisten. Ik rij behoorlijk defensief, gemiddelde zal me een zorg zijn. Ter info, ik woon in Noord-Nederland. Wonen er in Vlaanderen dan zoveel meer gekken? ;)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 11:00

i-mac schreef: 08 dec 2022 10:52
Wout88 schreef: 08 dec 2022 10:25
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.
Ik wordt toch af en toe eens geconfronteerd met automobilisten die druk gesticulerend achter het stuur laten merken wat ze denken over fietsers. Ook al fiets ik op een fietspad. Dat dit komt door bepaalde fietsers of groepen kan ik me wel inbeelden. Maar je kan over elke groep die zich in het verkeer begeeft wel iets zeggen.
Ik rijd ook met de auto, als ik uit de zoveelste file kom en ik eindelijk terug wat normaal kan rijden en dan rijdt daar ineens zo'n peloton fietsers voor me dat ik niet onmiddellijk voorbij kan. Dan vind ik dat ook niet leuk, dat was negen op de tien ook de reden dat de chauffeur van het filmpje zo door het lint ging. Op die drukke weg kan je dat peloton niet zomaar even vlug voorbij steken. Maar ja, fietsers maken ook deel uit van het verkeer, net als trage tractors, brommobielen, paard en koets, enz... Dat hoort nu eenmaal bij de (over)bevolking.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 11:05

SiO2 schreef: 08 dec 2022 10:57 Ik rij meestal alleen en soms met z'n tweeën en ik heb nooit, echt nooit, last van agressieve automobilisten. Ik rij behoorlijk defensief, gemiddelde zal me een zorg zijn. Ter info, ik woon in Noord-Nederland. Wonen er in Vlaanderen dan zoveel meer gekken? ;)
Ik woon landelijk in de provincie Antwerpen, maar het is hier wel heel dicht bevolkt. De haat tegenover wielertoerisme is hier de laatste jaren echt wel enorm toegenomen. Ik rijd al bijna 40 jaar met de racefiets, pakweg het laatste decennium is het echt erg. Komt uiteraard door de enorm toegenomen verkeersdrukte hier, iedereen loopt op de tippen van z'n tenen. En zoals ik al zei, sociale media gooit nog wat extra olie op het vuur. Het versterkt enkel de polarisatie tussen de verschillende weggebruikers. :|

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2022 11:10

jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
Alleen goochel je met de cijfers waardoor het objectieve er ook meteen vanaf is.
En juist het maken van dit soort fouten en er vervolgens niet van willen leren omdat het in jouw ogen aan een ander ligt, zorgt voor die gefrustreerde chauffeurs. Social media extrapoleert die frustratie dan ook nog eens.
Met die krampachtige houding ben je zelf onderdeel van die polarisatie.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 11:15

Ernie C. schreef: 08 dec 2022 11:10 Alleen goochel je met de cijfers waardoor het objectieve er ook meteen vanaf is.
En juist het maken van dit soort fouten en er vervolgens niet van willen leren omdat het in jouw ogen aan een ander ligt, zorgt voor die gefrustreerde chauffeurs. Social media extrapoleert die frustratie dan ook nog eens.
Met die krampachtige houding ben je zelf onderdeel van die polarisatie.
Ik goochel helemaal niet met cijfers. Ik gebruik ze in dit geval wel als indicatie om aan te geven dat de bestuurder nog best ver weg was en zeker de tijd had om op een normale manier te vertragen zodat het trage geheel, een peloton fietsers in dit geval, maar het kon even goed een tractor of lange zware vrachtwagen zijn, veilig de weg op te laten rijden.

i-mac

i-mac 08 dec 2022 11:17

Sociale media? Tegenwoordig is het eerder anti-sociaal. Althans, als ik de media mag geloven, want zelf heb ik geen facebook, twitter, tiktok. Alleen instagram, maar zeer beperkt.
Als je soms eens de fora op de online kranten leest, of de dumpert websites, dan besef je dat de drempel onder nul is gezakt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 dec 2022 11:17

Ik vond automobilisten in Vlaanderen juist uitermate galant richting (groepen) fietsers toen ik daar eens was.

Moet er wel bij zeggen dat dat omgeving Oudenaarde was, daar is De Koers wel een beetje heilig toch?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 08 dec 2022 11:19

Als je als groep niet in zijn geheel de weg op kan draaien zonder de andere bestuurders tot last bent moet je gewoon wachten in deze situatie

Dit jaar al meer dan 15000 km gereden en nog geen conflicten met overige deelnemers in het verkeer. Beetje aanpassen helpt ook.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 dec 2022 11:25

jakkel schreef: 08 dec 2022 11:15
Ernie C. schreef: 08 dec 2022 11:10 Alleen goochel je met de cijfers waardoor het objectieve er ook meteen vanaf is.
En juist het maken van dit soort fouten en er vervolgens niet van willen leren omdat het in jouw ogen aan een ander ligt, zorgt voor die gefrustreerde chauffeurs. Social media extrapoleert die frustratie dan ook nog eens.
Met die krampachtige houding ben je zelf onderdeel van die polarisatie.
Ik goochel helemaal niet met cijfers. Ik gebruik ze in dit geval wel als indicatie om aan te geven dat de bestuurder nog best ver weg was en zeker de tijd had om op een normale manier te vertragen zodat het trage geheel, een peloton fietsers in dit geval, maar het kon even goed een tractor of lange zware vrachtwagen zijn, veilig de weg op te laten rijden.
Waar zit jouw verstand want je blijft maar volhouden in deze ellenlange discussie dat die groep wielrenners niets fout heeft gedaan terwijl iedereen binnen dit topic het niet met jouw eens is. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie